וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במגזר הבדואי קראו לנתניהו: ללא סיוע מול הקורונה, יהיה פה אסון הומניטרי

23.3.2020 / 17:22

ראש מועצת אל קסום שבנגב הזהיר כי מצב הדיור מקשה על הקפדה בנושא הבידוד באופן המזמין "הדבקה שיטתית", והדגיש כי למידה מרחוק אינה אפשרית לאור תשתיות האינטרנט: "ללא סיוע, המועצה עלולה להפוך למוקד הדבקה המוני"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

ראש מועצת אל קסום שבנגב המזרחי סלאמה אל אטראש פנה אתמול (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לקבל סיוע בהיערכות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שבלעדיו "המועצה עלולה להפוך למוקד הדבקה המוני". בשטחי המועצה, שמעניקה שירותים לכ-70 אלף תושבים, נמצאים יישובי קבע לצד כפרים לא מוכרים של האוכלוסיה הבדואית.

אל אטראש הזהיר כי לאור המצב הכלכלי, מצוקת הדיור ובעיית התשתיות של יישובי המועצה, ובהיעדר סיוע "נהיה עדים לאסון הומניטרי בהיקפים גדולים". הוא הסביר כי תושבי המועצה חיים בצפיפות, מה שמקשה על יישום הגבלות התנועה והנחיות בידוד. לדבריו, במקרים רבים תושבים שנדרשו להיכנס לבידוד חולקים קורת גג או שירותים יחד עם שאר בני משפחה. "מצב זה אינו מאפשר לקיים בידוד ביתי כנדרש ומזמין הדבקה שיטתית בתוך התא המשפחתי, דבר שיכול מהר מאוד להפוך להדבקה קהילתית המונית", אמר. "יש לכן צורך דחוף בהקמת מרכזי בידוד רבים שיוכלו לאפשר בידוד כנדרש על פי ההנחיות". עוד טען אל אטראש כי המועצה פנתה לממשלה בהצעה להשמיש את מוסדות החינוך כמתחמי בידוד, אך לא זכתה לתשובה.

פזורה בדואית סמוכה לבאר שבע 19 במרץ 2020. שי מכלוף
"זה יכול מהר מאוד להפוך להדבקה קהילתית המונית"/שי מכלוף

בנוסף, הוא הזהיר מפני המצב הכלכלי החמור של משפחות רבות המתגוררות בשטחי המועצה, הנשענות לעתים על מפרנס יחיד. הוא ביקש מהממשלה לסייע כלכלית לתושבים, שלדבריו עלולים להידרדר ל"חרפת רעב". הוא התריע גם באשר למצב החינוך במועצה, שלא מתאפשרת בה למידה מרחוק בהיעדר תשתיות אינטרנט מספקות. "התלמידים הבדואים שנמצאים בתחתית סולם ההישגים בחינוך בישראל, עלולים למצוא את עצמם מידרדרים לתהומות חדשים אחרי משבר הקורונה", מסר.

דבריו של אל אטראש באים ברקע חששות דומים שהביעו במגזר הבדואי מהתפשטות נגיף הקורונה, כתוצאה מהיעדר מודעות והסברה מספקת. עטיה אל-עסאם, ראש מועצת הכפרים הבלתי מוכרים בפזורה הבדואית, אמר שלשום כי חוסר מודעות זה עלול להביא להתפשטות עוצמתית של הנגיף. לדבריו, "יש הרבה בעיות בפזורה שמחמירות את בעיית הקורונה - האינפורמציה לא זורמת, אין אינטרנט, יש בעיית אשפה שנמצאת בתוך הכפר, הביוב זורם בחלק מהכפרים לתוך בורות ספיגה. בגלל הריסות הבתים, אנשים ומשפחות מצטופפים בתוך בית אחד. אם הקורונה תגיע לכפרים - היא תתפשט במהירות עצומה".

עוד בוואלה!

אין תשתיות, אין מודעות: הקורונה מתפשטת, והמגזר הבדואי בסכנה מוגברת

לכתבה המלאה
פזורה בדואית סמוכה לבאר שבע 19 במרץ 2020. שי מכלוף
"עלולים להידרדר לחרפת רעב בהיעדר סיוע". פזורה בדואית ליד באר שבע/שי מכלוף

בשבוע שעבר נקראו שוטרים לשלוש חתונות עם מאות משתתפים בדרום, ופיזרו את ההתכנסויות. בעלי האירועים זומנו לחקירה בגין הפרת הצו.

אולם, בניגוד לכפרים הבלתי מוכרים, ראש עיריית רהט פאיז אבו סייהבן העיד כי בעירו - היישוב הגדול ביותר במגזר - המודעות לנגיף עלתה בצורה ניכרת, ולפחות רוב התושבים נשמעים להוראות. "קיבלתי החלטה להשהות את כל התפילות, כולל תפילות יום שישי. אנשים נשמעים להוראות. היו אנשים שצריכים להיות בבידוד ולא היו. פעלנו יחד עם המשטרה לאכוף את זה", אמר אבו סייהבן.

לדברי ראש העירייה, גם ההתקהלויות הגדולות פסקו. "הייתה חתונה אחת בשבוע שעבר והיא פוזרה. התושבים מבינים שמדובר באירוע גדול ושאסור להסתכן", הסביר. "אני מעביר מסרים לתושבים כל לילה. העירייה עושה הכול כדי שכולם יהיו מודעים לסכנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully