וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת יח"צ: אחרי שבלמה את הקורונה, סין שולחת מסיכות ומומחים למערב

22.3.2020 / 9:23

בייג'ינג מעניקה סיוע נרחב למדינות שנאבקות במגיפה בשטחיהן, בניסיון לשכתב את ההיסטוריה של ההתפרצות אחרי הטיפול הכושל שלה בתחילתה. היא פונה למדינות שמוכנות לקבל את מעמדה המתחזק בזירה הבינלאומית, ומנסה לגרוף הישגים מדיניים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בזמן שהמאבק בנגיף הקורונה עבר לאירופה ומעבר לה, סין החלה לספק מיליוני מסיכות וציוד אחר שלו זקוקים בנואשות ברחבי העולם. בייג'ינג מקווה לשפר כך את קשריה הדיפלומטיים ולהרגיע את הטענות שנשמעו על כך שהיא אחראית להתפשטות הווירוס.

נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' מתכנן לקבל בעצמו בנמל התעופה משלוח רפואי מ"אחיו וחברו", נשיא סין שי ג'ינפינג; סין העבירה מסיכות וחליפות מגן לליבריה; היא שלחה מאה אלף ערכות בדיקה לפיליפינים; ויותר מעשר טיסות עם מיליוני מסיכות וציוד רפואי אחר יישלחו השבוע לצ'כיה. סין, לדברי שר הפנים יאן האמשק, היא "המדינה היחידה שיכולה לספק לאירופה כזו".

כבאים פורקים ציוד רפואי ששלחה סין בנמל התעופה בפראג, צ'כיה, 20 במרץ 2020. AP
"רק סין יכולה". משלוח של ציוד רפואי בנמל התעופה בפראג,/AP

בייג'ינג מנסה לשנות את הנרטיב של המגיפה ולהסיט את השיח מהשגיאות שעשתה בתחילת ההתפרצות אל מהליכה הנחושים להשתלט עליה. סין מתארת את שליחת הציוד הרפואי והמומחים כשיתוף הניסיון המוצלח שצברה בבלימת המגיפה.

"הכישלונות של ממשלת סין ייראו פחות נוראיים לאור הכישלונות של ממשלות אחרות להגיב בצורה יעילה גם כן", אמר ג'וליאן קו, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת הופסטרה שבניו יורק. לדבריו, סין מקווה להרוויח מההבנה במערב עד כמה קשה לעכב את התפשטות נגיף הקורונה.

סולידריות אירופית? אגדה

נשיא סרביה, אלכסנדר וויצ'יץ', זעם על האיחוד האירופי ושיבח את סין על שהציעה עזרה אחרי שהודיע על מצב חירום במדינה. ארצו רוצה להצטרף לאיחוד האירופי, אך ממשלתו התקרבה לרוסיה וסין. "אני מאמין באחי וחברי שי ג''ינפינג ואני מאמין בעזרה של סין", אמר ווצ'יץ. "סולידריות אירופית", לדבריו, היא רק אגדה.

גורמים באיחוד האירופי הכחישו שהם עוצרים את הסיוע לסרביה, אך אמרו כי העדיפות הראשונה שלהם נמצאות חברות האיחוד.

סין העניקה 20 מיליון דולר לארגון הבריאות העולמי, אך בעוד שהאיחוד האירופי וארצות הברית הציגו התחייבויות גדולות יותר עבור המאבק במחלה, הם עסוקים כעת בהתמודדות עם המגיפה בבית.

"הסינים זוכים בנקודות", אמרה תרזה פאלון, מייסדת המרכז ללימודי אסיה-רוסיה-אירופה בבריסל, "סרביה חושבת שסין היא המושיעה שלה".

עד לפני שישה שבועות, ניסו הרשויות בסין לשכך הזעם מבית ואת הגינויים מחוצה לו. מבקריה אמרו כי בשל גרירת רגליים פוליטית, סין כשלה בניהול ההתפרצות של הנגיף בווהאן. עכשיו, עברה הביקורת על ממשלות אחרות, מטהראן ועוד וושינגטון.

בכיר בצלב האדום הסיני השתלח ביום חמישי באיטליה על כך שהניחה לאנשים כה רבים לטייל ברחובות מילאנו. "כרגע אנחנו צריכים להפסיק את כל הפעילות הכלכלית, ואנחנו צריכים להפסיק את התניידות האנשים", אמר יו"ר הארגון סאן שופנג.

כבאים פורקים ציוד רפואי ששלחה סין בנמל התעופה בפראג, צ'כיה, 20 במרץ 2020. AP
פריקת ציוד רפואי בנמל התעופה בפראג/AP

במידה מסוימת, סין מחזירה את הסיוע שקיבלה. כמעט 80 מדינות שלחו לה אספקה, חלקן בטיסות שכר שהן שלחו כדי לפנות את אזרחיהן מווהאן.

דובר משרד החוץ של סין, גנג שואנג, אמר כי "זו סגולה מסורתית של סין להשיב על רצון טוב ברצון טוב גדול יותר", תוך שהוא מציין פתגם עתיק. "אתה זורק אליי אפרסק, ואני נותן לך אבן טובה לידידות".

עם זאת, במקביל, סין מעמיקה את הקשרים עם מדינות שנענו לניסיונותיה לחזק את מעמדה הבינלאומי. היא שלחה אספקה לקמבודיה, שראש הממשלה שלה הון סן הוא תומך נאמן של שי, ואף ביקר אותו בבייג'ינג בחודש שעבר, בזמן השתוללות המגיפה.

סין פעלה במהירות לשליחת מומחים וציוד רפואי לאיטליה, שהפכה בשנה שעברה למדינה המערבית הראשונה באירופה שהצטרפה ליוזמת "החגורה והכביש" הכלכלית של סין.

"סין מוכנה לעבוד עם איטליה כדי לתרום לשיתוף הפעולה הבינלאומי לבלימת המגיפה ולבניית 'דרך משי בריאותית'", אמ שי לראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה בשיחת טלפון ביום שני, על פי התקשורת הסינית.

משלוח של סיוע רפואי בבייג'ינג שנשלח מסין לאיראן, 16 במרץ 2020. AP
"אתה זורק אליי אפרסק, ואני נותן לך אבן טובה לידידות". משלוח רפואי לאיראן/AP

הדעות חלוקות לגבי יעילות המאמצים של סין.

"זה לא מקרי שהמקומות שאליהם שולח שי ג'ינפינג וסין שולחת מסיכות N95 חופפים די מקרוב את המדינות שהוכיחו נכונות לקבל את סין", אמר דניאל ראסל, דיפלומט אמריקני בכיר לשעבר, שכיון חבר במכון מדיניות החברה לאסיה בניו יורק. "לא ברור עד כמה רחוק זה יגיע, אבל ברור שזו גישת אולד-סקול", אמר ראסל. לדבריו, התעמולה של המפלגה הקומוניסטית מצליחה הרבה יותר בתוך סין מאשר מחוצה לה.

לעומתו, קלייב המילטון, מחבר הספר "פלישה שקטה: השפעת סין באוסטרליה", אמר כי סין שפכה משאבים אדירים לטובת עיצוב השיח העולמי בשנים האחרונות. "זו תהיה טעות להמעיט במידת היעילות הפונטציאלית של הקמפיין הבינלאומי הגדול הזה לשכתוב ההיסטוריה של נגיף הקורונה", אמר.

ואולם, צ'ו ין, פרופסור למינהל ציבורי באוניברסיטה ליחסים בינלאומיים בבייג'ינג, אמר כי סין מפגרת אחרי ארצות הברית ואירופה בהבנת הדיפלומטיה הציבורית, והיא תמיד מתקשה להפוך את הסיוע ההומניטרי להישגים מדיניים.

"אם יש מישהו שבאמת מצפה לחיזוק משמעותי בהשפעה של סין באמצעות הסיוע, זה יהיה קשה", אמר. "לדעתי, צריך להתייחס לסיוע פשוט כמעשה טוב, שיעזור לכלכלה של סין אם המצב במדינות האלה יהיה תחת שליטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully