וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במהלך הסגר הקורונה: זינוק בתלונות על אלימות במשפחה

23.3.2020 / 18:00

ראש אגף שיטור במשטרה מתריעה על עלייה בהיקף הקריאות מצד נשים, זאת בצל היערכות המשטרה להחמרת הנחיות משרד הבריאות. "על כל אישה שחיה תחת אלימות להתלונן", אמרה. "חלה ירידה בעבירות הרכוש לעומת מקרי האלימות"

צילום: הגר נינו, בית החולים הלל יפה, ועד עובדי נמל חיפה עריכה: עמית שמחה

בעוד שאזרחי ישראל מתבקשים להסתגר בבתים ומספרם של האזרחים הנדרשים לבידוד הולך וגדל, תת-ניצב סיגל בר-צבי, ראש חטיבת השיטור במשטרת ישראל, הביעה דאגה מעלייה חדשה במקרי אלימות במשפחה. "אנחנו שמים לב לעלייה מדאיגה בתופעה", אמרה בר-צבי בריאיון לוואלה! NEWS. היא ביקשה לפנות לנשים שחיות תחת אלימות וקראה להן לפנות למשטרה. "נגיב לכל קריאה, לא ניתן לאף אישה להישאר לגורלה כשיש הסגר".

במשטרה לא סיפקו נתונים מספריים על כמות התלונות שהוגשו על ידי נשים, אך ציינו כי הם מטפלים בכל תלונה על אלימות במשפחה לצד הפעולות הנדרשות מצדם לאכוף את הנחיות המאבק בנגיף. כמו כן, הדגישו כי גם רשויות הרווחה מעורבות בנושא. גורם במשטרה העריך כי העלייה במספר מקרי האלימות במשפחה נובעת מעצם ההסגר הממושך בבתים, בשילוב הלחץ והתחושות הקשות שצפות בשל התפרצות הקורונה בישראל.

נציגי משטרת ישראל במהלך פעילות אכיפה נגד מפרי הנחיות משרד הביראות 22 במרץ 2020. דוברות משטרת ישראל
"עלייה מדאיגה בקריאות על אלימות במשפחה"/דוברות משטרת ישראל

לצד העלייה המדאיגה בהיקף האלימות במשפחה, במשטרה טוענים כי חל זינוק גם בתלונות על חיכוכים בין שכנים. "יש עלייה בקריאות על הקמות רעש וסכסוכים", הוסיף הגורם. "אנשים כל היום בבתים וזה מעלה את סף המתח".

בעוד משרד הבריאות ממשיך בניטור התחלואה ובניסיון לבלום את התפרצות הקורונה, במשטרה נערכים להחמרה נוספת בהנחיות לציבור ולצורך באכיפתן. "הסבירות שיהיה סגר ותהיה הגבלה נוספת על תנועת האזרחים הולכת ועולה", אמרה בר-צבי. במטה הארצי של המשטרה נמשכות ההכנות והערכות המצב בהשתתפות ממלא-מקום המפכ"ל, רב-ניצב מוטי כהן. באגף החקירות והמודיעין מתבצע בכל יום ניתוח של מפת הפשיעה בישראל, במשטרה ציינו כי הם מיידעים את הגורמים המדיניים בנתונים. "אנחנו מזהים שינוי במגמות הפשיעה, פחות עבירות רכוש ויותר עבירות אלימות במשפחה ואלימות בכלל, אנחנו שמים על זה את האצבע", אמרה בר-צבי.

עם עיגונן של הנחיות משרד הבריאות האחרונות בצו, קראה תנ"צ בר-צבי לאזרחים, ובהם גם בעלי העסקים, להתעדכן באופן תכוף במגבלות כדי למנוע בלבול בציבור. "אם אתה סוחר בשוק ומבין את המציאות שאנחנו חיים בה, כדאי לפתוח את הרשומות ולראות מה נוגע לעסק שלך", אמרה בר-צבי בתגובה לביקורת הציבורית בנוגע לאכיפה בצל אי בהירות ההנחיות. "אי אפשר לדבר בפרטי פרטים לכל בעל עסק. אפשר בהחלט להבין לאילו עסקים מתכוונים כשמדברים על מה מותר ואסור".

עוד בוואלה!

"חסכנו כסף לקנות דירה, עשינו תוכניות - וביטלנו ברגע האחרון. אנחנו בחוסר ודאות"

לכתבה המלאה
תנ"צ סיגל בר צבי, ראש חטיבת השיטור של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
"לפתוח את הרשומות ולהתעדכן". תת-ניצב בר צבי/דוברות משטרת ישראל

שאלה נוספת שעולה בנוגע לפעילות המשטרה בצל המאבק בנגיף קשורה בליל הסדר שיחול בעוד כשבועיים, וביכולתה למנוע התקהלויות במהלך ערב החג. לדברי בר-צבי, העניין תלוי במידת הציות של האזרחים. "אנשים מקבלים הנחיות ברורות והם צריכים להישמע להן", אמרה. "אנחנו יכולים למנוע אסון בקנה מידה ענק ולהפוך אותו למשהו נסבל. אם אנחנו בוחרים כחברה לא לציית להנחיות אנחנו כחברה הולכים לתהום עמוקה".

באשר ליכולת האכיפה הוסיפה: "יש לנו מאות שוטרים שיושבים בבית בבידוד וזה כוח חשוב שאנחנו זקוקים לו. זה קורה בגלל אנשים לא ממושמעים". לדבריה, "הכוונה היא לא להגיע לאכיפה כוחנית או לקונפליקטים שיכולים ליצור מאבק פיזי, אלא להסביר לאנשים את המצב. עם זאת, אנחנו כבר בשלב האכיפה. לא נהסס לרשום דוחות ולהשתמש בכוח - אבל מקווים שלא נצטרך לעשות את זה".

למרות הדברים, בר-צבי הדגישה כי רוב הציבור כן נשמע להנחיות ומשתף פעולה. "יש מקום גדול לשבח את הבגרות וההפנמה המהירה של המציאות החדשה", אמרה. "הרוב המוחלט של האנשים כן מציית להנחיות. למרבה הצער אנחנו מתעסקים עם מי שמפר אותן, אך הם לא רבים. אם נסתכל על סוף השבוע האחרון עולה שרוב הקריאות שקיבלנו על הפרת התקהלויות באו מתל אביב. זה יכול להצביע על כך שבתל אביב יש אולי יותר דיווח על הפרות. באזורים אחרים קיבלנו קריאות בודדות".

משטרת השכונות מתוכננים לפעילות מבצעית כאשר הם ממוגנים מנגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"נערכים להחמרת ההסגר"/ראובן קסטרו

בהמשך הריאיון, ביקשה בר-צבי להדוף את הביקורת שהופנתה כלפי המשטרה מצד נשות השוטרים, שטענו כי הם אינם ממוגנים בעת מגע מול אזרחים שהפרו את ההנחיות ואף לא נשמעו להוראות הבידוד. "אנחנו מצוידים לא רע", אמרה. "זה נכון שלא כל השוטרים ממוגנים ולא בכל מצב. יש לנו ציוד אבל אין לנו בשפע. אנחנו משתמשים במה שיש לנו באופן מדוד כי אין לדעת עוד כמה זמן המצב הזה יימשך".

בהקשר זה, בר-צבי מתריעה כי פעילות המשטרה לא תסתכם באכיפת ההנחיות או הסגר מלא שייתכן שיבוא, אלא גם בהשלכות החברתיות שהמגיפה צפויה להותיר אחריה. "חשוב להבין שהמציאות דינמית ומשתנה כל הזמן", ציינה.

"אנחנו מקווים לטוב ביותר אבל נערכים לרע ביותר", הוסיפה בר-צבי. "יכול מאוד להיות שאנחנו על סף של מצב דרמטי גרוע. זאת אומרת שהקושי הכלכלי יכול להעלות כל מיני מצבים שקשורים לפשיעה ונצטרך להתמודד איתם, כמו למשל ניצול של חולשה של אנשים. אנחנו כבר רואים ניצנים של זה". היא סיכמה ואמרה כי "צריך להיות ספקניים ובררנים, לא להאמין למשל להצעות להלוואות לא מוכרות או לשרלטנים שמציעים ברשת ציוד מיגון לא מוכר. יש בקרוב את פסח, הרמדאן ול"ג בעומר, אנחנו חייבים לקחת בחשבון שהשיא עדיין לפנינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully