וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין נגד החלפתו כיו"ר הכנסת: "לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות"

יו"ר הכנסת אמר כי הוא מתנגד לכוונה של כחול לבן להחלפתו בתפקיד בשל הצורך לטענתו להקים ממשלת אחדות רחבה. לדבריו, מטרת ההליך "לאפשר ביצוע מחטפים". לפיד תקף: "ניצול מחפיר של מעמדו". בסיעתו של גנץ דוחפים לקיום ההצבעה על מחליפו כבר מחר עם השבעת הכנסת

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה וטל רזניק

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הביע התנגדות היום (ראשון) למהלך של כחול לבן להחלפתו. בתום סבב ההתייעצויות אצל הנשיא ראובן ריבלין, זכה יו"ר כחול לבן בני גנץ לרוב של 61 ממליצים, וכעת בסיעתו דוחפים לקיום ההצבעה על יו"ר הכנסת כבר מחר עם ההשבעה. אדלשטיין אמר כי "הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר. לא אתן יד למהלך שובר מוסכמות, שמטרתו לאפשר ביצוע מחטפים בבית המחוקקים".

"צו השעה עבור מדינת ישראל היא ממשלת אחדות רחבה", טען אדלשטיין. "הצורך בממשלה כזו איננו רק בגלל משבר הקורונה. הוא נולד עוד הרבה לפני התפרצות הנגיף. פעלתי להקמת ממשלה כזו לאחר מערכת הבחירות הראשונה וגם השניה. ישבתי עם נציגי המפלגות בלשכתי והיינו על סף סיכום. לצערי הפוליטיקה הקטנה ניצחה פעם אחר פעם את השיקולים הלאומיים".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
"הזמן לפוליטיקה קטנה נגמר". אדלשטיין/ראובן קסטרו

עוד הוסיף יו"ר הכנסת כי "היום חשיבותה של ממשלת הסכמה רחבה אינה מוטלת כבר בספק. לדעתי זו שותפות כל שכבות הציבור כמעט, ואני שומע זאת מאין ספור אזרחים מודאגים שמשוחחים עמי בנושא". הוא אף הזהיר כי מהלכים פוליטיים חפוזים, "מטרתם לסתום את הגולל על האפשרות לאחדות שאותה העם רוצה".

לפי תקנון הכנסת, "יושב ראש הכנסת ייבחר לא יאוחר מהמועד שבו כונסה הכנסת לצורך כינון הממשלה". המשמעות היא שאדלשטיין יוכל לעכב את החלפתו עד להשבעת ממשלה חדשה, זאת למרות שיש רוב של חברי כנסת שמעוניינים בקידום מועמד אחר לתפקיד. בליכוד לוחצים על אדלשטיין לעכב את ההצבעה, בעוד 61 חברי כנסת דורשים ממנו לקיימה באופן מיידי.

ח"כ אסף זמיר ומאיר כהן במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
המועמד המוביל לתפקיד. ח"כ מאיר כהן/ראובן קסטרו

ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, מתח ביקורת על דבריו של אדלשטיין. "אם אחרי שבאישון לילה אוחנה ביטל את המשפט של ביבי היה צריך עוד הוכחה שהליכוד השתגע, הגיעה הודעתו של יולי אדלשטיין שמונע באמצעים לא חוקיים את החלפתו", אמר. "הודעתו המבישה של אדלשטיין לא תעמוד במבחן משפטי, לא במבחן הציבור וגם לא במבחן ההגינות. זהו ניצול מחפיר של מעמדו. יולי לא יוכל יותר לעולם לטעון שהוא 'ממלכתי'. היום הוא גמר להיות כזה".

עוד הוסיף לפיד כי "כל דקה שהכנסת לא מפקחת על הממשלה מהווה מחדל עצום לטיפול במשבר הקורונה ופגיעה אנושה בדמוקרטיה".

בעקבות דבריו של אדלשטיין על כך שלא יאפשר את ההצבעה מחר במליאה, אף שרוב של ח"כים בכנסת תומכים בהחלפתו - פנתה סיעת כחול לבן ליועמ"ש לכנסת עו"ד איל ינון בבקשה לבחון האם יו"ר הכנסת רשאי למנוע הצבעה על בחירת יו"ר כנסת חדש.

בסוף השבוע האחרון פנתה כחול לבן לאדלשטיין בבקשה לקדם את ההצבעה על יו"ר כנסת חדש כבר ביום שני הקרוב. במכתב ששיגר יו"ר הסיעה ח"כ אבי ניסנקורן לאדלשטיין, ביקש בשמה לקדם את החלפתו וכתב כי "תוצב על סדר יומה של מליאת הכנסת הצבעה לבחירות יו"ר לכנסת ה-23". זאת, ברקע היוזמה להדיחו שבה תומך גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. המועמד המוביל הוא ח"כ מאיר כהן. מהליכוד נמסר בתגובה למכתבו של ניסנקורן כי "הודעת כחול לבן היא חרפה. מדינת ישראל נמצאת במצב חירום לאומי, הגדול ביותר מאז הקמתה".

(עדכון ראשון: 18:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully