וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת: "החלטת בג"ץ חותרת תחת הדמוקרטיה"

יו"ר הכנסת הודיע על התפטרותו, שתיכנס לתוקף תוך 48 שעות. אדלשטיין נעל את המליאה עד ליום שני, ולכן מפר את החלטת בית המשפט לפיה עליו לכנס את ההצבעה על זהות יו"ר הכנסת הבא עוד היום. עם זאת, יועמ"ש הכנסת הבהיר כי עליו לציית לצו בג"ץ

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

התפטרות אדלשטיין - כל הפרטים

  • יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התפטר מתפקידו
  • אדלשטיין תקף את בג"ץ: "ההחלטה חותרת תחת הדמוקרטיה"
  • היו"ר היוצא נעל את המליאה, ולכן מפר את החלטת בג"ץ
  • בכחול לבן פועלים לקידום מינויו של ח"כ מאיר כהן לתפקיד

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התפטר היום (רביעי) מתפקידו, יומיים לאחר שבג"ץ כפה עליו את בחירת יו"ר כנסת חדש, לאור דרישת 61 חברי כנסת. אדלשטיין נעל את המליאה עד ליום שני והתפטרותו תיכנס לתוקפה תוך 48 שעות. יועמ"ש הכנסת איל ינון הבהיר לאדלשטיין כי הוא חייב לכנס את המליאה לבחירת יו"ר חדש עוד היום, ואולם האחרון הודיע כי אין בכוונתו לכבד את החלטת בג"ץ.

"ההחלטה חותרת תחת יסודותיה של דמוקרטיה", תקף אדלשטיין את בג"ץ במהלך נאומו במליאה. "החלטת בג"ץ אינה מבוססת על לשון החוק, אלא על פרשנות חד צדדית וקיצונית. החלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת. החלטת בג"ץ מחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ מהווה התערבות גסה ויהירה של הרשות השופטת בענייניה של הרשות המחוקקת הנבחרת. החלטת בג"ץ פוגעת באופן חסר תקדים בריבונות העם ובריבונות הכנסת".

אדלשטיין הוסיף כי "אני קובע שהחלטת בג"ץ היא החלטה שגויה וחמורה המביאה לידי ביטוי ליקוי מאורות מסוכן. ולכן, כדמוקרט, כיהודי-ציוני, כמי שנלחם נגד משטרים אפלים, וכיושב הראש של הבית הזה - לא אניח לישראל להידרדר לאנרכיה. לא אתן יד למלחמת אחים. בימים אלה העם שלנו זקוק לאחדות, זקוק לממשלת אחדות. בימים בה מגיפה מסכנת אותנו מבחוץ והשסע קורע אותנו מבפנים, על כולנו לנהוג כבני אדם, להתעלות ולהתאחד. ולכן, למען מדינת ישראל ובכדי לחדש את הרוח הממלכתית בישראל, אני מתפטר בזאת מתפקידי כיו"ר הכנסת".

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
נדרש לקיים את הדיון בהחלפתו עד היום. אדלשטיין, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בכחול לבן עורכים בשעה זו בירור מהו הסטטוס המשפטי של ההחלטה, בעוד הם פועלים לקידומו של ח"כ מאיר כהן לתפקיד. המפלגה צפויה לעתור לבג"ץ נגד אדלשטיין, בדרישה להעלות עוד היום במליאה את החלפתו בהתאם להחלטת בית המשפט. אם בחירת יו"ר חדש תדחה ליום שני, הרי שחלון הזמנים של כחול לבן לקדם חוקים נגד כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו הולך ומצטמצם יותר.

תקנון הכנסת קובע כי יו"ר הכנסת ראשי להתפטר על ידי הנחת כתב התפטרות על שולחן הכנסת, אך מקרה כזה מעולם לא קרה, וההתפטרות של אדלשטיין היא חסרת תקדים. לפי התקנון, כהונתו של יו"ר שהתפטר נפסקת כעבור 48 שעות לאחר שמכתב ההתפטרות הונח על שולחן הכנסת או נמסר למזכיר הכנסת, אלא אם חזר בו קודם.

הקוקפיט נגד אדלשטיין

בקוקפיט של כחול לבן תקפו את אדלשטיין. מספר 2 במפלגה, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

גם ח"כ משה יעלון מתח ביקורת חריפה על התפטרותו של יו"ר הכנסת ופנה לחברי גוש הימין. "מתי תרימו ראש ותשמיעו קול?", צייץ. "נתניהו גרר את מדינת ישראל לשלוש מערכות בחירות בגלל הסתבכויותיו הפליליות, ונכשל; איננו מקבל את תוצאות הבחירות; קורא תגר על הרוב בכנסת; מסית באמצעות שליחיו נגד בג"ץ והחלטותיו; מסית איש באחיו עד כדי סכנת חיים; ועוד. אילו היה אזרח רגיל היה נעצר בעוון המרדה. ואתם עדיין שותקים?".

חבר מפלגתם, ח"כ עפר שלח, אמר בתגובה כי זו הכרזת מלחמה על הכנסת והדמוקרטיה. "ההתפטרות של יולי אדלשטיין לא פוטרת אותו ממילוי החלטת העליון, לכנס את המליאה ולבחור יו"ר כנסת. זה שיא המלחמה שהכריזו נתניהו והליכוד על הכנסת והדמוקרטיה. לא ניתן לזה לעבור".

ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
כיסא יו"ר הכנסת ריק, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

עמותת "חוזה חדש", שהייתה בין העותרים נגד התנהלותו של אדלשטיין, הגישה לבג"ץ בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט. העמותה מבקשת מהשופטים להוציא צווים שיאכפו את קיום פסק הדין המקורי בעתירה - אשר קבע כי על אדלשטיין להעלות עד היום במליאה את החלפתו.

התנועה לאיכות השלטון, שהייתה גם היא בין העותרות נגד התנהלות אדלשטיין, מסרה כי בכוונתה לפנות שוב לבג"ץ: "התפטרות אדלשטיין, על פי החוק, תיכנס לתוקף תוך 48 שעות. לכן, למרות ההתפטרות, על אדלשטיין לציית להחלטת בג"ץ ולכנס היום ישיבה ולהצביע על זהות יו"ר הכנסת הבא. אם אדלשטיין לא יכנס את הישיבה לאלתר, התנועה תפנה לבג"ץ".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, אמר כי "התפטרותו של יו"ר הכנסת משתקת למעשה את עבודת הכנסת ומעמידה את הדמוקרטיה בסכנה הגדולה ביותר שלה מאז כינונה. מתחת לאף שלנו ובחסות הקורונה מתבצעת הפיכה שלטונית. אני קורא לעם ישראל תתעוררו הדמוקרטיה שלכם בסכנה. התנועה לאיכות השלטון תפנה לבג"צ להורות לכנסת למנות יו"ר לאלתר ולהחזיר את עבודתה לסדרה. אנחנו כאן אלפי אזרחים מודאגים מול הכנסת ולא נעזוב עד שימונה יו"ר".

דיון בבג"ץ | עתירה העוסקת בהפעלת אמצעים אלקטרוניים בעת משבר הקורונה 19 במרץ 2020. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
התנהלותו של אדלשטיין היא "פגיעה ברצון הבוחר". חיות/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

בתגובה להחלטת בג"ץ, תקף השבוע אדלשטיין את הרשות השופטת על התערבותה, ולא נקט בתאריך מדויק לקיום הדיון. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה כי התנהלותו של אדלשטיין, שמסרב לכנס את הדיון בהחלפתו למרות בקשה של 61 חברי כנסת, מהווה "פגיעה ברצון הבוחר" ו"חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה".

חיות תקפה את אדלשטיין, שטען כי בחירת היו"ר תלויה במגעים להקמת ממשלה, ואמרה כי "הכנסת היא הריבון. הכנסת אינה 'להקת המעודדות של הממשלה". עוד אמרה חיות כי "החלטתו שלא להעלות להצבעה במליאה את סוגיית בחירתו של יו"ר קבוע - חורגת ממתחם שיקול הדעת המסור לו".

אדלשטיין דחה את הטענות לפיהן דחיית מועד בחירת יו"ר חדש פוגעת ביסודות הדמוקרטיה. "להיפך שכן", מסר. "הנני מקפיד להפעיל את שיקול דעתי בזהירות ובסבירות, כפי שמורה לי הדין". הוא הוסיף כי "מתפקידי לנקוט זהירות יתרה בהעלאת נושא בחירת יו"ר כנסת בשלב מוקדם מדי ובהיעדר הסכמה רחבה. אני שוקל את טובת הכנסת כולה ולא של צד זה או אחר".

(עדכון ראשון: 11:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully