וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה עצרה מפגינים שמחו נגד אדלשטיין; גנץ: "בלתי סביר בדמוקרטיה"

שיירה שעלתה לבירה במחאה על השבתת הכנסת, ובה עשרות נהגים, נעצרה על ידי המשטרה. שתי עתירות הוגשו נגד אדלשטיין, בדרישה לכנס את ועדות הכנסת ולאפשר בחירות יו"ר. בכחול לבן תקפו: "ככה נראית דמוקרטיה שהשלטון החליט להרוס אותה"

.

שיירה של עשרות נהגים יצאה היום (חמישי) לירושלים עם דגלים שחורים "במחאה על הניסיונות לחיסול הדמוקרטיה הישראלית". אולם, משטרת ישראל עצרה את השיירה, ושוטרים במקום אמרו כי מדובר בהנחייה של מפקד מחוז ירושלים. "מדינת ישראל שייכת לאזרחיה, לא לדיקטטור בהתהוות", אמרו המוחים. אחרי שהוטחה במשטרה ביקורת, בין היתר מצד ח"כ ומפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר מיקי לוי, השיירה שוחררה - אף כי שוטרים עדיין חוסמים את דרכה לכנסת, ואף נעצרו כמה מהפעילים במקום.

הדברים באים ברקע ביקורת ציבורית חריפה על התנהלותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שפיזר אתמול את המליאה ומונע הצבעה על מינוי יו"ר לכנסת הנכנסת. הבוקר אמר אדלשטיין בריאיון לגלי צה"ל כי ביום שני יביא את הקמת הוועדות למליאת הכנסת, אך לא יאפשר בחירות לתפקיד היו"ר. זאת, למרות דרישת 61 הח"כים של כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה-מרצ והרשימה המשותפת.

נשיא המדינה ראובן ריבלין שוחח טלפונית עם ראשי כחול לבן ועם השר יריב לוין, המוביל את המו"מ הקואליציוני מטעם הליכוד. הוא קרא להם לא להפוך את הכנסת לבת ערובה במו"מ הקואליציוני, וביקש משני הצדדים לחתור לכינוסה המיידי ללא קשר לשיח ביניהם. "קדמו את השיח בניכם במקביל להבטחת תפקודה התקין והשוטף של הכנסת", הפציר הנשיא בנציגי המפלגות. "פתיחתה חשובה לאזרחי ישראל בתקופת משבר זו עוד יותר מתמיד".

מעצר מפגינים במהלך הפגנה כנגד יו"ר הכנסת בירושלים  19 במרץ 2020. יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90
מעצר מפגינים במהלך מחאה נגד יו"ר הכנסת בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל פלאש 90

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי עיכוב הנהגים הוא "בלתי סביר במשטר דמוקרטי תקין". לדבריו, "אזרחים רבים מבינים שאסור לשבת בשקט לנוכח המהלכים לריסוק הדמוקרטיה שמובילים נתניהו ואדלשטיין הפוגעים באזרחי ישראל". עם זאת, הוא הדגיש: "אני קורא קודם כל לכולם להישמע להוראות. עדיף לקיים את המחאות באופן דיגיטלי ובכל מקרה לא להביא להתקהלויות".

יו"ר העבודה-מרצ, עמיר פרץ, קרא לחסימת השיירה "מעשה מגונה בדמוקרטיה". פרץ האשים כי "בחסות הקורונה ותוך ניצול ציני של החשש מפני התפשטות הנגיף, נעשים מעשים שאסור לנו להשלים איתם. ביום ראשון היו אלה בתי המשפט, אתמול הכנסת, והיום הפגיעה בזכות להביע מחאה".

הוא הזהיר כי אף שהתפשטות מגיפת הקורונה מסוכנת, "המהלכים הפוגעים בדמוקרטיה הישראלית מסוכנים אף יותר, ולכן נעשה הכול כדי לשמור עליה, דווקא בימים קשים אלה".

חברו למפלגה, ח"כ איציק שמולי, הגיב ברוח דומה. "עם המגיפה והשלכותיה הקשות נדע להתמודד. אם הניסיון לבטל ולהקריב בחסותה את הדמוקרטיה הישראלית יצלח חלילה, לא בטוח שיוותר עוד על מה להילחם. ניאבק בכל דרך בסגירת הכנסת, בביטול מערכת המשפט ובהשתקת זכות המחאה. הדמוקרטיה שלנו לא תהיה הנפטר הראשון מהקורונה".

מעצר מפגינים במהלך הפגנה כנגד יו"ר הכנסת בירושלים  19 במרץ 2020. יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90
"הפרו את הנחיות משרד הבריאות". מעצרי המפגינים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל פלאש 90

ח"כ עפר שלח (כחול לבן) מתח אף הוא ביקורת על פעולת המשטרה. "ככה נראית דמוקרטיה שהשלטון החליט להרוס אותה", מסר שלח. "מהבוקר יש למשטרה משימה: להתעמר בנוסעי שיירת המחאה, שעולים לירושלים למחות על הרס הדמוקרטיה. נותנים לאנשים דוחות על הפרעה לתנועה בכביש פנוי לגמרי, תוקעים רמזורים על אדום כדי לעצור מצטרפים. ככה נראית דמוקרטיה שהשלטון החליט להרוס אותה".

חברו לסיעה, ח"כ רם שפע, השתתף אף הוא במחאה, וכינה את עצירת השיירה בדרכה לירושלים "בושה". לדבריו, "כל פעם שנראה לנו שהגענו לשיא הוא נשבר מחדש. ‏מי נתן את ההוראה לעצור מחאה לגיטימית של אזרחים שאכפת להם מגורל המדינה? ‏מי גרם עכשיו גם למשטרה לקחת חלק בשבירת הדמוקרטיה? זה התחיל בדוחות, עכשיו בחסימת התנועה - פשוט לא יאמן!".

מעצר מפגינים במהלך הפגנה כנגד יו"ר הכנסת בירושלים  19 במרץ 2020. יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90
"לא נפסיק להיאבק עבור הדמוקרטיה". המחאה מול הכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל פלאש 90

במשטרה טענו כי הם פעלו "בעקבות מחאה שלא תואמה עם המשטרה, שכללה נסיעה לא חוקית של מאות כלי רכב על כביש ראשי במהירות איטית במיוחד ותוך הפרעה לתנועה". באשר למעצרי הפעילים, המשטרה מסרה כי השלושה "הפרו את הסדר, חסמו את הציר במקום והפרו את תקנות בריאות העם (איסור התקהלות)".

עוד נמסר מהמשטרה כי "אנו דוחים בשאט נפש את כל הניסיונות המופרכים לגרור את המשטרה לשיח פוליטי או לייחס לה מניעים פוליטיים על רקע ביצוע פעולות אכיפה. אף אחד אינו עומד מעל לחוק או מעל לצו שהוצא על ידי משרד הבריאות, זאת ללא כל קשר לדעותיו או נטיותיו הפוליטיות".

"חשוב להדגיש כי ההפרעה לתנועה החלה עוד כששיירת כלי הרכב החלה את דרכה מכביש 6 ועד הגיעה לכביש 1. בהתאם, המשטרה ביצעה פעילות אכיפה במקום ורשמה דוחות תנועה בגין הפרעה לתנועה. לראיה, עם סיום פעילות האכיפה והפסקת העבירה שוחררו הרכבים לדרכם", נמסר מהמשטרה. "עם הגעת המוחים, 200 לערך, לאזור הכנסת, הם המשיכו להפר את צו משרד הבריאות - התקהלות של מעל עשרה אנשים. שוטרים במקום ופועלים לאכוף את הצו כנדרש".

מעצר מפגינים במהלך הפגנה כנגד יו"ר הכנסת בירושלים  19 במרץ 2020. יונתן זינדל פלאש 90, פלאש 90
"ישראל שייכת לאזרחיה, לא לדיקטטור בהתהוות". המחאה מחוץ לכנסת/פלאש 90, יונתן זינדל פלאש 90

בתגובה לדברי המשטרה, מסרו מארגני המחאה כי "אין שום הפרה של הוראות משרד הבריאות כשאנשים יושבים ברכבם". הם הוסיפו כי "בריאות הציבור חשובה לנו. ישנם אלפי מפגינים, אזרחים ואזרחיות שמפגינים מדם לבם. בחסות משבר הקורונה אנחנו רואים עד כמה בוהק הדגל השחור".

מארגני האירוע הכריזו כי "יצאנו למאבק, זהו ניצחון אדיר, ונמשיך בו בימים הקרובים". הם מסרו כי ההפגנות ימשכו "עד להחזרת הדמוקרטיה הישראלית למסלולה". הם הוסיפו כי "סגירת בתי המשפט, התבצרותו של יו"ר הכנסת בתפקידו, שיתוק ועדות הכנסת ותחילת הליכי הריגול נגד האזרחים ללא פיקוח - הם כבר לא סימני אזהרה, זהו ניסיון חיסול של הדמוקרטיה. לא נפסיק להיאבק עבורה".

אדלשטיין זימן את ראשי הסיעות לישיבה, ישראל ביתנו סירבו להגיע

ברקע הקיפאון בכנסת והנחיות הכינוס החדשות, זימן אדלשטיין בצהריים את ראשי הסיעות בכנסת לתדרוך עם ראש המל"ל מאיר בן שבת ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב על ההתמודדות עם משבר הקורונה. התדרוך יועבר כשיחת ועידה, דרך הווידאו. בסביבת אדלשטיין אמרו כי ישיבת העדכון נועדה לאפשר לכנסת לקבל מידע על המשבר ולקיים פיקוח מינימלי עד שתחודש עבודת הוועדות.

בישראל ביתנו הודיעו כי הם לא מתכוונים להגיע לישיבה. יו"ר הסיעה, ח"כ עודד פורר, אמר כי התדרוך הוא "ניסיון לכסות בעלה תאנה את ערוותה של הכנסת ששותקה בהוראת נתניהו ובביצועו של אדלשטיין". לדבריו, "כל תדרוך בעניין המצב בישראל אמור היה להתקיים בפני וועדת החוץ והבטחון ולא מול פורום וולונטארי חסר כל משמעות אופרטיבית. התדרוך הזה מתבצע למראית עין בלבד כדי לכסות על הבושה שבניגוד לחוק לא הוקמה עדיין וועדת חוץ וביטחון זמנית".

יולי אדלשטיין, מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
תחת מתקפה בשל קיפאון הכנסת. אדלשטיין/ראובן קסטרו

הוא הוסיף כי "אם היו"ר באמת מאמין שחשוב שלחברי הכנסת יהיה מידע הנוגע למצב והכנסת היא לא עלה נידף ברוח, מן הראוי היה שלא ימנע את הקמת הוועדות שיש להן סמכויות פיקוח ובקרה על פעולות הממשלה". לדבריו, "אין טעם להשתתפות בהצגה שמביים אדלשטיין בכנסת. לכנסת יש כללים וחוקים, היא פועלת באמצעות וועדות ומליאה. מפגש לא פורמאלי, לא יכול ואסור שיחליף את פעילות הכנסת כפי שמחייב החוק. לכן, אין לנו כוונה להשתתף היום בתיאטרון האבסורד הזה".

מוקדם יותר עתרה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד אדלשטיין, בדרישה לכנס את המליאה ולאפשר הצבעה על מינוי יו"ר לכנסת ה-23, וכן את פעילות ועדות הכנסת ברקע משבר הקורונה. התנועה טענה ל"פגיעה עמוקה בעקרון הפרדת הרשויות, שהוא נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית".

בעתירה נכתב כי "באופן תמוה ובניגוד לכל היגיון, השיקולים הפוליטיים הצרים של אדלשטיין עלו במשקלם על הצורך בקיומו והבטחתו של פיקוח פרלמנטרי הדוק על פעילות הרשות המבצעת, והובילו למחיקה טוטאלית של פיקוח ובקרה אלה". יו"ר התנועה אליעד שרגא מסר כי "אדלשטיין מחלל את משכן הכנסת, נאחז בקרנות המזבח ומסרב לפנות את מקומו. אנחנו עדים לאחד מימיה השחורים של הדמוקרטיה בישראל. יום שבו הסימפטומים של דיקטטורה התפתחו למחלה אנושה". גם עמותת "חוזה חדש" עתרה לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, נגד החלטותיו של אדלשטיין.

פעילות המשטרה במהלך הפגנה נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בכיבש 1
 19 במרץ 2020. -, צילום מסך
שיירת הנהגים, היום/צילום מסך, -

כמו כן, גם המכון הישראלי לדמוקרטיה קרא ליו"ר הכנסת לכנס את המליאה ללא דיחוי, להקים את ועדות הכנסת ולאפשר בחירת יו"ר חדש. זאת, בין היתר, ברקע משבר הקורונה. במכתב ששלחה לאדלשטיין הנהלת המכון, הנשיא יוחנן פלסנר וסגניו, פרופ' יובל שני ופרופ' קרנית פלוג, נכתב כי "שמענו בדאגה רבה על החלטתך שנתקבלה אתמול שלא לאפשר את הקמתה של הוועדה המסדרת של הכנסת. משמעות החלטה זו, הינה כי בעת גורלית זו לישראל, כאשר המדינה מתמודדת עם משבר בריאותי חריף בעל השלכות דרמטיות על כל תחומי החיים בישראל, לרבות שלום הציבור, חירויות הפרט וכלכלת ישראל - כנסת ישראל - המוסד הדמוקרטי העליון במדינה ממשיכה להיות משותקת".

עוד נכתב כי "אנו רואים בהחלטותיך האחרונות שלא לאפשר להעמיד להצבעה במליאה בחירה של יו"ר חדש והקמת ועדה מסדרת, וזאת בניגוד לבקשתם המפורשת של 61 ח"כים, חריגה בוטה מחובות האמון של מי שממלא תפקיד ממלכתי, כמו גם צעד שיש בו משום 'שבירת כלים' במשחק הדמוקרטי ופגיעה חמורה בסדרי השלטון והמשפט בישראל. אנו קוראים לך לכנס ללא דיחוי את מליאת הכנסת על מנת להצביע על בחירת יו"ר כנסת חדש, לאשר את הרכבה של הוועדה המסדרת ולאפשר פעילות תקינה של הרשות המחוקקת, לטובת הציבור כולו".

דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"הדמוקרטיה הישראלית מצויה בסכנה חמורה"/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

לצד המכון הישראלי לדמוקרטיה, פנו גם כ-50 משפטנים בכירים במכתב לאדלשטיין וליועמ"ש הכנסת איל ינון, וקראו לכנס את הכנסת ללא דיחוי. "בהינתן ההתמודדות הרפואית עם משבר הקורונה, המשבר הכלכלי במשק, הוראות החירום המאפשרות מעקב אחר האזרחים והגבלת פעילות בתי המשפט, ישנה חשיבות עליונה בפעילות הכנסת וועדותיה לשם פיקוח על הממשלה שעודנה, יוזכר, ממשלת מעבר המכהנת מכח עקרון הרציפות ולא מכח אמון העם", כתבו המשפטנים.

על המכתב חתומים מרצים בכירים מכל האוניברסיטאות בישראל, וכן דיקאנים למשפטים של כמה פקולטות מובילות. בין היתר חתומים עליו מני מאוטנר, איל בנבנישתי, מיכאל בירנהק, סוזי נבות, יניב רוזנאי, יופי תירוש, אייל גרוס, אדם שנער ועוד.

"יובהר כי גם בתקופת חירום, הרשות המחוקקת והעצמאית שנבחרה כדין והמייצגת את הריבון - ציבור האזרחים - לא מפסיקה לפעול", כתבו. "אין ולא יכול להיות ואקום שלטוני. אין בסמכותו של יו"ר הכנסת למנוע מן הרוב הנבחר לפעול במסגרת הכנסת. תחת מסך עשן כבד של לוחמה עצימה בנגיף הקורונה - שהיא ללא ספק חשובה וחיונית, בערפל הקרב, הדמוקרטיה הישראלית מצויה בסכנה חמורה. אנחנו קוראים לכנס את מליאת הכנסת באופן מידי ולפעול ללא דיחוי להרכבת הוועדה המסדרת ועל מינוי וועדות הכנסת הרלוונטיות. דווקא בשעת חירום זו יש לעמוד על המשמר ולא לאפשר את כרסום יסודות המשטר הדמוקרטי".

(עדכון ראשון: 12:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully