וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסופה הקשה בתולדותיה, אילת נערכת למלחמה על קיומה

19.3.2020 / 17:47

מזג האוויר החריג הוביל לפגיעה קשה בחופי הים ובתשתיות העיר הדרומית, והנזקים מוערכים בעשרות מיליוני שקלים. אם לא די בכך, התפשטות הקורונה מאיימת למוטט כלכלית את אילת, שנשענת כולה על תיירות: "זה מטורף מה שקורה פה, אנחנו לא אופטימיים"

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: אסף דרורי

הסופה שהכתה באילת בסוף השבוע האחרון גרמה לנזקים בשווי של עשרות מיליוני שקלים ופגיעות קשות בחופי הים. אם לא די בכך, נגיף הקורונה פוגע אנושות בכלכלת העיר, התיירים עוזבים, ואלפי תושבים נותרים ללא עבודה. בעוד שהעיר הדרומית מתרוקנת, התושבים עלולים למצוא את עצמם בלי פרנסה, ורבים חוששים שיהיה קשה מאוד להתאושש מהמשבר הנוכחי - שכמותו לא נראה בעיר.

שלשום יצא ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, לסיור נוסף כדי לאמוד את מפגעי הסופה. הוא עבר בין החופים, שמע את בעלי העסקים שעל רצועת החוף, שמלאה בדרך כלל בתקופה הזאת, ועשה הערכת נזקים. כשהגיע לריף הדולפינים הוא הוכה בתדהמה. "זאת סופה שלא הייתה באילת מיום שחרורה, המרינה שלנו נהרסה לחלוטין", אמר. "אין חוף אחד שלא נפגע, הכל התפרק. הסופה פגעה אנושות בתשתיות, מדובר בנזקים בעשרות מיליוני שקלים".

שוטרי השיטור ימי יצאו לסיור ימי אחרי הסערה וגילו ים מלא בלכלוך וזבל, 16 במרץ 2020. דוברות משטרת ישראל
לכלוך רב בחופים שנמצא בסיור של השיטור הימי/דוברות משטרת ישראל

אך לא רק הסופה משפיעה על העיר הדרומית, אלא גם משבר הקורונה העולמי. "העיר שנפגעה הכי הרבה מהקורונה בישראל זאת אילת", אמר יצחק הלוי. "כ-85% מכלכלת אילת נשענת על תיירות. אלפי משפחות קמו השבוע לימים עצובים שאין פרנסה. בכל הארץ אין תיירות, אבל פה זאת דרמה". לדבריו, "אין תיירים באילת, נשארו פה קצת תיירים, אבל בכל יום שעובר כולם עוזבים". הוא הוסיף כי "מדובר במשבר מטורף לעיר אילת. אבל אנחנו נלחם בנזקי הסופה ונכין את העיר לתקופות טובות יותר".

אחרי שעבר את משבר שדה התעופה בשנה שעברה, הלוי פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב וזעק לעזרה. "אילת סופגת מכה כלכלית וחברתית אנושה. נגיף הקורונה פוגע קשות בכלכלת מדינת ישראל, אך ברור לכל שהנזק לכלכלת אילת הוא הקשה ביותר וזאת משום הישענות העיר אילת ותושביה על תעשיית התיירות", כתב ראש העיר לנתניהו. "נכון להיום, משבר הקורונה גרם לסגירת ענף התיירות באילת, ומלון אחר מלון נסגרים. לצערי 'שרשרת המזון' הכלכלית כולה נפגעת והמצב בכי רע".

עוד בוואלה!

בכיר במשרד הבריאות: יש מקום להרחיב את המגבלות על הציבור

לכתבה המלאה
מכבי אש מטפלים בנזקי מזג האוויר באילת - ה-13 למרץ 2020. דובר כבאות והצלה אילת, דוברות כב"ה
חלק מנזקי הסערה באילת, בסוף השבוע/דוברות כב"ה, דובר כבאות והצלה אילת

חני רובין, שעובדת כבר 30 שנה במצפה התת ימי באילת, יצאה לחופשה ללא תשלום השבוע. "הסופה הייתה קשה וגרמה לנזק רב, כבר 30 אני עושה את הדרך מהבית למצפה, זה הבית השני שלי. ילדתי שם, התחתנתי שם, הילדים שלי עובדים שם, זהו יום עצוב בשבילי", סיפרה. "יש הנחיה שלא להתקהל, יש תיירים שמגיעים לעיר אבל ההנחיות הן לסגור את מקומות הבילוי והפנאי", הוסיפה רובין. "אני עדיין לא יודעת מה אעשה מחר בבוקר, אף פעם לא הייתי בלשכת עבודה". רובין אמרה כי "אילת אחרי תקופה ארוכה של חורף שיבשה אותנו, חיכינו לפסח ולקיץ - לפיק הגדול, ואנחנו נאלצים לסגור".

שרית אלמוג, תושבת העיר, נאלצה לסגור את העסק לעיצוב שיער שבבעלותה. היא תיארה עיר שנמצאת בדרך לקריסה כלכלית. "הסופה עשתה המון נזקים לעיר, תוסיפו לזה את הקורונה ותקבל את אילת ריקה, אנשים נשארים בבתים, מאות תושבים נשארים ללא עבודה, תיירים לא באים, אין כלום", סיפרה. "אילת במשבר קשה מאוד וגם אני סגרתי את העסק שלי", המשיכה אלמוג. "ביומיים הכל התהפך, מאז הסופה יש שרשרת של סגירות, עסק אחרי עסק, פה באילת כולם חיים על התיירות, וכשעסק אחד נסגר אחריו יסגרו אחרים כמו שרשרת. זה מטורף מה שקורה פה".

נפילת עמודי תאורה, מנזקי הסופה באילת. 13 במרץ 2020. יריב יפת, אתר רשמי
עמודי תאורה קרסו בשל מזג האוויר באילת/אתר רשמי, יריב יפת

בעיצומו של המשבר, התושבים באילת חוששים שהגרוע מכל עוד לפניהם, האופטימיים מדברים על אלפי תושבים בעיר ללא עבודה בחצי השנה הקרובה, הפסימיים טוענים כי אלפי משפחות יהיו ללא פרנסה בשנה הקרובה ואם לא יקרה משהו קיצוני, אילת אולי לא תצא מהמשבר הגדול בתולדותיה. "עברנו משברים, כמו במלחמות או בסגירת נמל התעופה, והצלחנו להתמודד", אמר יוסי, תושב העיר. "הפעם זה נראה אחרת, איבדנו את האופטימיות, אף אחד כבר לא מקווה לטוב, אלא לפחות גרוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully