וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

900 אחיות בבידוד, אך משרד הבריאות ביטל בחינות רישוי למאות תלמידי סיעוד

22.3.2020 / 18:18

במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS הודיע המשרד כי מבחן ההסמכה הממוחשב בחודש הבא בוטל בגלל התפשטות הקורונה. עם זאת, הם נדרשים להתייצב לעבודות במשרת סטודנט כדי לעזור למערכת הקורסת, בעוד שמאות אחים ואחיות בבידוד. משרד הבריאות: כל הבחינות הממשלתיות נדחו בשל המגיפה

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

בזמן ש-900 אחים ואחיות נמצאים בבידוד מחשש שנדבקו בקורונה - משרד הבריאות ביטל את מבחני הרישוי למאות בוגרי לימודי סיעוד שהיו צריכים להתחיל את תפקידם בתחילת אפריל. המבחן, שהיה אמור להתקיים ב-6 באפריל, בוטל באופן אירוני דווקא בגלל המחלה. "בעקבות הוראות משרד הבריאות 'צו בריאות העם'... האוסר על קיום בחינות במוסדות הכשרה והשכלה גבוהה, אנו מודיעים כי בחינת הרישוי בסיעוד למעמד אח/ות מוסמך/ת בתאריך 6.4.2020 לא יתקיים", כתבה לסטודנטים מנהלת המחלקה לבחינות רישוי, ד"ר רבקה חזן הצורף, במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS.

אורכו של המבחן ארבע שעות בלבד - והוא נעשה באופן ממוחשב. לאחריו, מקבלים אלה שעברו אותו בהצלחה תעודה רשמית של אח מוסמך. לאור המצב, הודיע משרד הבריאות לסטודנטים ב-16 במרץ כי המבחנים ייערכו בבתי הספר ובכיתות של עשרה תלמידים כדי לצמצם את ההתקהלות - במקום בבנייני האומה בירושלים. "לתדהמתנו, התבשרנו היום כי המבחן הממשלתי אליו אנחנו מתכוננים מזה זמן רב, מתבטל", כתבו סטודנטים מאחד מבתי הספר לסיעוד לשר הבריאות יעקב ליצמן. "במקביל לביטול הבחינה, אנו נדרשים ממשרד הבריאות להתייצב לעבודות במשרת סטודנט על מנת לעזור למערכת הקורסת. במשך שנתיים וחצי הוכשרנו בצורה הטובה ביותר להיות אחים ואחיות מוסמכים. מילאנו את כל חובותינו האקדמיות בהצלחה, וכעת אנו ניצבים בפני המשוכה האחרונה על מנת לקבל את הרישיון ולהיכנס למערכת הבריאות".

היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
נדרשים להתייצב לעבודות במשרת סטודנט על מנת לעזור למערכת הקורסת/ראובן קסטרו

"אנו יודעים שזוהי שעת חירום, ומעוניינים מכל הלב להצטרף לצוות הרפואי בשטח", המשיכו. "אולם אנו רוצים לעשות זאת תחת הגדרת התפקיד שלנו - אחים ואחיות מוסמכים. אנו בטוחים כי התרומה תהיה מועילה יותר לשני הצדדים עם נצטרף למערכת כאחים ואחיות מוסמכים, ולא כסטודנטים ללא הרשאות. אנא עזרו לנו להסיר את רוע הגזירה ולאפשר לנו להיבחן במועד ולהיכנס במלוא המרץ לעבודה שאליה הוכשרנו - וזאת תהיה התרומה המשמעותית ביותר".

מסמך מטעם משרד הבריאות בנושא ביטול בחינות רישוי למאות תלמידי סיעוד. -, אתר רשמי
מסמך מטעם משרד הבריאות בנושא ביטול בחינות רישוי למאות תלמידי סיעוד/אתר רשמי, -

עד שיקבלו את הסמכתם הרשמית, רבים מהסטודנטים לסיעוד עובדים כיום במסגרת סטאז' בבתי החולים. כך, לדברי רונית (שם בדוי), סטודנטית לסיעוד במכללה במרכז הארץ, דחיית המבחן למועד לא ידוע היא בשורה רעה לציבור - אך גם לה ולחבריה. "אני לומדת סיעוד שנתיים וחצי, עשיתי הסבה ממקצוע אחר. הלימודים היו מאוד קשים ואינטנסיביים, וחשבנו שלאור המצב דווקא ירצו להעסיק אותנו כאחים ואחיות ולהכניס אותנו לשטח ולעזור", אמרה לוואלה! NEWS.

"המצב הוא ההיפך הגמור. אני נמצאת בכמה קבוצות של אחים ואחיות שמועסקים בבתי חולים ובארגוני בריאות - ואני מבינה שיש אחיות שמכריחים אותן לקחת חופש על חשבונן האישי, שהן עושות שמונה שעות במקום 12, ואותנו רוצים להמשיך להעסיק אותנו כסטודנטים. חלק מאלה שהיו אמורים לגשת למבחן בתחילת החודש מועסקים כסטודנטים לסיעוד בבתי החולים. לא נותנים לנו לעבור את המבחן כמו שצריך כאחים ואחיות, ורוצים להעסיק אותנו עם שכר מינימום. זה חסר צדק ואחריות, ועם המצב הקיים זה פשע אמיתי".

"שבוע וחצי אחרי שהודיעו שהמבחן ייערך בכיתות, פשוט הודיעו לנו שהבחינה בוטלה", אמרה רונית. "רכזת המכללה שלחה לי מייל שהבחינה בוטלה, אבל שאם אני מעוניינת להמשיך לעסוק ברפואה - אני יכולה למסור את הפרטים שלי ויעסיקו אותי כסטודנטית. אני מאוד מאוכזבת ממערכת הבריאות, שחשבתי שאני חלק ממנה כאחות מן השורה ושאוכל לתת את כל המיומנויות שלי שרכשתי בלימודים. נראה לי שזה לא יקרה ושימשיכו לנצל אותי ככוח עבודה זול. זה מרגיש לי מאוד לא הוגן כלפינו, שלמדנו כל כך הרבה וקשה כדי להשיג את המטרה שלנו, ודווקא עכשיו כשהמצב הולך ומחמיר, זה לא הוגן כלפי כל אזרחי ישראל. למה כל האזרחים צריכים לסבול בגלל ההחלטות האלה?".

"מדובר במצב חירום, אנחנו רוצים לעבוד"

נבחנת אחרת כתבה בעמוד פייסבוק של נבחני מועד אפריל: "אנחנו, האחים והאחיות שעומדים להצטרף לחזית בעוד שבועיים, היום ביטלו לנו את בחינת ההסמכה. ארבע שנים למדנו, ועכשיו בשיא מצב החירום, במקום לקבל למערכת אלפי אחים ואחיות חדשים, הם פשוט מוותרים עלינו. היום יש כבר קרוב ל-50 אנשי צוותים רפואיים חולים. מה אתם חושבים שיקרה תוך חודש? כמה אחיות יישארו בקרב? מדובר במצב חירום, אנחנו רוצים לעבוד, אחרי התנסויות, חמים אש, יודעים מה צריך - אל תבזבזו אותנו. יש כבר 3,000 אנשי צוותים רפואיים בבידוד. תנו לנו להיכנס להשלים חוסרים! למדנו אפידמיולוגיה ואנחנו רואים לאן זה הולך. זוהי שעת חירום אמיתית. נבחנו עשרות פעמים לאורך הלימודים, כולל במבחנים מסכמים ובעבודה בשטח. זה הזמן להסמיך אותנו מיידית".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשל מגיפת הקורונה הבחינות הממשלתיות נדחו לכלל מקצועות הבריאות במשרד הבריאות. הנחיות הצו מיום 19 במרץ אוסרות על קיום בחינה, לפיכך לא ניתן לקיים את הבחינה במועד שנקבע הבחינה תתקיים כמובן שההנחיות יאפשרו".

(עדכון: 16:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully