וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין טרפד דיונים משפטיים בווידאו - ובהם פתיחת משפט נתניהו

במסגרת מצב החירום שהוכרז במערכת המשפט בשל הקורונה, הממשלה לא אישרה לקיים דיונים מרחוק גם לנאשמים שאינם עצורים. השר לוין, שהתנגד גם בעבר ליוזמות דומות, הסביר כי הוא מתנגד לשימוש בשיחות וידאו בהליכים פליליים: "מה שהכרחי ודחוף צריך פתרון, השאר יכול לחכות"

בווידאו: כינוס ראשון של ועדת הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

בשל התנגדותו של שר התיירות יריב לוין, הממשלה לא אישרה הצעה לקיים דיונים משפטיים בשיחות וידאו גם לנאשמים שאינם עצורים - והייתה מאפשרת לקיים הקראה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. השרים אישרו בסופו של דבר לקיים בווידאו דיונים רק של נאשמים שנמצאים במעצר.

כבר בשבוע שעבר החלו בתי המשפט, באישור הממשלה, לקיים דיוני מעצרים באמצעות שיחות וידאו. אלא שדיונים בתיקים העיקריים, שמתקיימים בנפרד מדיוני המעצרים ובפני שופטים אחרים, עדיין לא יכלו להתקיים תחת מצב החירום שהוכרז במערכת המשפט.

בלילה שבין שני לשלישי ערכה הממשלה משאל טלפוני על תקנות שיאפשרו לקיים גם דיונים מסוימים בתיקים עצמם באמצעות שיחת וידאו - ובפרט דיוני הקראת כתב אישום, טיעונים לעונש, והקראת הכרעות דין וגזרי דין. השר לוין עצר את הדיון ואמר כי הוא מתנגד להצעה שהעלו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושר המשפטים אמיר אוחנה. השר ארדן השיב כי החלק שנוגע אליו בתקנות מתייחס רק לעצירים, ושר המשפטים לא התעקש על השארת החלק בתקנה שנגע לנאשמים שאינם עצורים. נציג היועץ המשפטי לממשלה, שהיה על הקו, אמר כי היוזמה הייתה של הנהלת בתי המשפט. לבסוף, לאור עמדתו של לוין, החליטו השרים לאשר קיום דיונים בשיחת וידאו רק לנאשמים שנמצאים במעצר.

יריב גדעון לוין, שר התיירות וחבר הכנסת מטעם מפלגת הליכוד, בהמלצות המפלגה בבית הנשיא על המועמד להקמת הממשלה, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
ללא התנגדותו, הייתה מתאפשרת הקראת כתב האישום במשפט נתניהו. לוין/ראובן קסטרו

מטעמו של לוין נמסר כי הוא מתנגד עקרונית לשימוש בשיחות וידאו בהליכים פליליים, וכי כאשר עלתה הצעת חוק של ח"כ דודי אמסלם בנושא לפני כשלוש שנים, התנגד גם לה. בדיון אז אמר לוין כי "המצב שבו שולחים אדם לבית הסוהר בלי לראות אותו הוא נוראי. גם לא למעצר. אתה מבין מה המשמעות של זה שהשופט אפילו לא רואה אותו? הכול דרך VC (שיחת וידאו). בעיני זה דבר נוראי... המינימום הוא שהשופט יראה בעיניים את מי שהוא שולח לשבת מאחורי סורג ובריח, גם אם זה לכמה ימים".

עוד נמסר מלשכתו של לוין כי "הנימוק הוא פשוט: פגיעה בחירות חייבת להיעשות פנים אל פנים. הקורונה יוצרת מצב שמסוכן לקיים דיונים באופן פרונטלי. לכן מה שהכרחי ודחוף ובמינימום האפשרי צריך פתרון של וידאו בלית ברירה. השאר יכול לחכות. מכיוון שאי אפשר להחזיר למעצר או לכלא עצור או אסיר שבא במגע עם החוץ בגלל סכנה של הדבקה המונית, הגיע השר לוין סמוך לישיבה להסכמה עם השרים ארדן ואוחנה, שתצמצם את התקנות רק למי שמגיע כבר ממעצר או מאסר בדומה לתקנות הקודמות שעסקו בהארכת מעצר, קרי באנשים שבאים ממעצר וחוזרים לשם".

עוד בוואלה!

אמזון הישראלי וטייק אווי של פלאפל: דיון הממשלה על הסופרמרקטים

לכתבה המלאה

לוין גם הסביר מדוע תמך בשבוע שעבר בתקנות שאפשרו לקיים דיוני מעצרים בשיחת וידאו, אף שהדבר מנוגד לכאורה לעמדתו העקרונית. "בתקנות הקודמות תמך השר מאותה סיבה, שהיא באמת אין ברירה, אבל בדיעבד חשב שהיה צריך גם שם לבקש בהתחלה להתנגד כדי להעלות את העמדה העקרונית שלו ולקבל התחייבות שתמנע את מה שניסו לעשות עכשיו - להעביר דרך הפתח הזה הרחבה גורפת של השימוש בווידאו קונפרנס".

מטעמו של שר המשפטים נמסר: "לאור התנגדותו המנומקת וארוכת השנים של השר לוין לווידאו קונפרנס, אך הסכמתו להחילה על עצורים דחופים בלבד (לאור האתגר איתו יתמודד שב"ס לו חלילה תהיה התפרצות של נגיף הקורונה במתקניו), התקבלה הצעתו כי התקנות יחולו על עצורים בלבד - ועל כך התקבלה הסכמת כל שרי הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully