וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולצו ממצב החירום בפרו: טיסה ראשונה ובה 270 ישראלים נחתה בנתב"ג

המדינה הדרום-אמריקנית סגרה את גבולותיה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, וארבע טיסות יחזירו בסך הכל כ-1,100 צעירים שטיילו שם. 23 ישראלים נוספים לא הצליחו לעלות על הטיסות: "חולמים על המקלחת החמה והחיבוק של אימא ואבא"

קרדיט: דוברות המשטרה

מטוס אל על בטיסה LY042 מלימה שבפרו נחת היום (שישי) בנמל התעופה בן גוריון, אחד מארבעה מטוסים של החברה שנשלחו כדי לחלץ יותר מאלף הישראלים, רובם צעירים, שנתקעו שם כאשר הוכרז מצב חירום בשל מגיפת הקורונה. שלושת מטוסי הדרימליינר הנוספים של אל על ינחתו בנתב"ג בשעות הקרובות. עם המטוס הראשון נחתו בישראל 270 מהמטיילים.

הרכבת האווירית לחילוץ המטיילים הישראלים מפרו באה בהמשך לפניית משרד החוץ לחברת אל על, שנענתה לקריאה. במהלך תהליך הרישום לטיסות בחדר המצב של משרד החוץ, התברר כי מספר הישראלים בפרו מתקרב לאלף איש ולכן נדרש להוציא מטוס נוסף. ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על התגייסות מיידית להוצאת מטוס נוסף, מתוך כוונה להביא לישראל את כלל המטיילים.

מטיילים ישראלים מפרו נחתו בארץ בטיסת חילוץ של אל-על, 20 במרץ 2020. קובי ריכטר/TPS, תצפית TPS
ארבעה מטוסים מלימה לישראל. מטיילים נוחתים בנתב"ג, היום/תצפית TPS, קובי ריכטר/TPS

אולם, בשדה בלימה התברר כי גם ארבעת המטוסים אינם מספיקים להובלת כל הישראלים שהגיעו מרחבי המדינה ושחלקם לא נרשם לטיסות, וכ-23 נותרו מאחור.

"יצאתי לטיול הגדול שלי, זה שחלמתי עליו שנים ולצערי הרב הוא נהרס ברגע", כתבה אחת המטיילות שנותרו בלימה. "אני ועוד 20 חברים נמצאים עכשיו בלימה שבפרו, מ-5 בבוקר אנחנו על הרגליים, אל על ומשרד החוץ ארגנו לנו ארבע טיסות בחינם. 1,100 מושבים שמחכים רק לנו ולצערי הרב אני ו-20 החברים שלי נשארנו מאחור בגלל חוסר אחריות שאני אפילו לא יודעת את מי להאשים".

המטיילת הביעה תקווה כי תשוב ארצה בהקדם. "כבר שלושה ימים אנחנו בהסגר במדינה זרה ורק חולמים על המקלחת החמה והחיבוק של אימא ואבא", הוסיפה. "עכשיו אין לנו מושג איך אנחנו חוזרים הביתה".

טלי וקנין, אמו של אחד הישראלים שעדיין בלימה פנתה למשרד החוץ ואמרה כי "אל על עשו מחווה יפה והוציאו ארבעה מטוסים להחזיר את המטיילים מפרו. עשיתם רישום מסודר ועל אף שהיה קשה מאוד להירשם כיוון שהאתר היה עמוס הצלחנו לרשום את הבנים שלנו. לצערי הבנים שלנו שהיו רשומים, קיבלו הודעות מסודרת על הטיסות והגיעו לשדה התעופה בלימה בשעות הבוקר המוקדמות, אבל לא עלו על הטיסות בשל התנהלות לא נכונה שהייתה במקום".

לדבריה, "נוסעים רבים שלא עשו רישום עלו, לא הייתה בדיקה של מי רשום ומי לא וכל מי שנדחף, עשה קצת שרירים והפעיל קשרים עלה לטיסה. הבן שלי וחבריו שהם ילדים טובים, עמדו שעות בתור בסבלנות בלי להתעמת עם אף אחד ולפי כל הנהלים והכללים. מיותר לציין שהמצב בעולם לא טוב ואני מאוד דואגת ומודאגת מכך שבני נשאר במדינה זרה בשעה שכולם נמצאים במצב חירום. אני מצפה שמדינת ישראל באמצעות ראש הממשלה ומשרד החוץ ייעשו הכל כדי להחזיר את אלו שנשארו ללא דיחוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוזרים לארץ בעקבות ההסגר בפרו. מטיילים ישראלים על מטוס אל על/מערכת וואלה!, צילום מסך

במבצע המורכב מול המטיילים, ההורים המודאגים והרשויות בפרו השתתפו גם המל"ל ורשות התעופה האזרחית. חברת אל על מעולם לא טסה אל היעד, ואורך הטיסה הינו יותר מ-16 שעות - הטיסה הרצופה הארוכה בתולדות חברת התעופה. 24 טייסים, שישה בכל מטוס, השתתפו במבצע וכן 44 דיילות ודיילים, ומספר נוסף של טכנאים ומכונאים שנלוו אל היעד המרוחק. בסך הכל יוטסו כ-1,100 נוסעים.

אל על גייסה 50 אלף דולר משותפיה העסקיים לצורך מימון הטסת שלושה מטוסי חילוץ. החברה החליטה להטיס את המטיילים מבלי לגבות תשלום על כך מהמטיילים, בין היתר משום שלא מדובר בטיסה מסחרית ואל על כלל אינה טסה לדרום אמריקה.

מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, הודה לשותפים במימון וביצוע מבצע החילוץ. "בשעת משבר או חירום, אל על פועלת ועושה כל שביכולתה על מנת להיחלץ לעזרה בכל נקודה על הגלובוס ולהבטיח שישראל לא תהפוך לאי במצור ולשמר את הקשר האווירי של ישראל וממנה פתוח ככל שניתן", מסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מטיילים יוצאים מהמטוס בנתב"ג, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאור בקשות של מאות ישראלים השוהים בהודו ומבקשים לחזור ארצה, החליטה אל על להסב טיסה שיועדה להובלת מטען במוצאי שבת הקרוב לטיסת נוסעים ממומביי לישראל. נוסעים המחזיקים כרטיסי טיסה של אל על למועד אחר, יכולים להסב אותם לטיסה זו, ללא עלות. בנוסף, הטיסה פתוחה למכירה דרך אתר אל על וסוכני הנסיעות במחיר מוזל. הטיסה צפוייה להמריא ממומביי מחר, יום שבת, בשעה 21:30 ותנחת בישראל ביום ראשון לפנות בוקר לקראת השעה 02:05. בחברה הבהירו כי מספר המקומות מוגבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully