וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לבג"ץ: הנחיות משרד הבריאות - לא מונעות את פעילות הכנסת

בתגובה לעתירות נגד יו"ר הכנסת שלא מאפשר את כינוסה כדי למנוע את החלפתו, הבהיר מנדלבליט כי אין מניעה לפעילות פרלמנטרית חרף המגבלות שהוטלו במסגרת המאבק בקורונה. היועמ"ש לכנסת: לא פוסל שבג"ץ יחייב את אדלשטיין לדון בהחלפתו. בג"ץ יכריע בנושא בהמשך היום

צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

העתירות נגד אדלשטיין - כל הפרטים:

  • מנדלבליט: הנחיות משרד הבריאות אינן מונעות את דיוני הכנסת
  • היועמ"ש לכנסת לא פוסל שבג"ץ יחייב את יו"ר הכנסת לדון בהחלפתו
  • בג"ץ ידון בחמש עתירות נגד אדלשטיין בדרישה שיכנס את המליאה
  • גורמים בסביבת אדלשטיין: "הטענה שהוא דורס את הדמוקרטיה קרסה"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע היום (ראשון) כי הנחיות משרד הבריאות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה אינן מונעות את דיוני הכנסת או את דיוני הוועדות בה. את הדברים אמר בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בדרישה להורות עליו לכנס את המליאה כדי להקים ועדות בכנסת ולשם בחירות יו"ר כנסת קבוע.

בתשובתו צוין כי היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון, עמד בחוות דעתו על חשיבות הקמתה של הועדה המסדרת "מוקדם ככל האפשר" כדי להתניע את עבודת הכנסת החדשה. העניין תואם עם עמדתו של מנדלבליט, "בדבר הצורך החיוני לאפשר קיום פיקוח פרלמנטרי על עבודת הממשלה, דווקא בעת הזו".

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
לא יאפשר את החלפתו ללא התערבות חיצונית. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בנוגע לבחירת יו"ר כנסת חדש, עו"ד ינון השיב היום לבג"ץ כי הוא איננו פוסל שבג"ץ יחייב את אדלשטיין לדון בהחלפתו בתפקידו. הוא הסביר כי מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית ההחלטה בבחירת יו"ר חדש צריך להיות מצומצם יחסית.

לדברי יועמ"ש הכנסת, מצב בו מכהן יו"ר כנסת שלא נבחר, ומכהן רק מכוח עיקרון הרציפות, בתקופה הרגישה שבה קיימת אי-בהירות באשר להרכב הקואליציה והאופוזיציה העתידיות, והמנדט להרכבת הממשלה נתון בידי מועמד הנהנה מתמיכה של 61 חברי כנסת שיו"ר הכנסת הזמני אינו נמנה עליהם, עלול להוביל לתוצאה שבה הרוב הנוכחי בכנסת יתקשה לקדם מהלכים שהוא חפץ בהם.

בתשובת הכנסת לבג"ץ הובאה גם עמדתו של אדלשטיין עצמו שמונע בחירה של יו"ר חדש, ובה בין היתר נטען כי "הקמת ממשלת אחדות רחבה בעת הזו היא צו השעה ויהיה זה חוסר אחריות מצדו לסכל מאמצים אלה על ידי בחירת יו"ר הכנסת שלא בהסכמת שתי המפלגות הגדולות". והוא סבור כי "פעולתו בהקשר זה נעשית בסבירות, ועל בסיס שיקולים רלוונטיים, ומתוך גילוי אחריות ממלכתית בתקופה רגישה זו, שבה אי היציבות הפוליטית והצורך למנוע מערכת בחירות רביעית ברציפות משתלבים עם משבר הקורונה שגם ההתמודדות עמו מחייבת ממשלת חירום רחבה".

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
"צורך חיוני בפיקוח פרלמנטרי דווקא בעת הזו". מנדלבליט/שלומי גבאי

תשובותיהם של מנדלבליט וינון לבג"ץ ניתנו לקראת הדיון שיתקיים היום אחר הצהריים באיחוד של חמש עתירות נגד התנהלותו של אדלשטיין. את העתירות הגישו התנועה לאיכות השלטון, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, עמותת "חוזה חדש", סיעת כחול-לבן וסיעת העבודה-מרצ. המדינה ביקשה מוקדם יותר להאריך עד לשעה 12:00 את הזמן להגשת תגובתה, אולם הנשיאה חיות דחתה את הבקשה בשל סד הזמנים הצפוף עד לדיון.

גורמים בסביבת יו"ר הכנסת אמרו כי "חוות דעתו של יועמ"ש הכנסת מדברת בעד עצמה - הניסיון לייצר ספין שלפיו יו"ר הכנסת דורס את הדמוקרטיה קרס תחת חוות דעתו המקצועית והעצמאית. הן בהתייחסותו אודות ייתור העתירה על הקמת ועדות הכנסת ובעיקר נוכח הדגשתו שליו"ר הכנסת שיקול דעת (גם אם מצומצם) בקביעת מועד הבאת הצבעת תפקיד יו"ר הכנסת הקבוע למליאה".

בסביבתו של אדלשטיין הוסיפו כי "הניסיון לייצר רושם תקשורתי לפיו היו"ר פועל מחוסר סמכות תקנונית הוכח כשקרי. הן ההתנהלות לאורך השנים והן תקנון הכנסת, כפי שמפרש אותו יועמ"ש הכנסת, מוכיחים שיש שיקול דעת ליו"ר לקבוע את הדברים".

בכחול לבן ממתינים להכרעת בג"ץ

העתירות הוגשו נגד אדלשטיין מאחר שהאחרון מונע את החלפתו, אלא אם תוקם ממשלה או שבג"ץ יכפה עליו זאת, וזאת למרות שבכנסת יש רוב שדורש את החלפתו בח"כ מאיר כהן מסיעת כחול לבן. הוא סבור כי החלפתו, כשאין כיוון לממשלה קבועה, היא מהלך שמשמעותו בחירות רביעיות.

כמו כן, אדלשטיין הודיע כי בכוונתו לכנס מחר את המליאה כדי להקים את הועדה המסדרת בכנסת, ולאחריה את שאר הוועדות הנחוצות לפיקוח על הממשלה בתקופת משבר הקורונה - ועדת הכספים, ועדת החוץ והביטחון וועדה נוספת שתעסוק רק בענייני נגיף הקורונה.

בליכוד שבים ומאיימים על כחול לבן שאם ימשיכו במהלך לבחירת יו"ר כנסת חדש, יפסיקו את המגעים לאחדות. בפועל, המגעים לאחדות נפסקו כבר ביום חמישי בהחלטת כחול לבן, לאור השבתת הכנסת. הדחת יושב ראש הכנסת תחסל את ממשלת האחדות ותביא בהכרח לבחירות רביעיות. זה יהיה צעד של חוסר אחריות מזעזע בזמן מגיפת הקורונה העולמית, שלא הייתה כמותה במאה השנים האחרונות", אמרו בליכוד.

איל ינון. ראובן קסטרו
"מרחב שיקול הדעת של יו"ר הכנסת בהחלפתו צריך להיות מצומצם יחסית". עו"ד ינון/ראובן קסטרו

מנגד, בכחול לבן לא מתכוונים בשלב זה להיענות לדרישת הליכוד. בישיבת הקוקפיט שנערכה ביום שישי, הוחלט להמשיך בתכנית המקורית של בחירת יו"ר חדש לכנסת והקמת הוועדה המסגרת ורק אחר כך לחזור למשא ומתן. המפלגה הודיעה כי היא מסרבת להמשיך במשא ומתן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עד שלא תחודש עבודת הכנסת, כולל החלפתו של אדלשטיין. כעת, בכחול לבן ימתינו להכרעת בג"ץ בעתירות שהוגשו, במטרה לבחון את ההתקדמות.

מטעם המפלגה נמסר כי "הניסיון של הליכוד להציב אולטימטומים ולפגוע בדמוקרטיה מראה שנתניהו רוצה לגרור את ישראל לבחירות רביעיות גם בשיאו של משבר שמחייב את כולנו לפעול למען אזרחי ישראל בממשלה ובכנסת. מקום המדינה, יו"ר כנסת נבחר תמיד על ידי רוב חברי הכנסת - וכך יהיה גם הפעם".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
בכחול לבן ממתינים להכרעת בג"ץ. גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

לפי תקנון הכנסת, "יושב ראש הכנסת ייבחר לא יאוחר מהמועד שבו כונסה הכנסת לצורך כינון הממשלה". המשמעות היא שאדלשטיין יוכל לעכב את החלפתו עד להשבעת ממשלה חדשה. זאת, למרות שיש רוב של חברי כנסת שמעוניינים בקידום מועמד אחר לתפקיד. מאז השבעת הכנסת, בליכוד לוחצים על יו"ר הכנסת לעכב את ההצבעה, בעוד ש-61 חברי כנסת דורשים ממנו לקיימה באופן מידי.

הטיעון הרשמי שבו עושה שימוש יו"ר הכנסת כדי למנוע את החלפתו הוא המגעים להקמת ממשלת אחדות בין מפלגתו לכחול לבן בשבוע האחרון. הוא הבהיר כי מטרת מהלך כזה היא "לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה". במטרה להחליפו, אדלשטיין צריך לעלות לסדר היום של מליאת הכנסת את הנושא לדיון והצבעה, אך הנושא אינו מופיע מחר בסדר היום. אם לא תוקם ממשלת אחדות או ללא התערבות של בג"ץ - הנושא ככל הנראה גם לא יופיע על סדר יומה של המליאה במהלך השבוע הקרוב.

(עדכון ראשון: 8:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully