וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי חמור מאז ימי בן גוריון: הקורונה שברה את שיא האבטלה בישראל

23.3.2020 / 7:25

בכיר במשרד האוצר מעריך כי תשלומי האבטלה עשויים להגיע לשלושה מיליארד שקלים, בעוד שיעור דורשי העבודה הוא הגבוה ביותר מאז שנת 1955. לדבריו, חברות במשק שלא נפגעו העדיפו לשלוח את עובדיהן לחל"ת כדי לחסוך עלויות. בכיר באוצר: "תעשיות שלמות נסגרות"

צילום: דוברות עיריית חיפה, מאיה הורודניצ'אנו, כבאות והצלה מחוז חוף, בית החולים אסותא, בית החולים הדסה עין כרם, עריכה: עמית שמחה

נתוני האבטלה הנוכחיים בעקבות משבר הקורונה הם חסרי תקדים בישראל, כשלראשונה רוב המובטלים הם עובדים שיצאו לחל"ת. בעקבות זינוק אחוז המובטלים בישראל ל-17.8% - פי ארבעה מתחילת המשבר - העריך בכיר במשרד האוצר כי תשלומי האבטלה צפויים לחצות את סכום השלושה מיליארד שקלים. בעוד שמספר דורשי העבודה חצה לראשונה את סף החצי מיליון, הבכיר אמר כי "החודש עדיין לא נגמר ואנחנו עוד לא יודעים מה הרכב השכר של כל דורש דמי אבטלה, זה יכול להגיע לשלושה מיליארד שקלים ויכול להיות גם מעבר".

"אין ספק שמדובר בקפיצה מאוד משמעותית, שאת חלקה צפינו", הסביר בכיר האוצר. "מדובר באירוע שמעולם לא קרה בישראל, תעשיות שלמות שנסגרות וכל העובדים יוצאים לחל"ת או פיטורים".

עם זאת, הוא סיפר כי ישנן חברות במצב פיננסי טוב מאוד שבחרו בכל זאת להוציא את עובדיהן לחל"ת, ולמעשה העבירו את תשלום השכר מהחברה למדינה. לדבריו, "זאת לא בדיוק הייתה הכוונה שלנו כשנתנו את ההוראה, אך אנחנו מבינים שזה מה שקורה עכשיו. יש פה חברות במשק שעוד לא נפגעו מהמשבר והעדיפו לשלוח את העובדים לחל"ת כדי לחסוך עלויות ישירות".

לדברי גורם כלכלי, "זאת לא אותה אבטלה שהייתה בעבר". הוא הסביר כי שיעור האבטלה הגבוה בעת האינתיפאדה השנייה ב-2003, שהיה אז 10.7%, גרם למשבר כלכלי גדול שפגע בתעשייה הישראלית. "היה מצב פיסקלי בעייתי ויחס חוב-תוצר גרוע", אמר והדגיש: "זה לא אותו אירוע - כאן הממשלה בעצמה מפסיקה את העבודה ביודעין".

על החזרה לשוק התעסוקה בסיום המשבר אמר הגורם כי מוקדם מדי לחזות את ההתאוששות, שכן הסוף עוד לא נראה באופק. "אין לנו מספר של כמה חברות יפשטו רגל וכמה עובדים יחזרו למקום העבודה שלהם אחרי המשבר", הסביר. "כרגע יש חוסר ודאות מאוד גדול. אנחנו מצפים שלאט לאט עסקים יחזרו לפעול ובהדרגה מספר המובטלים ירד". מבחינת משרד האוצר, תשלום הקצבאות החודשי יתבצע באמצעות פדיון הקרן ופרעון אגרות החוב של הביטוח הלאומי.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"זאת לא אותה אבטלה שהייתה בעבר". תורים ללשכת התעסוקה/ראובן קסטרו

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הדגיש כי "מעולם לא הייתה תקופה שבה מספר המובטלים הגיע לכאלה אחוזים. מצב שבו משק הופך מיצרני כמעט למצב של קפוא בפרק זמן כל כך קצר לא היה אף פעם". הוא פירט כי "הקפיצה היא קפיצת מדרגה בכל יום בסדרי גודל של עשרות אלפים. רק ביום חמישי שעבר נוספו אצלנו כ-45 אלף מובטלים, היו ימים שנוספו סדרי גודל של 5,000 מובטלים בכל שעה ובממוצע שנתי יש סדר גודל של 70-80 אלף מובטלים בכל חודש".

עוד הוסיף שפיגלר כי "אנחנו עדיין לא בסוף החודש, וכבר עכשיו קיבלנו יותר תביעות בממוצע ממה שהתקבל במשך כל השנים בביטוח הלאומי. ההתמודדות שלנו זה משהו שאף מפיק הוליוודי לא יכול היה להעלות על דעתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully