וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין תשתיות, אין מודעות: הקורונה מתפשטת, והמגזר הבדואי בסכנה מוגברת

22.3.2020 / 18:21

האיסורים על שהייה במרחב הציבורי הצליחו להשפיע רק חלקית על ההתנהלות היומיומית בפזורה הבדואית שבנגב: ילדים מסותובבים בחוץ, רבים לא מכירים את ההנחיות ורק פעילים חברתיים מסבירים מהן הסכנות. "אם הנגיף יגיע לכפרים - הוא יתפשט במהירות עצומה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: ליר שפיגלר

האיסורים המחמירים על שהייה במרחב הציבורי מורגשים בערים רבות בישראל, אולם בפזורה הבדואית מעידים על חוסר המודעות להתפשטות הקורונה ביישוביהם: הילדים מסתובבים בחוץ בחופשיות, רבים מהתושבים כמעט ואינם מכירים את ההנחיות, ורק פעילים חברתיים שעוברים מכפר לכפר מסבירים מהן הסכנות.

עטיה אל-עסאם, ראש מועצת הכפרים הבלתי מוכרים בפזורה הבדואית, הסביר כי חוסר מודעות זה עלול להביא להתפשטות עוצמתית של הנגיף. לדבריו, "יש הרבה בעיות בפזורה שמחמירות את בעיית הקורונה - אינפורמציה לא זורמת, אין אינטרנט, יש בעיית אשפה שנמצאת בתוך הכפר, הביוב זורם בחלק מהכפרים לתוך בורות ספיגה. בגלל הריסות הבתים, אנשים ומשפחות מצטופפים בתוך בית אחד. אם הקורונה תגיע לכפרים - היא תתפשט במהירות עצומה".

ראאד אלקיען, תושב הכפר הלא מוכר אום אל-חיראן, סבור כי קשה מאוד להגיע לכל תושבי הפזורה, שחלקם כלל אינם מבינים מהו נגיף הקורונה. "אין מודעות בציבור למגפה המסוכנת. להתמודד עם הקורונה בכפרים הבלתי מוכרים ובמגזר הבדואי בכלל זה דבר קשה מאוד מכיוון שיש בתים עם מספר גדול של נפשות בבית אחד", הסביר אלקיען. "אי אפשר להיות במרחק שני מטרים. שוהים בבית אחד חמולות גדולות. התשתיות פה לא עוזרות. אין מודעות, אין אינטרנט, אין תשתיות. אי אפשר להתמודד כאן עם הנגיף".

פזורה בדואית סמוכה לבאר שבע 19 במרץ 2020. שי מכלוף
יישוב בדואי בסמוך לבאר שבע/שי מכלוף

בשבוע שעבר נקראו שוטרים לשלוש חתונות עם מאות משתתפים בדרום ופיזרו את ההתכנסויות. בעלי האירועים זומנו לחקירה בגין הפרת הצו. אולם, בניגוד לכפרים הבלתי מוכרים, ראש עיריית רהט פאיז אבו סייהבן העיד כי בעירו - היישוב הגדול ביותר במגזר - המודעות לנגיף עלתה בצורה ניכרת, ולפחות רוב התושבים נשמעים להוראות. "לפני יומיים קיבלתי החלטה להשהות את כל התפילות, כולל תפילות יום שישי. אנשים נשמעים להוראות. היו אנשים שצריכים להיות בבידוד ולא היו. פעלנו יחד עם המשטרה לאכוף את זה", אמר אבו סייהבן.

לדברי ראש העירייה, גם ההתקהלויות הגדולות נפסקו. "הייתה חתונה אחת בשבוע שעבר והיא פוזרה. התושבים מבינים שמדובר באירוע גדול ושאסור להסתכן", הסביר. "אני מעביר מסרים לתושבים כל לילה. העירייה עושה הכול כדי שכולם יהיו מודעים לסכנות".

מהרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב נמסר כי "לראשונה מאז הקמת רשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב ובהתאם להנחיות שר החקלאות צחי הנגבי (הממונה על הרשות). "מובילה הרשות את פעילות הממשלה לתושבי הפזורה עבור משרד הבריאות, המל"ל ופיקוד העורף".

"עובדי אגף הסדרה ברשות הבדואים סיירו היום וכך גם בימים הקרובים בכלל הריכוזים בהם מתגוררים תושבים בדואים ויחלקו חומרי הסברה למניעת הידבקות בנגיף הקורנה ויאתרו צרכים וחוסרים להיערכות להתמודדות עם הנגיף", נמסר בתגובה. "הרשות פועלת בכל העת למען החברה הבדואית וכך גם בתקופה זו בה נגיף הקורנה מתפשט ברחבי ישראל וזאת מתוך רצון לצמצם את הפגיעה וההדיבקות ולעלות את המודעות בחברה הבדואית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully