וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחי פיצה יחלקו תרופות: כך פיקוד העורף מתכונן לסגר על ערים

19.3.2020 / 8:34

מתנדבים צעירים וחיילים יחלקו מזון מדלת לדלת לחולים וקשישים, הרשויות ימשיכו לפנות אשפה ולתת שירותים. מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, אל"ם יוסי כהן, מספר איך תיראה המערכה הביולוגית נגד הקורונה, במקרה שיוטל סגר על ערים שלמות

עריכה: שאול אדם

מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף אל"מ יוסי כהן, שעבר בשלוש השנים האחרונות את סבבי הלחימה בעוטף עזה, מתמודד בימים אלו עם ניהול מערכה מול אויב מסוג אחר - נגיף הקורונה והשלכותיו. "בשלב הזה האירוע בשליטה. אם הוא ייצא משליטה נהיה במקום אחר לחלוטין", הסביר כהן בראיון לוואלה! NEWS, כשמסביבו לא מפסיקים לצלצל מכשירי הטלפון השונים.

כהן מסביר כיצד ההיערכות של המערכת הצבאית נועדה לשרת בעיקר את מערכת הבריאות. "האסטרטגיה של בידוד האנשים בצורה קיצונית נועדה לייצר מצב שבו מערכת הבריאות לא קורסת. זו האסטרטגיה הנכונה, אנחנו עסוקים בפעילויות הסברה כדי להבהיר לתושבים את הסכנה שנמצאת מעבר לדלת", המשיך. "האתגר הגדול עבורי כמפקד מחוז הוא איך אני ממחיש את האיום לכל האוכלוסיות".

מפקד המחוז התייחס גם להכנות שעשה ברמה האישית שלו ושל משפחתו. "הגדרתי לאשתי והילדים שהבית שלנו הוא המבצר שלנו. אנחנו צריכים לדאוג ולשמור אותו ככזה. עשיתי תדריך למשפחה, הסברתי שיש שינוי במצב ושינוי באורח החיים", הוא סיפר, "זה מה שמצופה מכל אמא ואבא בישראל. הבית שלי לא מארח אורחים ולא חברים. הסברתי לילדים שיעברו לווטסאפ ולסקייפ".

מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף אל"מ יוסי כהן. -, אתר רשמי
שעה גורלית. מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף אל"מ יוסי כהן בהערכת מצב/אתר רשמי, -

הקשר בין הרשויות השונות והערים של המחוז הדרומי לפיקוד העורף מתבצע דרך קציני קישור שהתפזרו בדרום, ומייעצים ל-38 ראשי היישובים, המועצות והערים. הם מעבירים ומתאמים את הנחיות משרדי הממשלה לרמה המקומית בכל יישוב. אחד התחומים שעליהם מופקד פיקוד העורף, הוא המוכנות לסגר כללי על אזור מסוים. אל"מ כהן הסביר כי המטרה שלהם היא "לשמור על הכשירות של הרשות". המקרה של ראש מועצת מרחבים, שי חג'ג', שנכנס לבידוד, מחדד את הנושא. כהן הסביר כי "צריך לדעת איך שומרים על יכולת תפקוד במציאות הזו, גם כדי למנוע המשך הידבקות ברשות".

צעד נוסף שנעשה על ידי הפיקוד הוא מיפוי כל האוכלוסיות הזקוקות לסיוע. "היום אני יכול להגיד לך ברמה פרטנית בכל יישוב כמה יש נתמכי רווחה, זקוקים למענה רפואי, טיפול דיאליזה. אנחנו סבורים שעיקר העיסוק שלנו (אם יחליטו על סגר - א.ב) יהיה באוכלוסיות האלה", אמר כהן. "כל יישוב נדרש לדעת כמה תושבים אצלו נמצאים בבידוד. כמה אנשים כבר נגועים בנגיף. אנחנו בהחלט שולטים בנתונים".

עוד בוואלה!

בכיר במשרד הבריאות: אכיפת ההנחיות תחל בתוך יומיים

לכתבה המלאה
חיילי משמר הגבול ממוגנים נגד נגיף הקורונה  במחסום עין יעל בקרבת גן החיות התנכי בירושלים 11 במרץ, 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, אתר רשמי
חיילי משמר הגבול ממוגנים במחסום עין יעל בירושלים/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש 90

"אנחנו אמורים להגיע למצב שההסברה היא פרטנית, עד לאזרח", תיאר כהן את מלאכת ההסברתית. לדבריו, "אנחנו פועלים במגזרים שהאסימון עוד לא נפל בהם. יש הבדלים ואנחנו יודעים לתת מענה והסברה ממוקדת לכל אחד". הוא הביע שביעות רצון מכך ש"כבר לא רואים אנשים הולכים לים או לפארקים".

הוא הסביר כי ברגע שבו תידרש עיר או מועצה מקומית לתפקד תחת סגר, יופעל מערך מתנדבים. עולם, הוא הדגיש, "מערך המתנדבים בחירום מבוסס על אנשים מבוגרים, שזו אוכלוסייה שנמצאת היום בסיכון. לכן ביקשנו מהרשויות לעשות התאמות. נתבסס יותר על סטודנטים, תנועות נוער ומכינות". אל"מ כהן הוסיף כי "הרשויות יידרשו להמשך מתן שירותים, גם כאשר 30% מהעובדים יעבדו והשאר יהיו בסגר, פעילויות כמו פינוי אשפה ועוד יימשכו".

"הציבור חייב להבין שהמציאות יכולה להידרדר"

על התכנית להטיל בפועל סגר על עיר, אמר אל"מ כהן כי המוכנות כרגע ברמה מאוד גבוהה. "בנינו מודל על העיר אשקלון", סיפר. "התכנית כוללת מצב שבו כל תושבי אשקלון נדרשים להישאר בבתיהם. התכנית הוצגה ברמה הפיקודית, אושרה, והפכה למודל לתכנון בכל הארץ במידה ונדרש". הוא הוסיף כי "עכשיו אנחנו בונים תכנית פרטנית לכל עיר ויישוב בדרום, כולל איזה מענה מיוחד יידרש".

"הפיקוד והשליטה יהיה מבוסס על רובעים ושכונות", פירט. "אנחנו בונים מערך מתנדבים שיודע לעבור מדלת לדלת כדי לספק צרכים חיוניים, בדגש על חלוקת תרופות ומתן מזון". אמנם מצופה מכל רשות לדעת לממש זאת בעצמה, אך כהן מבהיר כי "ברור לי שגם אני כפיקוד העורף אצטרך לסייע באמצעות כוח אדם, חיילים וכלי רכב". לדבריו, "אנחנו גם נערכים לפתיחת מתקן לחולי קורונה במצב קל, ויחד עם מכבי האש לטהר מתקנים ציבורים ומקומות שבהם יש ריכוז גבוה של נשאי קורונה".

פיקוד העורף נערך במלון דן פנורמה בתל אביב, לקראת קליטת חולי הקורונה 17 במרץ 2020. קובי ריכטר/TPS, TPS
היערכות פיקוד העורף לקליטת חולי הקורונה במלון דן פנורמה בתל אביב/TPS, קובי ריכטר/TPS

בנוסף לכך, מפקד מחוז הדרום הסביר כי מתקיים מאמץ גדול מאוד כדי לקדם הסברה למגזר הבדואי בדרום לנושא. "בתחילת הדרך האוכלוסייה לא הבינה את גודל האתגר", הסביר. "עשינו פעולות, שיתוף של ראשי הערים, האימאמים במסגדים, שיתוף סרטונים בערבית, העלאת פוסטים ברשתות החברתיות וקריאות ברמקולים. מאוד חשוב לי שהמגזר הבדואי יבין שיש לי אחריות לכל תושבי הדרום באשר הם, כולל לטיפול בסטודנטים שחזרו עכשיו מחו"ל ולקראת חג הרמדאן המתקרב".

מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף אל"מ יוסי כהן עם ראש העיר אשקלון. -, אתר רשמי
"נמדדים בחשיבה מחוץ לקופסה". כהן עם ראש העיר אשקלון תומר גלאם/אתר רשמי, -

"אנחנו נמדדים בחשיבה מחוץ לקופסה, ביצירתיות ובקבלת החלטות מהירה", אומר כהן, ברקע התפשטות הנגיף והאתגרים המתעצמים. "עד עכשיו גייסנו כמאה חיילי מילואים במחוז, אבל אנחנו נערכים לגיוס בסדרי גודל גדולים בהרבה, בהתאם להתפתחות של המשבר", אמר, "אנחנו מנהלים הערכות מצב נקודתיות באמצעות אפליקציה שפתחנו, חברת שליחויות שבשגרה מחלקת פיצה מחלקת עכשיו תרופות לאנשים שמיפינו אותם".

אנחנו נמצאים בשעה גורלית, סיכם. "זו זכות גדולה לעמוד בתפקיד הזה ולהוביל את ההתמודדות. אני מרגיש שכל מה שלמדתי עד היום מתנקז לרגעים האלו, יש לי ביטחון גדול ביכולת שלנו כמדינה, ובעם ישראל שמתגלה בסולידריות וברצינות לעמוד באתגר הזה. הציבור חייב להבין שהמציאות יכולה להידרדר, ולכן חייבים להיות נורא ממושמעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully