וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על בג"ץ: שיירת ימין נסעה אל העליון; בשמאל יפגינו מול בתי סער וארדן

24.3.2020 / 13:18

שיירת כלי הרכב נסעה לעבר הבירה במחאה על "ההפיכה השיפוטית" בעקבות ההחלטה המורה לאדלשטיין להעלות לדיון במליאה את סוגיית החלפתו עד מחר. מארגני המחאה יפגינו מול בתי שרים וח"כים: "תל אביבי אמיתי שומר על הדמוקרטיה"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביחי ברוך

בעקבות פסיקת בג"ץ המורה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לקיים הצבעה על יו"ר חדש, מפגני מחאה של פעילים נערכים היום (שלישי) מימין ומשמאל. כך, שיירת מכוניות של תנועת "אם תרצו" יצאה הבוקר לירושלים במחאה נגד התערבות בית המשפט העליון בעבודת הכנסת ובדרישה מהשופטים להפסיק את "הדיקטטורה השיפוטית אותם הם מקדמים השכם וערב".

המחאה יצאה מכביש החוף דרך מחלף לטרון אל כיוון הכנסת ובית המשפט העליון. ב"אם תרצו" מדגישים כי המחאה מתקיימת בהתאם להנחיות משרד הבריאות. יור התנועה, מתן פלג, אמר כי "שופטי בג"ץ רומסים את הכללים הדמוקרטיים פעם אחר פעם. הם הפכו את עצמם לממשלת-על העושה מה שהיא רוצה, מתי שהיא רוצה, כמעט תמיד משיקולים פוליטיים צרים המתכנסים לעובדה שמטרתם לטשטש את זהותה היהודית של מדינת ישראל. ישראל הציונית נמצאת בסכנה שלא הייתה כדוגמתה מעולם. די לדיקטטורה של בג"ץ".

במקביל, גם מחאת "הדגלים השחורים" וההפגנות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין צפויות להימשך היום. בשעה 17:00 יוצבו משמרות מחאה בשלושה מוקדים: מול ביתם של השר לביטחון פנים גלעד ארדן בקרית אונו, מול ביתו של ח"כ יועז הנדל במושב נס הרים, וצעדה בתל אביב מביתו של ח"כ גדעון סער לביתו של ח"כ צבי האוזר תחת הכותרת "תל אביבי אמיתי שומר על הדמוקרטיה".

בהודעה שהופצה בקבוצות הווטסאפ על ההפגנה נכתב: "תל אביב מתעוררת נגד הרודן. חברים, למי שלא מעודכן, במקביל לזה שפיטרו אותנו מהעבודה (חל"ת, עאלק), גם סגרו לנו את בתי הקפה, את הפאבים והמסעדות, וכולאים אותנו בבתים. מדי יום פועל ביבי באופן יותר קיצוני - בדרך להחלשת כל מוסדות השלטון ולביטול הדמוקרטיה. כבר ברור שאנחנו בימים גורליים, ואם לא נפעל עכשיו - זה יהיה בכי לדורות".

שיירת המחאה הציונית למען הדמוקרטיה רגע לפני יציאתם מלטרון 24 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שיירת המחאה/ראובן קסטרו

בהחלטתה, קבעה אתמול נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, כי התנהלותו של אדלשטיין, שמסרב לכנס את הדיון בהחלפתו למרות בקשה של 61 חברי כנסת, מהווה "פגיעה ברצון הבוחר" ו"חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה". חיות תקפה את אדלשטיין, שטען כי בחירת היו"ר תלויה במגעים להקמת ממשלה, ואמרה כי "הכנסת היא הריבון. הכנסת אינה 'להקת המעודדות של הממשלה'". עוד אמרה חיות כי "החלטתו שלא להעלות להצבעה במליאה את סוגיית בחירתו של יו"ר קבוע - חורגת ממתחם שיקול הדעת המסור לו".

שיירת המחאה הציונית למען הדמוקרטיה מחוץ לבית המשפט העליון 24 במרץ 2020. ניב אהרונסון
"רק העם יחליט"/ניב אהרונסון

"בהינתן העובדה שמדובר ביו"ר בפועל המכהן מתוקף דין הרציפות, ובהינתן העובדה שמדובר בעניין הנוגע בו ישירות, שיקול הדעת הנתון לו בהקשר זה אינו רחב - אלא מוגבל ותחום ביותר", מסרה נשיאת העליון. "מסקנה זו מקבלת משנה תוקף בהינתן העובדה שבמהלך השנה האחרונה התקיימו במדינת ישראל לא פחות משלוש מערכות בחירות והמשיב מכהן למעשה כיו"ר בפועל כבר מאז השבעת הכנסת ה-22".

בבלוק הימין-חרדים הגיבו בכעס על הדברים, והאשימו כי ההחלטה פוגעת בעיקרון הפרדת הרשויות. כבר לפני פרסום הפסיקה, דחה אדלשטיין את התערבותה של הרשות השופטת בשיקול דעתו לקבוע את סדר יומה של המליאה. יו"ר הכנסת טען כי "להעלות להצבעה את נושא בחירת יו"ר הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי - ואיננה נכונה בימים אלה". אדלשטיין הוסיף כי גם "התערבותו של היועץ המשפטי לממשלה בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה".

שיירת המחאה הציונית למען הדמוקרטיה מחוץ לבית המשפט העליון 24 במרץ 2020. ניב אהרונסון
"עוצרים את ההפיכה השיפוטית"/ניב אהרונסון

בדבריו הדגיש אדלשטיין כי "הסמכות לקבוע את סדר יומה של הכנסת ואת מועדי דיוניה נתון ליו"ר הכנסת. זהו עניין 'פנים פרלמנטרי' מובהק. בית משפט זה אינו מפעיל את סמכותו בעניין כגון זה אלא במקרים מיוחדים, שבהם קיים חשש לפגיעה במרקם החיים הדמוקרטיים". הוא ציין כי "עד היום בית המשפט הנכבד נמנע מלהתערב בהליכים פנים פרלמנטריים. הן בשל הרצון להימנע מפגיעה בעקרון הפרדת הרשויות, והן בשל הרצון להימנע מכניסת בית המשפט לסוגיות פוליטיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully