וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד החתימו את גוש הימין: אם תקודם החלפת יו"ר הכנסת - יופסק המו"מ לאחדות

22.3.2020 / 22:35

במסמך שהעביר ח"כ זוהר לחברי בלוק הימין-חרדים נכתב כי "אם כחול לבן ימנו באופן חד-צדדי את יו"ר הכנסת ועל ידי כך יחסלו את הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, לא יהיה טעם להמשיך לאחר שהאפשרות כבר חוסלה על ידם". בימינה ויהדות התורה סירבו תחילה לחתום, אך בהמשך נעתרו

צילום: יותם רונן עריכה: עמית שמחה

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר החתים היום (ראשון) את חברי גוש הימין על מסמך חדש לפיו הם מתחייבים כי אם יקדמו הליך בחירה של יו"ר כנסת חדש, או יקדמו את החוקים נגד כהונת נתניהו - יופסק המו"מ להקמת ממשלת אחדות ולא יעמידו מועמד לבחירות ישירות. במסמך נכתב כי "אם כחול לבן ימנו באופן חד-צדדי את יושב ראש הכנסת ועל ידי כך יחסלו את הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, לא יהיה טעם בהמשך המו"מ לאחר שהאפשרות לאחדות כבר חוסלה על ידם".

"במקרה שהם יעבירו את החוקים הרודניים למניעת התמודדות לראשות הממשלה, אנו מתחייבים שלא נעמיד שום מועמד לבחירות ישירות", נכתב במסמך. "נפעל בכל דרך כדי להפיל במהירות את הממשלה האנטי-דמוקרטית וחסרת אחריות זו". במסמך ישנה גם קריאה "לבני גנץ לגלות מנהיגות ואחריות ולהיכנס מיד לממשלת חירום לאומית רחבה".

כינוס בלוק הימין בכנסת 4 במרץ 2020. ראובן קסטרו
ח"כ זוהר החל לגייס את חתימות חברי הגוש. כינוס בלוק הימין/ראובן קסטרו

המסמך הועבר לכל ראשי הסיעות בגוש הימין, אולם לוואלה! NEWS נודע כי חברי ימינה וחלק מחברי מפלגת יהדות התורה סירבו תחילה לחתום עליו. חלק מראשי ימינה הסתייגו מהנוסח שכלל ביטויים כמו "חוקים אנטי דמוקרטיים נוסח איראן" וכן "החוקים הרודניים", בהתייחס לחוקים נגד כהונת נתניהו שכחול לבן מתכננת לקדם בכנסת הנוכחית, לו יצליחו להחליף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. סיעת דגל התורה ביהדות התורה בראשותו של ח"כ משה גפני נמנעו עד כה מחתימה, וגורמים במפלגה הסבירו כי "אנחנו לא אוהבים את הסגנון של החתימות כל שני וחמישי". עם זאת, לבסוף חתמו חברי המפלגות על ההצהרה.

לאחר התייעצות סיעתית ולמרות ההסתייגויות, בימינה הודיעו כי יחתמו על המסמך ואחריהם צפויים לחתום גם חברי דגל התורה. לפי גורמים במפלגתו של בנט: "זה טhפשי ומיותר אבל לא מתכוונים לעסוק בזמן משבר בשטויות".

ראש ממשלה מול יו"ר כנסת לעומתי

בליכוד פירטו כי הצעת האחדות המוסכמת עם כחול לבן קובעת כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יכהן שנה וחצי ולאחריו יכהן יו"ר כחול לבן בני גנץ לתקופה זהה. לטענתם, בזמן כהונתו של נתניהו, יו"ר הכנסת ותפקיד שר האוצר יהיו בידי הליכוד, מאחר שהם "נחוצים להעברת התקציב וניהול משבר הקורונה". עם חילוף הכהונות, התפקידים יתחלפו.

"הסכם הגיוני זה נקבע כדי לאפשר לראש הממשלה המכהן להעביר חקיקה ותקציב בכנסת כדי לנהל את ענייני האוצר והכלכלה, דבר שהוא חיוני שבעתיים בזמן של מגיפה עולמית ומשבר כלכלי חסרי תקדים", הסבירו במסמך. "ראש הממשלה לא יוכל לעשות זאת מול יו"ר כנסת לעומתי".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
קוראים לו "לגלות מנהיגות ואחריות ולהיכנס מיד לממשלת חירום לאומית רחבה". גנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

בליכוד תקפו את מספר 2 בכחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, וכתבו כי "הסיבה האמיתית שהוא מתעקש על הדחת יו"ר הכנסת היא כדי לסכל את ממשלת האחדות וכדי להעביר בכנסת חוקים אנטי-דמוקרטיים נוסח איראן. חוקי איראן אלה ימנעו מראש הממשלה נתניהו לכהן כראש הממשלה ולהתמודד בבחירות ישירות לראשות הממשלה, שלפיד מתכנן באופן שערורייתי לקיים כבר בקדנציה הזאת בזמן המשבר. חוקים כאלה לא קיימים בשום דמוקרטיה בעולם. העברתם תביא לזעם עצום בציבור, לאובדן האמון ברשויות המדינה, ולריסוק הדמוקרטיה הישראלית - דווקא בעת הזאת שהמוני אזרחי ישראל מצפים מאיתנו לאחד כוחות למענם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתעקש על הדחת יו"ר הכנסת כדי לסכל את ממשלת האחדות". לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, לאחר ששורת שרים וחברי כנסת נכנסו לבידוד, בכחול לבן פועלים למצוא פתרונות על מנת לאפשר לקיים את ההצבעות המתוכננות מחר בצל משבר הקורונה. יו"ר סיעת כחול לבן אבי ניסנקורן הודיע היום כי אחרי הקמת הוועדה המסדרת מחר, בכוונתו להוביל פתרון הצבעה לחברי כנסת השוהים בבידוד. הוא הסביר כי "בימי משבר כאלה הכנסת חייבת לתפקד באופן מלא ואנו נדאג שכל הח"כים יוכלו למלא את תפקידם".

לוואלה! NEWS נודע כי בכחול לבן יוזמים פתרון אפשרי לטובת הצבעה של ח"כים בבידוד, באמצעות הסעה מבודדת לחדר מבודד בתוך משכן הכנסת. ניסנקורן בוחן את המהלך גם מול משרד הבריאות.

בנוסף אליו, חבר סיעתו ח"כ יזהר שי שלח הבוקר מכתב ליו"ר עם הצעה לנוהל קיום דיונים והצבעות באמצעות פלטפורמות דיגיטליות דוגמת "Zoom". עם זאת, גורמים בכנסת הבהירו כי "אין ולא יהיה שום אופציה של הצבעות מרחוק במליאה או בוועדות", גם לח"כים בבידוד או כאלה שיתברר שהם חולים בנגיף הקורונה. לטענתם, "היועמ"ש לכנסת התבטא כך בכל דיון".

היועמ"ש: תקנות החירום לא מונעות את דיוני הכנסת

מוקדם יותר היום, קבע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הנחיות משרד הבריאות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה אינן מונעות את דיוני הכנסת או את דיוני הוועדות בה. את הדברים אמר בתשובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד אדלשטיין, בדרישה להורות עליו לכנס את המליאה כדי להקים ועדות בכנסת ולשם בחירות יו"ר כנסת קבוע.

בתשובתו צוין כי היועמ"ש לכנסת, עו"ד איל ינון, עמד בחוות דעתו על חשיבות הקמתה של הוועדה המסדרת "מוקדם ככל האפשר" כדי להתניע את עבודת הכנסת החדשה. העניין תואם עם עמדתו של מנדלבליט, "בדבר הצורך החיוני לאפשר קיום פיקוח פרלמנטרי על עבודת הממשלה, דווקא בעת הזו".

בנוגע לבחירת יו"ר כנסת חדש, עו"ד ינון השיב היום לבג"ץ כי הוא איננו פוסל שבג"ץ יחייב את אדלשטיין לדון בהחלפתו בתפקידו. הוא הסביר כי מרחב שיקול הדעת הנתון ליו"ר הכנסת בכל הנוגע לדחיית ההחלטה בבחירת יו"ר חדש צריך להיות מצומצם יחסית.

(עדכון ראשון: 16:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully