וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחול לבן לאדלשטיין: אם לא תכנס את המליאה להחלפתך, נעתור לבג"ץ

כחול לבן טענה בפנייה ליו"ר הכנסת כי אין לו סמכות לעצור את כינוס המליאה, "קל וחומר כשההחלטה נגועה בעניין אישי ברור". זאת, לאחר שאדלשטיין הודיע כי הוא "לא יתן יד" למהלך שמקדמים בכחול לבן וברקע הלחצים מהליכוד לעכב את ההצבעה. במקביל מתנהלים מגעים להקמת ממשלה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי ושאול אדם

כחול לבן פנתה היום (שני) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והודיעה לו כי אם לא יכנס את המליאה לדיון בהחלפתו, תעתור המפלגה לבג"ץ. כחול לבן ציינה כי ליו"ר הכנסת "אין כל סמכות לעצור את הכינוס" והוסיפה בפנייה, שנשלחה גם ליועמ"ש הכנסת עו"ד איל ינון, כי "קל וחומר כאשר ההחלטה שלא להביא את בחירת יו"ר הכנסת למליאה נגועה בעניין אישי ברור של יו"ר הכנסת, באשר ידוע לו שהצבעה במליאה תביא לכדי סיום את כהונתו הזמנית אשר נפרשת על פני כהונתה של הכנסת ה-21, ה-22 ועתה הכנסת ה-23".

בכחול לבן דוחפים לקיום הצבעה על יו"ר הכנסת לאחר שיו"ר המפלגה, בני גנץ, זכה לרוב של 61 ממליצים בסבב ההתייעצויות בבית הנשיא. המועמד המוביל הוא ח"כ מאיר כהן. עם זאת, אדלשטיין הודיע אמש כי הוא "לא ייתן יד" למהלך. "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר", הצהיר אדלשטיין, שטען כי מטרת המהלך היא "לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים".

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם אינו נודע, הר הרצל, ירושלים. ניב אהרונסון
בכחול לבן מאיימים לעתור לבג"ץ. אדלשטיין/ניב אהרונסון

לפי תקנון הכנסת, "יושב ראש הכנסת ייבחר לא יאוחר מהמועד שבו כונסה הכנסת לצורך כינון הממשלה". המשמעות היא שאדלשטיין יוכל לעכב את החלפתו עד להשבעת ממשלה חדשה, זאת למרות שיש רוב של חברי כנסת שמעוניינים בקידום מועמד אחר לתפקיד.

בליכוד לוחצים על אדלשטיין לעכב את ההצבעה, בעוד 61 חברי כנסת דורשים ממנו לקיימה באופן מיידי. בדבריו אתמול, אדלשטיין אמר כי "צו השעה עבור מדינת ישראל היא ממשלת אחדות רחבה. הצורך בממשלה כזו איננו רק בגלל משבר הקורונה. הוא נולד עוד הרבה לפני התפרצות הנגיף". הוא אף הזהיר כי מהלכים פוליטיים חפוזים, "מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה".

עוד בוואלה

הכנסת ה-23 הושבעה מול מליאה ריקה; ריבלין: "תנו לעם הזה ממשלה"

לכתבה המלאה
פגישת נציגי כחול לבן, בני גנץ, גבי אשכנזי, יאיר לפיד ובוגי יעלון עם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן 10 במרץ 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
דוחפים להחלפת יו"ר הכנסת. כחול לבן עם ליברמן, לפני כשבוע/אתר רשמי, אלעד מלכה

התנגדותו של אדלשטיין למהלך נענתה אתמול בפנייה של כחול לבן ליועמ"ש הכנסת, בבקשה לבחון האם יו"ר הכנסת רשאי למנוע הצבעה על בחירת יו"ר הכנסת חדש. מס' 2 בכחול לבן, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, תקף את אדלשטיין ואמר כי "זהו ניצול מחפיר של מעמדו. יולי לא יוכל יותר לעולם לטעון שהוא 'ממלכתי'. היום הוא גמר להיות כזה".

כחול לבן הגישה הצעת חוק להגבלת כהונה, הליכוד: "מכשילה את המו"מ"

הדברים מגיעים על רקע השבעת הכנסת ה-23, שמיד לאחריה הגישה סיעת כחול לבן שלוש הצעות חוק - הגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי תקופות כהונה, הפסקת כהונת ראש ממשלה או שר שהוגש נגדו כתב אישום וכן איסור הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום.

בתגובה, בליכוד תקפו את כחול לבן ואמרו כי התנהלותה "מכשילה את המשא ומתן כבר בתחילתו" ו"נגועה בחוסר תום לב משווע ובחוסר אחריות בזמן משבר לאומי ובינלאומי".

בליכוד אמרו כי בכחול לבן "כלפי חוץ מציגים כאילו יש להם נכונות להקים ממשלת אחדות ובפועל מקדמים חקיקה פרסונלית, אנטי-דמוקרטית ורטרואקטיבית שכל מטרתה לסכל את רצון הבוחר ולרמוס את הצבעתם של למעלה משניים וחצי מיליון אזרחים. אפילו באיראן וטורקיה לא מקדמים חוקים כאלו. כך לא מתנהלים כשרוצים להגיע באמת לאחדות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
נתניהו, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

במקביל להאשמות מצד הליכוד, מתקיימים בינה לבין כחול לבן מגעים ראשוניים ושיחות על הקמת ממשלה, בהמשך לפגישתם של גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. את המגעים מנהלים השר יריב לוין מטעם הליכוד ועורך דין יורם טורבוביץ' מטעם כחול לבן. בשני הצדדים שומרים על איפול גבוה בנוגע לשיחות, אך גורמים פוליטיים אישרו כי התקיימה פגישה של צווותי המו"מ של שתי המפלגות ואמרו כי הייתה "פגישה טובה". תחילה, תוכנן לקיים פגישה רשמית של צוותי המו"מ הערב או מחר, אך בליכוד זועמים על כחול לבן בעקבות הצעות החוק שהגישה והניסיונות להחליף את יו"ר הכנסת, ובשלב זה לא נקבעה פגישה למחר.

(עדכון ראשון: 17:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully