וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין לבג"ץ: צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק הדין

יו"ר הכנסת הסביר כי הוא אינו מעוניין לבזות את בית המשפט, אך התפטר מאחר ש"אני חש שנקלעתי למצב לבתי אפשרי". מנדלבליט לבג"ץ: יש לקיים את הצו כלשונו. יועמ"ש הכנסת הבהיר שעל אדלשטיין לאפשר הצבעה על החלפתו כבר היום, אך אדלשטיין מסרב

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

התפטרות אדלשטיין - עדכונים אחרונים:

  • יו"ר הכנסת הודיע ליועמ"ש הכנסת כי לא יעלה לדיון את נושא בחירת היו"ר
  • היועמ"ש: על אדלשטיין לקיים את הצו ככתבו וכלשונו
  • אדלשטיין לבג"ץ: צו מצפוני אינו מאפשר לי לקיים את פסק הדין

יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין הסביר היום (רביעי) בתשובתו לבג"ץ כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין המחייב אותו להעלות את נושא בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23 על סדר יומה של מליאת הכנסת. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצהיר כי על אדלשטיין לקיים את פסק הדין "ככתבו וכלשונו".

אדלשטיין הודיע מוקדם יותר על התפטרותו, יומיים לאחר שבג"ץ כפה עליו את בחירת יו"ר כנסת חדש, לאור דרישת 61 חברי כנסת. הוא אף הודיע ליועץ המשפטי לכנסת איל ינון כי אין בכוונתו להעלות את נושא בחירת יו"ר קבוע לכנסת - בניגוד להחלטת בג"ץ.

בעקבות זאת, נגד התנהלותו של אדלשטיין הוגשו עתירות לבג"ץ. ינון השיב אליהן כי "על פי תקנון הכנסת התפטרות יו"ר הכנסת נכנסת לתוקפה בתום 48 שעות. בהתאם לכך, אין בהתפטרותו בעת הזו כדי להשליך על החובה לקיים את צו בית המשפט".

לקריאת תשובתו המלאה של אדלשטיין לבג"ץ

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
פועל בניגוד להחלטת בג"ץ. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בתשובה שמסר לעתירות כתב ינון כי הוא סבור שבנסיבות הנוכחיות, "בהתאם למצב המשפטי הקיים", אדלשטיין הוא בעל הסמכות היחיד לכנס את מליאת הכנסת ולכלול את ההצבעה על בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23 בסדר היום. "אשר על כן, בנסיבות שנוצרו, כל עוד יו"ר הכנסת המכהן לא יורה על כינוסה של מליאת הכנסת היום, הרי שללא מתן הוראות מיוחדות מבית המשפט הנכבד, לא ניתן יהיה לכנס את המליאה היום לשם בחירת יו"ר קבוע לכנסת", מסר. בכך, ינון למעשה רמז שבג"ץ יכול ומוסמך לתת צו שיאפשר לכנסת לדון בבחירות היו"ר למרות התנגדותו של אדלשטיין.

בנוסף אליו, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט אמר כי על אדלשטיין "לקיים, ככתבו וכלשונו, את הצו המוחלט המופנה כלפיו". עוד הוסיף היועץ כי מכיוון שהתפטרותו של אדלשטיין תיכנס לתוקף רק לאחר 48 שעות, "הודעתו מהיום על התפטרותו מתפקידו איננה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין".

יועמ"ש הנכסת, איל ינון במהלך כינוס הוועדה המסדרת בכנסת 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת,עדינה ולמן, רויטרס
עו"ד ינון בוועדה המסדרת, היום/רויטרס, דוברות הכנסת,עדינה ולמן

בתגובה לדברים, אמר אדלשטיין לבית המשפט: "אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודתה של הכנסת ובשיקול דעתי, אך צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו".

לדבריו, מסיבה זו הוא הודיע על התפטרותו, שתיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, "ולאחר מכן יוכל מי שיתמנה לקבל כל החלטה שימצא לנכון לקבל בהתאם לשיקול דעתו". הוא הוסיף כי הוא "מקווה שבית המשפט הנכבד יכבד לכל הפחות את שיקול דעתי הפעם לגבי עצמי ולגבי החלטתי זו. איני מעוניין לבזות את בית המשפט הנכבד, אך לנוכח פסק דינו אני חש שנקלעתי למצב בלתי אפשרי ולכן הודעתי על התפטרותי".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס בשבע בירושלים 24 בפברואר 2020. -, אתר רשמי
"יש לקיים את הצו ככתבו וכלשונו". מנדלבליט/אתר רשמי, -

עוד אמר אדלשטיין בתשובתו לבג"ץ כי הוא "חולק על עמדתו של בית המשפט הנכבד בקבעו כי פסק דינו מקנה עצמאות לכנסת. אני סבור שמשמעותו של פסק הדין היא פגיעה אנושה בכנסת כרשות עצמאית... לאורך כל הדרך אמרתי שאביא את הנושא לסדר היום, אך נקיבת תאריך על ידי בית המשפט גוזר גזר דין על האפשרות לקבלת החלטות במישור הפוליטי".

אדלשטיין הסביר כי הוא מאמין ש"פסק הדין עלול להוביל, שלא מדעת, למשבר חוקתי, שלא נראה כמותו מאז קום המדינה" וש"בית המשפט הנכבד נגרר שלא בטובתו לתוך משא ומתן פוליטי שעוד נמצא בראשיתו ושהוא אינו צד לו ואינו מצוי בנבכיו".

דיון בבג"ץ נגד השבתת הכנסת 22 במרץ 2020. אמיל סלמן, אתר רשמי
אדלשטיין טען כי ההחלטה עלולה להוביל ל"משבר חוקתי". הדיון בבג"ץ על השבתת הכנסת/אתר רשמי, אמיל סלמן

הוא הזהיר כי החלטת בית המשפט עלולה להביא להמשך השיתוק הפוליטי שקיים במדינה, ואף האשים אותו כי "לא הספיק לעיין לעומקה של תגובתי בטרם הוציא את פסק דינו". לדבריו, "אני חולק על עמדתו של בית המשפט הנכבד בקבעו כי פסק דינו מקנה עצמאות לכנסת. אני סבור שמשמעותו של פסק הדין היא פגיעה אנושה בכנסת כרשות עצמאית. פסק הדין כופה עליי מועד סמוך לכינון הכנסת שלא ברור כלל ועיקר כיצד מועד זה נבחר ומדוע דווקא מועד זה ולא אחר".

יו"ר הוועדה המסדרת בפתח הדיון: "פגיעה קשה בדמוקרטיה"

הדברים מגיעים במקביל לישיבת הוועדה המסדרת של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), אמר בפתח הדיון על החלטת אדלשטיין כי "זה בלתי נסבל, לא ייאמן. פגיעה קשה מאוד בדמוקרטיה הישראלית, אבל אנחנו נמצאים בסיטואציה הזו".

בדיון בוועדה, סקר יועמ"ש הכנסת את השתלשלות האירועים והסביר כי עם השבעת הכנסת ה-23 ביום שני, התקבלה בקשה של יותר מ-61 חברי כנסת לבחירת יו"ר חדש. אדלשטיין "עשה שימוש בשיקול דעתו" והחליט שהוא לא מעלה את הבקשה לסדר היום. לדברי ינון, "ההחלטה הזו היא חריגה כי כשרוב חברי הכנסת מבקשים בקשה, ואין בה שום בעיה, אז הוא מעלה את הבקשה. הסיבה שבגללה הוא החליט לא לעלות את הבקשה לסדר היום היא העמדה שלו לפיה העלאת הנושא באותה עת תפגע אנושות במאמצים שהתקיימו להקמת ממשלת אחדות בצל משבר הקורונה".

אבי ניסנקורן (כחול לבן) במהלך כינוס הוועדה המסדרת בכנסת 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת,עדינה ולמן, רויטרס
"פגיעה קשה בדמוקרטיה, לא ייאמן". ח"כ ניסנקורן בוועדה, היום/רויטרס, דוברות הכנסת,עדינה ולמן

ינון הסביר כי להתפטרותו של אדלשטיין אין השלכה מעשית וכי החובה המשפטית חלה עליו גם בשעה זו. "לעובדה שהוא התפטר יש משמעות ציבורית אבל הוא חייב לממש את הצו", אמר. הוא הציע "לאפשר לבית המשפט לומר את דברו בזמן הקרוב האם הוא עומד על כך שההצבעה תתקיים היום, או שהוא מקבל על עצמו את מה שאירע היום, שזה דבר חסר חסר תקדים. לקיים היום הליך בחירת יו"ר כנסת ללא חסות של בית המשפט זה לא אפשרי. אנחנו לא יכולים לעקוף את האירוע הזה". לדבריו, המועד הקרוב ביותר שבו אפשר להביא בחירת יו"ר חדש לכנסת להצבעה ללא התערבות בג"ץ הוא יום ראשון.

עם כניסת ההתפטרות של אדלשטיין לתוקף ביום שישי ועד לבחירת יו"ר חדש, יכהן בתפקיד יו"ר העבודה-מרצ ח"כ עמיר פרץ. ניסנקורן אמר בסיכום הדיון של הוועדה המסדרת כי "אנחנו מחליטים לאמץ את האפשרות שביום שישי בשעה 11:00 בבוקר ותיק חברי הכנסת יהפוך רשמית ליו"ר זמני, קרי ח"כ עמיר פרץ, שבשיחה שלי עמו הודיע שיעלה מיד בישיבה הבאה של הכנסת, בין אם ביום ראשון בבוקר או ביום שני, את הבחירה של היו"ר החדש. כמובן שבמקביל נמתין להכרעת בית המשפט העליון, בתקווה שיורה על הליכים לקיצור הזמנים ואם לא נמתין לאופציה זו של ותיק חברי הכנסת שיכהן מיום שישי".

הדיון בוועדה המסדרת של הכנסת:

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

בד בבד, בג"ץ הורה ליועמ"ש הכנסת להגיב בתוך חצי שעה למתווה שהציעה "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", אחת העותרות נגד אדלשטיין. על פי המתווה שהציעה העמותה, בהתאם לסעיפים 52 ו-53 לתקנון הכנסת, ועדת הכנסת מוסמכת במקרים מסוימים לקבוע דיון על סדר היום גם ללא אישור היו"ר. מכיוון שהוועדה המסדרת נמצאת כרגע בנעליה של ועדת הכנסת, היא יכולה לכאורה לפי המתווה הזה לקבוע דיון על החלפתו של אדלשטיין.

עם זאת, יועמ"ש הכנסת השיב כי לא ניתן להשתמש במתווה המוצע, שכן בחירת יו"ר קבוע אינה "הצעה לסדר היום" - מונח שנוגע לנושאים כלליים שח"כ עשוי לבקש להעלות לדיון המליאה, ואילו בחירת יו"ר מוסדרת מפורשת בסעיפים אחרים של התקנון. "אשר על כן", כתב ינון. "הוראות תקנון הכנסת המקנות סמכות לוועדת הכנסת לקבוע דיון בהצעה לסדר היום שלא אושרה על-ידי יו"ר הכנסת, כלל אינן רלוונטיות לענייננו". ינון חזר על עמדתו לפיה נכון לעכשיו, הסמכות לכנס את המליאה לדיון בבחירת יו"ר קבוע נמצאת אך ורק בידי אדלשטיין.

בכחול לבן תקפו: "אף אחד אינו מעל החוק"

בנאומו במליאה מוקדם יותר היום, תקף אדלשטיין את בג"ץ וטען כי "ההחלטה חותרת תחת יסודותיה של דמוקרטיה". עוד הוסיף כי "אני קובע שהחלטת בג"ץ היא החלטה שגויה וחמורה המביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן. ולכן, למען מדינת ישראל ובכדי לחדש את הרוח הממלכתית בישראל, אני מתפטר בזאת מתפקידי כיו"ר הכנסת".

בכחול לבן פועלים לקידומו של ח"כ מאיר כהן לתפקיד. המפלגה עתרה לבג"ץ נגד אדלשטיין, בדרישה להעלות עוד היום במליאה את החלפתו בהתאם להחלטת בית המשפט. "סירובו של אדלשטיין לכנס את המליאה על מנת לדון בבחירת יו"ר קבוע לכנסת ה-23, עולה כדי ביזיון בית משפט. התפטרותו של המשיב מתפקידו אינה פוטרת אותו מהצורך למלא אחר פסק הדין שיצא מלפני בית משפט נכבד זה", נכתב בעתירה. אם בחירת יו"ר חדש תדחה ליום שני, הרי שחלון הזמנים של כחול לבן לקדם חוקים נגד כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו הולך ומצטמצם יותר.

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
"ההתפטרות מעמידה את הדמוקרטיה בסכנה הגדולה ביותר". הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בצמרת כחול לבן תקפו את אדלשטיין. "כנסת ישראל שייכת לאזרחי ישראל ונבחרי הציבור בה ימלאו אחר חוקי מדינת ישראל והחלטות בית המשפט. אף אחד אינו מעל החוק", אמר יו"ר כחול לבן בני גנץ.

"יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה", תקף ח"כ יאיר לפיד. "נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

כינוס הוועדה המסדרת בכנסת 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת,עדינה ולמן, רויטרס
הוועדה המסדרת של הכנסת מתכנסת, היום/רויטרס, דוברות הכנסת,עדינה ולמן

עמותת "חוזה חדש", שהייתה בין העותרים נגד התנהלותו של אדלשטיין, הגישה לבג"ץ בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט. העמותה מבקשת מהשופטים להוציא צווים שיאכפו את קיום פסק הדין המקורי בעתירה - אשר קבע כי על אדלשטיין להעלות עד היום במליאה את החלפתו.

גם התנועה לאיכות השלטון מסרה כי בכוונתה לפנות שוב לבג"ץ בנושא. "התפטרותו של יו"ר הכנסת משתקת למעשה את עבודת הכנסת ומעמידה את הדמוקרטיה בסכנה הגדולה ביותר שלה מאז כינונה. מתחת לאף שלנו ובחסות הקורונה מתבצעת הפיכה שלטונית. אני קורא לעם ישראל - תתעוררו הדמוקרטיה שלכם בסכנה", אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא.

(עדכון ראשון: 12:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully