וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הקפאת פעילות בתי המשפט: פתיחת משפטו של נתניהו נדחתה בחודשיים

דיון הקראת כתב האישום של ראש הממשלה, שהיה אמור להיערך ביום שלישי, נדחה ל-24 במאי. ההחלטה מגיעה לאחר ששר המשפטים הכריז על מצב חירום במערכת המשפט בשל התפשטות נגיף הקורונה. התנועה לאיכות השלטון הודיעה שתעתור לבג"ץ: "עליית מדרגה ברמיסת רשויות איכפת החוק"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נדחתה היום (ראשון), זאת לאחר החלטת שר המשפטים אמיר אוחנה להקפיא את פעילות בתי המשפט. דיון הקראת כתב האישום של נתניהו, שהיה אמור להיערך ביום שלישי השבוע, נדחה ל-24 במאי. "נוכח התפתחויות הנוגעות להתפשטות נגיף הקורונה, ובשים לב להנחיות העדכניות שניתנו ולהכרזה על עבודת בתי המשפט במתכונת חירום, החלטנו לבטל את הדיון הקבוע", כתבו בהחלטתם השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם.

ההחלטה לדחות את הדיון מגיעה שעות בודדות אחרי הכרזתו של שר המשפטים הלילה על מצב חירום במערכת המשפט, זאת בשל התפשטות נגיף הקורונה. במסגרת ההחלטה, שלדבריה אוחנה התקבלה בתיאום עם מערכת המשפט, פעילות בתי משפט השלום והמחוזי הוקפאה ל-24 שעות. רק בימים האחרונים נכנסה לתוקף התקנה שעליה חתם אוחנה, המאפשרת לו לעשות זאת. היום צפויה הממשלה לדון בסדרה של תקנות לשעת חירום, שצפויות להשפיע גם על בתי המשפט.

שר המשפטים אוחנה הסביר מאוחר יותר כי ההחלטה על מתכונת פגרה ל-24 שעות בבתי המשפט, בהם גם היה אמור להתקיים משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התקבלה בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה ומנהל בתי המשפט, כפי שאישרה במכתב נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. "מי שקיבלו את ההחלטה בעניינו של רה"מ - שנקבע ליום ג' - הם שופטי ההרכב, בלי שום מעורבות של הדרג הפוליטי", כתב אוחנה בטוויטר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
משפטו לא ייפתח השבוע. נתניהו/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

הצו של שר המשפטים אוחנה צמצם משמעותית את הדיונים בבתי משפו השלום, בתי המשפט המחוזיים ובלשכות ההוצאה לפועל - אך בתי משפט שאינם כלולים בצו ממשיכים לעבוד בשעה זו כרגיל. הכוונה היא לבית המשפט העליון, בתי הדין לעבודה ובתי הדין הרבניים. בהמשך היום תתקיים ישיבה בעניין בהנהלת בתי הדין הרבניים, וייתכן שגם שם תצומצם הפעילות.

האגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול למנדלבליט וביקשה כי יקבע שהשר אוחנה מנוע מלהשתמש בסמכות להכריז על מצב חירום מיוחד. לטענת היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, סמכות כזאת יש להסדיר בחקיקה ראשית בלבד, ולא בתקנה, תוך קביעת מערכת של בלמים ואיזונים שתבטיח את עצמאות הרשות השופטת.

התנועה לאיכות השלטון הודיעה שתעתור היום לבג"ץ בדרישה לבטל את החלטת אוחנה. בתנועה אמרו כי "שימוש בתקנות החדשות על מנת לחלץ את נתניהו מהמשפט, היא חמורה ומהווה עליית מדרגה ברמיסת רשויות אכיפת החוק במדינת ישראל".

עוד בוואלה!

נתניהו: "קורא לגנץ, ליברמן ופרץ להקים ממשלת חירום לאומית"

לכתבה המלאה
החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים על דחיית דיון ההקראה במשפטו של בנימין נתניהו ל-24 במאי. 15 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
ההחלטה על דחיית המשפט/אתר רשמי, ללא

מוקדם יותר, התנועה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיורה על הקפאת התקנות שתיקן השר אוחנה. בתנועה אמרו כי "השר אוחנה הוא שר זמני בממשלה זמנית, אשר לא קיבל מעולם את אמון הציבור ומעולם לא אושר על ידי הכנסת".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר כי אסור להשעות את פעולות בתי המשפט, ותקף את ראש הממשלה: "נתניהו יעשה הכול כדי להתחמק מהדין. הוא מנצל את משבר הקורונה ומשתמש בסמכויותיו ובאמצעות שר המשפטים דוחה את משפטו. אי אפשר לבטוח בשיקוליו של ראש הממשלה הנאשם בפלילים ולסמוך על כך שהוא מקבל החלטות בהתאם לאינטרס הציבורי".

הורוביץ הוסיף כי "נעמוד על קיום כל ההליכים במיידי: שלב הנשיא, השבעת הכנסת, בחירת יו"ר, הקמת ועדות לפיקוח על הממשלה. קורא לכל הסיעות, במיוחד לכחול לבן, לא להכשיר שום דחיה ושום דיל בטרם יובטחו המוסדות הדמוקרטיים".

(עדכון ראשון: 8:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully