וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חסכנו כסף לקנות דירה, עשינו תוכניות - וביטלנו ברגע האחרון. אנחנו בחוסר ודאות"

23.3.2020 / 9:58

משפחת גלנץ מירוחם נאלצה לסגת מהחלום הגדול. עסקי התיירות של משה סופגים ביטולים מדי שעה, יעל המורה מקבלת 30% פחות והילדים מנסים להתרגל למציאות החדשה בבית. בכל זאת, הם מוצאים נקודת אור: "יש זמן למשפחה". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעות מהמשבר הכלכלי

צילום: רויטרס, לשכת העיתונות הממשלתית,יותם רונן עריכה: אסף דרורי

משתתפים

משה גלנץ, בן 36, ויעל גלנץ, בת 36.
הורים לארבע בנות: ענהאל בת 15, עדן בת 13, טל בת 11 ושיר בת שלוש.
תושבי ירוחם.

מקום עבודה

יעל עובדת כמורה בחינוך הבלתי פורמלי בקרן-קרב, שהוצאה לחל"ת.

משה הוא עצמאי בתחום התיירות: בעלים של מצפה כוכבים נייד בשם "שירת הכוכבים"; בעלים של בירת הבוטיק "בירה גלנץ"; ובעלים של צימר בירוחם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נכון לעכשיו מה שאנחנו עושים זה להתכנס בתוך עצמנו". משפחת גלנץ מירוחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך נראה היום שלכם בבית?

יעל: "הקטנה אוהבת את הסדר יום שלה, אז היא עושה לנו את הסדר יום כמו בגן: אנחנו עושים איתה התעמלות בוקר, אוכלים איתה את הכריך ומקריאים לה סיפור. בנוסף החלטנו לעשות מהלימונים - לימונדה: יש את הצימר שליד הבית שלנו, אז אנחנו נותנים לה לרדת לשם לראות סרט. אנחנו לא יכולים לצאת החוצה, אז אנחנו נכנסים לצימר עצמו. בלילות אנחנו מוציאים טלסקופ לחצר: יש לנו יתרון שבירוחם החצר גדולה, אז אנחנו מוציאים טלסקופ ומדמיינים שיש לנו קבוצה מטיילים מול העיניים. אנחנו עושים את זה בינינו ולבד - אנחנו גם משתגעים בבית".

משה: "בגלל שזה ירוחם ויש לנו בית גדול, אז המטבח הוא מקום מאפשר, והייתי עושה סדנאות בישול בבית. היום המטבח הוא מקום שבו כל הבנות עסוקות לבשל: זאת עוגה, זאת פסטה, זאת פיצה, כל אחת מכינה מה שבא לה. מעבר לזה גם אוכלים ביחד, יש הרבה זמן משפחה, שזה נורא כיף".

יעל: "עד השבוע שעבר יצאנו קצת לטבע, במקומות הפתוחים שמסביב יש המון לראות. עכשיו החלטתי שגם לא יוצאים לטבע. אני חושבת שהמצב מחמיר ואני רוצה לעשות את המקסימום כדי לא להיות נשאית, והכי נכון להיות בבית".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

משה: "זה מאוד מלחיץ. פורים ופסח זוהי עונת התיירות בירוחם. אנחנו למעשה נמצאים בחוסר וודאות: היינו אמורים לקנות בית לפני שבוע, היינו אמורים לחתום וביום החתימה פשוט היססנו, הלכנו לאחור ואמרנו שאנחנו לא יודעים מה יהיה בעתיד. במשך חצי שנה חסכנו כסף כדי לקנות דירה, בנינו את התכניות לגבי הבית הזה ובסוף ביטלנו את הקנייה - כי פשוט כל יום אנחנו מקבלים ביטולים גם של תצפיות האסטרונומיה וגם של הקבוצות שמגיעות לסדנאות בירה. הצימר שלנו ריק כבר תקופה ארוכה, הוא מופיע בבוקינג, וברמה של כל שעה אנחנו מקבלים ביטולים, כבר לקיץ. אין לנו שום לינה בעתיד הנראה לעין, הכול בוטל. העסקים שלנו הם מתחום התיירות, זה לא עסק שעובד פחות או יותר. אנחנו נמצאים בחוסר וודאות מוחלט".

יעל: "לי הודיעו בשבוע שעבר שאני יוצאת לחל"ת. ניסיתי להיכנס לאתר של הביטוח הלאומי, הנחו אותנו מה צריך לעשות והאתר קורס, אני עם הטפסים והניירת ועוד לא הצלחתי להבין מה המשמעות של זה. אפילו לא הצלחתי להירשם, הבנתי שהשכר שלי הולך להיפגע ב-30%. יותר מלחיצים אותי העסקים המשפחתיים, כי השכר שלי פחות משמעותי מהשכר שלהם, העסקים יותר מכניסים. עם זאת, תמיד הייתה לי את המחשבה שאם תהיה בעיה בעסקים - אז המשכורת שלי כשכירה לא תיפגע, ועכשיו כשזה נפגע אז אני אומרת לעצמי 'וואו, לאן אנחנו הולכים?'. זה חוסר ודאות מוחלט".

משה ויעל גלנץ  מירוחם. באדיבות המצולמים
"בשבוע שעבר עוד יצאנו לטבע, עכשיו החלטתי שלא". משפחת גלנץ/באדיבות המצולמים

איך אתם מתמודדים עם המצב החדש?

יעל: "החלטנו כרגע שאנחנו ממש לא קונים כלום שהוא לא נדרש. רצינו למשל להתחדש בפינת אוכל לפסח, אז אנחנו כבר לא נעשה את זה. אותו דבר עם קניית הבית. אני מאמינה שברגע שזה ייגמר, זה יסתדר לטובה. אני מאוד אופטימית ומקווה שאנשים רק ירצו לצאת מהבית ולבלות. השאלה היא מתי זה ייגמר ואיך? אנחנו לא באים ממקום של להתבכיין, רק מנסים להתייעל כדי להרים את הראש מעל המים".

משה: "השאלה לאורך כמה זמן המשבר הזה הולך להימשך, כי ככל שהזמן עובר, לאנשים יש פחות ופחות כסף שיופנה לתרבות הפנאי או למחשבה על חופשות. אנשים יצטרכו לדבר על מצב של לשרוד. נכון לעכשיו מה שאנחנו עושים זה להתכנס בתוך עצמנו, ולבזבז פחות על מה שאני לא צריך. אני גם מאמין שבסוף האנשים יצאו והדברים האלה יחזרו בסוף, אלו שכן רצו לצרוך חופשה יגיעו לפה מתישהו, אם לא בתקופת הקורונה אז לאחר מכן. אנחנו בודקים אם האנשים שביטלו ישלמו חלקית ויקבלו הנחה לחופשה עתידית, אנחנו חושבים מאוד מחוץ לקופסה".

לאלו הקלות אתם זכאים?

יעל: "ההקלות שהודיעו עליהן מאוד מעורפלות: שום דבר לא מספיק ברור, אין דבר שהוא חד משמעי, הכול באוויר כזה. ברור שנבדוק מה הזכויות שלנו ונחקור אותן לעומק, אז ננסה להשתמש בכל מה שאפשר".

משה: "ברור שההקלות שדחו את המע"מ החודש זה עוזר, אבל בוא נגיד ש-12 יום - לא בטוח שזה הפתרון. ייתכן ויצטרכו לדחות את זה יותר. אם המצב יימשך, המדינה תצטרך לדחות את זה יותר. ביטוח לאומי ומס הכנסה - זה כן עוזר. המדינה היא עוגה: יש תקציבים, ואם המדינה תשלם לנו זה יבוא מהמסים שנשלם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מנסים להתייעל כדי להרים את הראש מעל המים". יעל ומשה גלנץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה הלאה?

משה: "הכול תלוי בכמה זמן זה יימשך. בסטטוס הנוכחי שוב אנחנו אוכלים את הקרן, אוכלים כסף שנצבר לטובת השקעה בבית. יש חשש, אבל החשש הוא לא להגיע למקום של פת לחם, זה לא המקום. יש חשש שנצטרך למכור ציוד או דברים שיכולים לסייע. אנחנו לא יודעים, הכול יכול להשתנות גם לטוב וגם לרע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חושבים מחוץ לקופסה". משה גלנץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה דעתכם על ההנחיות?

יעל: "אני חושבת שאנחנו בידיים טובות, אם יש הנחיות צריך לשמור עליהן, יש אנשים חכמים שיושבים למעלה ואני בטוחה שהם עושים את הדברים לטובתנו. אנחנו לא במקום לדון או לשפוט. בהתחלה כשהודיעו על חופש, אמרתי לעצמי שאנשים יחפשו מה לעשות, לצאת או ללכת לצימר עם ילדים, אבל כשההנחיות הפכו ליותר מגבילות, אז זה יצא בדיוק ההיפך ממה שחשבתי. חשבתי שדווקא נרוויח מזה. בירוחם זאת העונה החמה של התיירות, פורים ופסח זאת בדיוק התקופה הטובה, ועכשיו הכול נעצר".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully