וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת ה-23 הושבעה מול מליאה ריקה; ריבלין: "תנו לעם הזה ממשלה"

בפעם השלישית בשנה האחרונה, נערך טקס ההשבעה של הכנסת, אך הפעם במתכונת מצומצמת בצל משבר הקורונה. ריבלין: "המשבר הפוליטי עמוק מאוד, אנחנו זקוקים לריפוי". אדלשטיין: "אזרחי ישראל מצפים לממשלת חירום". השר הנגבי הגיע להשבעה חרף החשש שבא במגע עם חולה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי ושאול אדם

הכנסת ה-23 יצאה היום (שני) לדרך, בפעם השלישית בשנה האחרונה - פרק זמן חסר תקדים בפוליטיקה בישראל. הצהרות האמונים הראשונות היו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ - שיהיו גם היחידים שהיו נוכחים בנאומיהם של נשיא המדינה ויו"ר הכנסת בפתח הישיבה. בנוסף אליהם, נכחו במליאה מזכירת הכנסת ירדנה מלך הורביץ וביציע האורחים ישבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. מיד לאחריהם, נכנסו כלל חברי הכנסת למליאה לפי רשימת א'-ב'.

ההשבעה נערכה בצל התפשטות נגיף הקורונה וההנחיות של משרד הבריאות האוסרות התקהלות של יותר מעשרה אנשים בכל מקום. בימים האחרונים עברה המליאה והכנסת כולה חיטוי יסודי והצהרת האמונים של חברי הכנסת נעשתה ב-40 סבבים נפרדים של שלושה חברי כנסת בכל פעם. בכל נקודת זמן היו לא יותר מעשרה אנשים במליאה, ובתוכם, יו"ר הכנסת, נשיא המדינה ומזכירת הכנסת. בשל המגבלות, הצילום המסורתי של ראשי המפלגות בוטל, וכן בוטלו כל עמדות התקשורת בתוך משכן הכנסת.

טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
מליאה כמעט ריקה. ריבלין, אדלשטיין, נתניהו וגנץ במליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

שלושה מחברי הכנסת - שר החקלאות צחי הנגבי (הליכוד) וחברי הכנסת רם בן ברק ואלון שוסטר (כחול לבן) השתתפו ביום רביעי שעבר בכינוס חירום של ראשי המועצות האזוריות בכפר המכבייה בנושא החקלאות בצל הקורונה. בעקבות זאת, בן ברק ושוסטר לא הגיעו להשבעת הכנסת מחשש שבאו במגע עם בעלה של אישה החולה בקורונה, ונבדק האם הם היו במעגל רחוק ממנו בלבד.

בניגוד אליהם, הנגבי סירב לבקשתו של קצין הכנסת שלא להגיע להשבעה. הוא הגיע למליאה, הסתובב בשמכן ואף ישב במזנון החלבי בכנסת, שם הוא בא במגע עם חברי כנסת נוספים. הנגבי מסר כי קצין הכנסת ביקש ממנו שלא להגיע "עשר דקות לפני תחילת טקס ההשבעה". בהודעה מטעמו נמסר כי "השר נשאר בחדרו, עלה להישבע במרחק ניכר מכל אדם אחר, ויצא מהכנסת. במהלך הערב יודיע קצין הכנסת לחברי הכנסת מה העלתה בדיקת האדם שהשתתף בכינוס האמור".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
ריבלין ואדלשטיין בהשבעת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

אדלשטיין ניצל את נאומו כדי לפנות לריבלין, לנתניהו ולגנץ. "אתם רואים לפניכם מליאה ריקה, אבל היא לא ריקה, היא מלאה. נמצאים כאן עכשיו כל אזרחי ישראל, מיליונים מהם, ומעיניהם ניבטת ציפייה אחת - להתעלות", אמר אדלשטיין. "הם מצפים מאיתנו להקים עכשיו ממשלת חירום לאומית ממשלת חירום שהעם יוכל להקשיב לה, שהעם יוכל לסמוך עליה. ממשלה שתטפל בבעיות החמורות של משבר הקורונה, אבל לא רק בהן. ממשלת חירום שתתחיל למלא את הבור העצום שנפער בשנה שלמה של חוסר אחריות פוליטי, בור שחפרו יחד נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית".

גם ריבלין קרא בנאומו לחברי הכנסת להקים ממשלה. הוא אמר כי "אזרחי ישראל מותשים ממערכות בחירות שמחייבות אותנו לחדד את ההבדלים בינינו. אנחנו מחכים ליומיום, לשגרה, שבהם נשוב לעסוק במכנה המשותף, בשותפות הגורל של כולנו שבאה לידי ביטוי בצורה ברורה כל כך גם במשבר הנוכחי. העם בישראל תמיד ידע להתווכח אבל הוא עייף ומודאג עכשיו. אנחנו זקוקים למנוחה, לריפוי".

ריבלין הזהיר כי "המשבר הפוליטי הנוכחי הוא אמיתי מאוד, הוא עמוק מאוד, והוא חוצה אותנו לשניים. ועדיין אין ברירה אחרת כי אין לנו עם אחר, כי אין לנו מדינה אחרת. בדמוקרטיה, את השלטון אולי אפשר להחליף, את העם אי אפשר. לא את חלקו, לא את מחציתו האחת, ולא את האחרת. נועדנו לחיות יחד. לכן, מכובדיי, רק בקשה אחת לי אליכם: תנו לעם הזה ממשלה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון
יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
גנץ בהשבעת הכנסת, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

לפני הצהרות האמונים, ריבלין חתם בספר הנשיאים של הכנסת בטקס שנערך בפתח לשכת יו"ר הכנסת. זוהי הפעם השלישית בה חותם נשיא המדינה בספר המיוחד, בו מברכים נשיאי ישראל את חברי הכנסת לרגל השבעתם. הנשיא ציטט את דברי ז'בוטינסקי וכתב: "אך שטות היא לזהות את שלטון הרוב עם תמצית הדמוקרטיה והחירות. שלטון הרוב נשאר בעיקרו בגדר מעשה כפייה וכניעה ולעולם - אין להתייחס אליו כאידאל. את טעם הדמוקרטיה - יש לחפש בתורת ההסכם והפשרה". הוא הוסיף כי "כך כתב ז'בוטינסקי וכך שבים וכותבים אנו היום. יהי רצון שהכנסת ה-23 תטמיע בנו לאורך ימים ושנים את תורת ההסכם והפשרה".

מי ישלוט בכנסת?

ההשבעה נערכת חצי שנה בלבד אחרי השבעת הכנסת ה-22, ועוד לפני שברור האם היא תאריך ימים יותר מקודמתה או אם תושבע ממשלה אחרי שלוש מערכות בחירות בשנה החולפת, חברי הכנסת הכריזו על מאבק אחד מרכזי. הפעם לא מדובר בגיוס, גיור או הקרב על בג"ץ והתקשורת, אלא בשאלה: מי יהיה זה שישלוט בה? האם גוש הימין בראשות נתניהו או גוש המרכז-שמאל בראשותו של גנץ.

לאחר שהושג רוב של 61 חברי כנסת, בכחול לבן נערכים בשבוע הקרוב להחליף את יו"ר הכנסת בח"כ מאיר כהן, אך בינתיים אדלשטיין הודיע כי בכוונתו לעכב את המהלך. עם זאת, מתנגדיו סבורים כי העיכוב לא יימשך יותר משבוע והם פנו ליועמ"ש הכנסת איל ינון כדי להבטיח זאת. אם ישיגו את ראשות הכנסת, גוש הממליצים על גנץ, הכולל גם את ישראל ביתנו, מתכנן להקים חלק מוועדות הכנסת ולשלוט בהן, בין היתר, גם בוועדת הכספים שהייתה בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה.

טקס השבעת הכנסת ה- 23
 16 במרץ 2020. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
השבעת הכנסת מול המליאה הריקה, היום/אתר רשמי, חיים צח לע"מ
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין חותם בספר הנשיאים לקראת טקס השבעת הכנסת 16 במרץ 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"את טעם הדמוקרטיה - יש לחפש בתורת ההסכם והפשרה". ריבלין חותם בספר הנשיאים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר שיקימו את הוועדות, הגוש יקדם הצעות חוק שנועדו למנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה הבאה. בין המפלגות יש חילוקי דעות, ובינתיים טרם ברור איזה נוסח יקודם - הצעת חוק שתמנע מנאשם להרכיב ממשלה או הצעה שתאלץ נאשם לפרוש מתפקידו כראש ממשלה. את התכניות של כחול לבן שמקבלת את הגיבוי של ישראל ביתנו, הרשימה המשותפת והעבודה-מרצ, ינסו חברי הכנסת לקדם בצל הניסיונות להקים ממשלת-אחדות של הליכוד וכחול לבן.

במהלך היום, כחול לבן והליכוד מקיימות מגעים ראשוניים ושיחות על הקמת ממשלה, בהמשך לפגישת נתניהו וגנץ. את המגעים מנהלים השר יריב לוין מטעם הליכוד ועורך דין יורם טורבוביץ' מטעם כחול לבן. בשני הצדדים שומרים על איפול גבוה בנוגע לשיחות, אך גורמים פוליטיים אישרו כי התקיימה פגישה של צווותי המו"מ של שתי המפלגות ואמרו כי הייתה "פגישה טובה".

תחילה, תוכנן לקיים פגישה רשמית של צוותי המו"מ הערב או מחר, אך בליכוד זועמים על כחול לבן בעקבות הניסיונות להחליף את יו"ר הכנסת והצעות החוק שהוגשו נגד כהונת ראש ממשלה שנאשם בפלילים, ובשלב זה לא נקבעה פגישה למחר.

דברי נשיא המדינה ראובן רבלין בספר הנשיאים לקראת טקס השבעת הכנסת 16 במרץ 2020. -, אתר רשמי
דברי נשיא המדינה ראובן רבלין בספר הנשיאים/אתר רשמי, -

הכנסת ה-23 צפויה לכלול מספר נמוך במיוחד של חברים חדשים: רק שלושה חברי כנסת צפויים להצהיר אמונים בפעם הראשונה. שניים מהם הם מהרשימה המשותפת - סונדוס סאלח, פעילה חברתית נציגת תע"ל, ואימאן חטיב, מנהלת מתנ"ס נציגת רע"מ - האשה הראשונה לייצג את התנועה האיסלאמית. בנוסף, ייכנס לכנסת מטעם כחול לבן העיתונאי ודובר הסיעה בשפה הרוסית לשעבר, אנדריי קוז'ינוב, ששובץ במקום ה-33 במקום ח"כ גדי יברקן שעבר לליכוד.

רק כרבע מחברי הכנסת ה-23 יהיו נשים, ולכנסת זו צפויים להיכנס 17 ערבים. הליכוד, שגדל בבחירות האחרונות, יחזיר למשכן ארבעה חברי כנסת לשעבר - פטין מולא, מאי גולן, טלי פלוסקוב ועוזי דיין, שנפלטו מהכנסת במערכת הבחירות הקודמת. גם כחול לבן תחזיר את עידן רול לכנסת לאחר שאמש ח"כ יעל גרמן התפטרה מהכנסת בשל מצבה הבריאותי. רק ארבעה ח"כים נפלטו מהכנסת, הוותיק שבהם, ח"כ אילן גילאון ממרצ. גם חברי הכנסת עמר בר לב ורויטל סויד מהעבודה וגם הח"כ הטרי מארק איפראימוב מישראל ביתנו.

(עדכון ראשון: 7:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully