וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ לאדלשטיין: השב אם תעלה את החלפתך לדיון במליאה עד ליום רביעי

השופטים הורו ליו"ר הכנסת להשיב אם בכוונתו לכנס את המליאה לבחירת יו"ר, לאור עמדת היועמ"ש לפיה יש לקיים דיון בהקדם. אדלשטיין התעלם מהודעת בג"ץ ואמר: "הכנסת לא נסגרה לרגע". גנץ תקף את נתניהו בדבריו במליאה: "לשתק את הכנסת זו לא מנהיגות"

צילום: ערוץ כנסת, דוברות העבודה-מרצ, עריכה: טל רזניק

בג"ץ דרש היום (שני) מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להשיב עד השעה 17:00 האם בכוונתו להעלות לדיון את סוגיית החלפתו - עוד השבוע. זאת, בתגובה לעתירות שהוגשו נגדו בדרישה לכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע, ולאור עמדותיהם של היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת, ש"אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת". במהלך הדיון במליאה, התעלם אדלשטיין מהודעת בג"ץ ואמר כי "הכנסת לא נסגרה לרגע". בנוסף, ביקש לעכב את תגובתו לבג"ץ עד השעה 21:00, בין היתר מכיוון שהוא מנהל את הדיונים ובג"ץ אישר את בקשתו.

אדלשטיין מונע את החלפתו, חרף הרוב בכנסת הדורש למנות במקומו של ח"כ מאיר כהן מכחול לבן, מאחר שהוא סבור כי משמעות המהלך היא בחירות רביעיות, כשאין כיוון לממשלה קבועה. הטיעון הרשמי שבו עושה שימוש יו"ר הכנסת כדי למנוע את החלפתו הוא המגעים להקמת ממשלת אחדות בין מפלגתו לכחול לבן בשבוע האחרון. הוא הבהיר כי מטרת מהלך כזה היא "לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה".

בליכוד שבו ואיימו על כחול לבן שאם ימשיכו במהלך לבחירת יו"ר כנסת חדש, יפסיקו את המגעים לאחדות. בפועל, המגעים לאחדות נפסקו כבר ביום חמישי בהחלטת כחול לבן, לאור השבתת הכנסת. בכחול לבן אמרו אתמול כי "מקום המדינה, יו"ר כנסת נבחר תמיד על ידי רוב חברי הכנסת - וכך יהיה גם הפעם". יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, החתים אמש את חברי גוש הימין על מסמך חדש לפיו הם מתחייבים כי אם יקדמו הליך בחירה של יו"ר כנסת חדש, או יקדמו את החוקים נגד כהונת ראש הממשלה בנימין נתניהו - יופסק המו"מ להקמת ממשלת אחדות ולא יעמידו מועמד לבחירות ישירות.

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
נדרש להשיב לבג"ץ האם בכוונתו לכנס את המליאה. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

שר התיירות יריב לוין (הליכוד) תקף בחריפות את בג"ץ. "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו"ר הכנסת לחותמת גומי, כשאת הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה". לוין קרא לאדלשטיין "להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".

לדבריו, "אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים".

בכחול לבן השיבו לדברי לוין כי "מנחם בגין הסנדק שלך היה מתבייש במה שכתבת. דמוקרטיה היא דמוקרטיה ולא רק כשנוח לכם. תכבדו את הכרעת הרוב ותפסיקו לפגוע במוסדות המדינה".

שר המשפטים אמיר אוחנה (הליכוד) קרא ליו"ר הכנסת לסרב לעמדת בית המשפט העליון. בתגובה לדברי בג"ץ לאדלשטיין, אמר אוחנה כי "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב: לא".

עוד בוואלה!

בליכוד החתימו את גוש הימין: אם תקודם החלפת יו"ר הכנסת - יופסק המו"מ לאחדות

לכתבה המלאה
סיעת הליכוד בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
"הפיכה שלטונית של קומץ שופטים". לוין/ראובן קסטרו

אל מול המתקפה של בכירי הימין, ח"כ גדעון סער (הליכוד) התנגד לקריאות נגד בג"ץ. "יו"ר הכנסת רשאי, ואף צריך לעמוד על עמדתו בהליך המתקיים עתה בבג"ץ", אמר סער. "דבר אחד אינו בא בחשבון - קריאות לאי כיבוד פסיקה שיפוטית עתידית, כזאת או אחרת".

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר כי "בג"ץ טועה טעות מרה בכניסתו להליך הפוליטי ולניהול ענייני הכנסת. יו"ר הכנסת לא צריך לקבוע מועד להצבעה לפי הלחץ שמפעילים שופטי בג"ץ, ועליו להתעקש על עצמאותו". עם זאת, הוסיף ארדן כי "אם יפסוק בג"ץ ויכפה בחירות ליו"ר הכנסת כבר במהלך ניהול המו"מ לאחדות - יש לכבד את פסיקתו, אחרת נדון את עצמנו לאנרכיה".

גדעון סער מדבר לתומכיו בראשון לציון ב-26 בדצמבר 2019. רויטרס
"קריאות לאי כיבוד פסיקה שיפוטית - לא באות בחשבון". סער/רויטרס

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) אמר כי "‏עזות הפנים והזלזול של שופטי בג"ץ בכנסת זה משהו שעובד כמו הקורונה - כשלא מטפלים בזה בזמן זה מתגבר בקצב אקספוננציאלי". סמוטריץ' הוסיף כי "ימים רעים מאוד עוברים על מדינת ישראל. ימים בהם בית המשפט עולה עם D9 על הכנסת ללא שום מעצורים וכתבי החצר שלו מריעים. ובכל זאת יש במציאות ההזויה הזו גם נקודת אור: הקביעה שהרוב קובע טובה מאוד לימין. נשתמש בזה מהר משאתם חושבים. אז תודה לכם".

ח"כ איילת שקד (ימינה), שרת המשפטים לשעבר, אמרה כי "‏הדמוקרטיה בישראל לא 'מתה'. יש כאלו שמנסים להרוג אותה וזה לא יו"ר הכנסת. אלו שפונים לבג"ץ בשבתו כגננת של הכנסת, הם אלו שממיתים את הדמוקרטיה. בדמוקרטיה בג"ץ לא קובע לכנסת כיצד להתנהל ולא שם עצמו מעל הכנסת. רק הכנסת סוברנית להחליט מתי תתכנס ומתי תצביע בהתאם לחוק ולתקנון".

"כל הדמוקרטיות התקרבו לקצן במצב חירום"

בדבריו במליאה, יו"ר כחול לבן בני גנץ הזהיר מפני קצה של הדמוקרטיה, ותקף את חברי הליכוד ואת נתניהו. "במעשה חסר תקדים, ניסה נתניהו לשתק את הכנסת - דבר שלא נעשה מעולם במדינת ישראל", אמר גנץ, בעוד ששרת התרבות והספורט מירי רגב קראה לעברו קריאות ביניים, והפריעה למהלך נאומו.

"כל הדמוקרטיות החלו את תהליך סופן כשהיה מצב חירום, כולן התקרבו לקצה של דמוקרטיה כשהמצב אינו טוב", הוסיף. "כעת, יש קריאות שרים לא למלא אחר הוראות בג"ץ. אתם קוראים לא לקיים את פסיקות בג"ץ? השתגעתם? ירדתם מהפסים? לא יקום ולא יהיה". עוד גנץ קרא לנתניהו לגנות את דברי השרים ממפלגתו: "זה קו אדום שלא חוצים אותו. זו לא מנהיגות".

דיון מליאת הכנסת, 23 במרץ 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
גנץ במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בעקבות התבטאויותיהם נגד בג"ץ של לוין, אוחנה, סמוטריץ' ושקד, פנה ארגון "החזית להגנת הדמוקרטיה" ליועמ"ש אביחי מנדלבליט ולמפכ"ל המשטרה מוטי כהן, בדרישה לחקור את השרים באזהרה. "חברי הכנסת שלעיל פרסמו קריאות פומביות ליו"ר הכנסת להתעלם מפסיקת בג"ץ. לשון ההודעות של הארבעה לא מותירה ספק כי יש כאן המרדה", מסר הארגון.

עוד נכתב בפנייה כי "ידוע לנו שלחברי הכנסת, מתוקף תפקידם, עומדת חסינות מהותית. יחד עם זאת, נוכח מצב החרום בו נתונה המדינה, נוצר חשש אמיתי ליציבות משטרה כמשטר דמוקרטי כפי שמוגדר בחוק. בייחוד נכון הדבר לשר המשפטים, שאמון על המערכת המשפטית וקורא להתעלם מפסיקת בית המשפט העליון, ובכך מערער את היסודות עליהם בנויה הדמוקרטיה הישראלית".

בעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אחת ממגישי העתירות לבג"ץ, מסרו כי "אנו מקווים שיולי אדלשטיין יתעשת ויענה בחיוב לשאלת שופטי בג"ץ ויעלה להצבעה עד יום רביעי את בחירתו של יו"ר חדש לכנסת ה-23. כך שכנסת ישראל תוכל לתפקד באופן מלא, בהתאם לסמכויותיה ולחובתה, בעיקר בעת חירום זו", אמרה עו"ד יפעת סולל מהעמותה.

שיירת רכבים לירושלים במחאה כנגד השחיתות  23 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מברכים על דברי בג"ץ. שיירת המחאה לכנסת, היום/ראובן קסטרו

בעקבות ניסיונותיו של אדלשטיין למנוע את הדיון בהחלפתו, שיירת רכבים עשתה היום את דרכה לכנסת ישראל במסגרת מחאת "דגל השחור". במחאה משתתפים כ-2,500 מפגינים, שיוצאים נגד "מהלכיה האנטי-דמוקרטיים של ממשלת ישראל".

מארגני המחאה מסרו כי הם מברכים על דברי בג"ץ. "טוב שמאשרים את מה שאמור להיות מובן מאליו", אמרו. "במדינה דמוקרטית הרוב קובע את ההחלטות בפרלמנט. אנו קוראים לראשי כחול לבן לא להסס - למנות יו"ר כנסת ולהעביר תיקון לחוק יסוד שיקבע שנאשם בפלילים לא יוכל בעתיד להקים ממשלה בישראל. הדמוקרטיה הישראלית בסכנה אמתית - אסור להסס".

דיון בבג"ץ נגד השבתת הכנסת 22 במרץ 2020. אמיל סלמן, אתר רשמי
היועמ"ש הודיע כי יש לכנס את הכנסת בהקדם לבחירת יו"ר קבוע. הדיון בבג"ץ, אתמול/אתר רשמי, אמיל סלמן

בית המשפט העליון דן אתמול בחמש עתירות שהוגשו נגד התנהלותו של אדלשטיין, שהובילו להשבתת הכנסת. את העתירות הגישו התנועה לאיכות השלטון, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, עמותת "חוזה חדש", סיעת כחול-לבן וסיעת העבודה-מרצ. אולם, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה כי הדיון יתמקד אך ורק בשאלת סמכותו שלא להעלות על סדר היום את החלפתו - למרות בקשת 61 ח"כים. נציג היועמ"ש, עו"ד נחי בן אור ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, אמר בדיון כי "עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה היא שנדרש להכניס לסדר יומה של המליאה בהקדם האפשרי גם את הבקשה לבחור יו"ר לכנסת ה-23, בהתאם לבקשה של 61 חברי כנסת".

לקראת הדיון שהתקיים אתמול, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי הנחיות משרד הבריאות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה אינן מונעות את דיוני הכנסת או את דיוני הוועדות בה. הוא ציין כי קיים "צורך חיוני לאפשר קיום פיקוח פרלמנטרי על עבודת הממשלה, דווקא בעת הזו".

בנוסף אליו, היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון מסר כי הוא איננו פוסל מצב שבג"ץ יחייב את אדלשטיין לדון בהחלפתו בתפקידו. בתשובתו, הוא הסביר כי מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית ההחלטה בבחירת יו"ר חדש צריך להיות מצומצם יחסית. לדברי יועמ"ש הכנסת, מצב בו מכהן יו"ר כנסת שלא נבחר, ומכהן רק מכוח עיקרון הרציפות, בתקופה הרגישה שבה קיימת אי-בהירות באשר להרכב הקואליציה והאופוזיציה העתידיות, והמנדט להרכבת הממשלה נתון בידי מועמד הנהנה מתמיכה של 61 חברי כנסת שיו"ר הכנסת הזמני אינו נמנה עליהם, עלול להוביל לתוצאה שבה הרוב הנוכחי בכנסת יתקשה לקדם מהלכים שהוא חפץ בהם.

(עדכון ראשון: 13:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully