וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מוכן לדון באחדות"; גנץ: "מי שרציני לא דוחה את המשפט שלו"

ראש הממשלה קרא ליו"ר כחול לבן להקים ממשלת חירום בצל משבר הקורונה, עם רוטציה לשנתיים. "מול מצב החירום העולמי, חייבים לאחד כוחות", אמר נתניהו. גנץ: "מי שרוצה אחדות לא שולח מתווה לתקשורת". ליברמן: "נתניהו רוצה לצאת לבחירות על כנפי המנצח הגדול של הקורונה"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה וטל רזניק

בצל משבר הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא היום (ראשון) ליו"ר כחול לבן בני גנץ להקים ממשלת חירום לאומית, ואמר כי הוא מוכן לדון ברוטציה על ראשות הממשלה למשך שנתיים. נתניהו אמר כי "מול מצב החירום העולמי והלאומי, אנחנו חייבים לאחד כוחות ולהקים ממשלה חזקה ויציבה שתוכל להעביר תקציב ולקבל החלטות קשות".

בהודעתו, נתניהו הציג שתי אפשרויות להקמת ממשלה - ממשלת חירום לאומית, שתכהן שישה חודשים ובה תפקידי השרים יחולקו באופן שוויוני. בממשלה זו, ראש הממשלה לא יוכל לפטר שרים מכחול לבן, וזו לא תוכל להביע אי אמון בראש הממשלה. "בגמר התקופה נחזור למצב הקיים היום", הדגיש.

האפשרות השנייה שהציג נתניהו היא הקמת ממשלת אחדות לאומית עם רוטציה על בסיס שוויני בזמן ובהרכב. "בממשלת אחדות זו אמשיך לכהן בשנתיים הקרובות כראש הממשלה, ובזמן הזה בני גנץ יכהן כממלא מקום ראש הממשלה עם אותה חלוקת שרים שיוויונית ואותם כללים לממשלה. בעוד שנתיים בני גנץ ייכנס לתפקיד ראש הממשלה והממשלה תכהן ארבע שנים", הסביר נתניהו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
"חייבים לאחד כוחות". נתניהו/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

נתניהו הוסיף כי הוא קורא לגנץ להיפגש איתו ובמקביל לקיים פגישה בין צוותי המו"מ כדי להקים ממשלה. הוא קרא גם ליו"ר העבודה עמיר פרץ וליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן "לגלות אחריות ולהצטרף לכל ממשלה שנקים". לדבריו, "מדינת ישראל זקוקה לזה. עם ישראל מצפה לזה".

נתניהו אמר כי הוא שב והעביר הבוקר הצעה לגנץ ולחבריו להצטרף לממשלת חירום לאומית בראשותו. עם זאת, בכחול לבן אומרים כי לא קיבלו אף הצעה באופן ישיר אלא רק דרך התקשורת, וממשיכים לדרוש פגישה של צוותי המו"מ לפני שגנץ ייפגש עם נתניהו. היום בצהריים, צפוי להתכנס הקוקפיט של כחול לבן, אחרי סבב ההמלצות בבית הנשיא, לדיון בצעדים הבאים.

גנץ השיב להצעתו של נתניהו בכך ש"מי שרוצה אחדות לא דוחה את המשפט שלו ב-1:00 בלילה ולא שולח 'מתווה אחדות-חירום' לתקשורת, אלא שולח את צוות המו"מ לפגישה". הוא קרא לנתניהו לא "לעשות סיבוב" על הגב של אזרחי ישראל והוסיף: "בשונה ממך, אני אמשיך לגבות כל פעולה נכונה של הממשלה ללא כל שיקול פוליטי. כשתהיה רציני - נדבר".

עוד בוואלה!

בין הקורונה לממשלת החירום: סבב ההמלצות ייפתח בבית הנשיא

לכתבה המלאה
יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך נאומו במטה המפלגה בתל אביב לאחר תוצאות המדגם 3 במרץ 2020. ראובן קסטרו
הקוקפיט יתכנס לדיון בצעדים הבאים. גנץ/ראובן קסטרו

גם ח"כ גבי אשכנזי הטיל ספק במניעיו של נתניהו ואמר כי "בימים אלו אנחנו צריכים לנסות למצות כל דרך להקים ממשלה עבור אזרחי ישראל. עם זאת, פניו של נתניהו אינן לאחדות ושותפות אמיתית, וגם לא לממשלת חירום, שכן מו"מ לא יכול להתנהל דרך התקשורת. הנהגת כחול לבן מאוחדת כולה כשהשיקול המנחה אותנו הוא טובתם של אזרחי ישראל בעת הזו".‬ אשכנזי נחשב לדמות החיובית ביותר בתוך צמרת כחול לבן לגבי כניסה לממשלת אחדות עם נתניהו, ואמש נתניהו שוחח איתו בלילה אחרי השיחה עם גנץ.

בתגובה להצעה של נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי "נתניהו רוצה לצאת תוך חצי שנה עד שמונה חודשים לבחירות חדשות על כנפי המנצח הגדול של הקורונה". לדברי ליברמן, "אמש ראיתי את מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה ושמעתי את פנייתו הנרגשת הבוקר. אני חייב להודות שתחושתי, מההופעות של ראש הממשלה בימים האחרונים, קשה ביותר".

על האפשרות של ממשלת אחדות לאומית אמר יו"ר ישראל ביתנו כי "במידה שאכן מדובר בקריאה אמיתית ולא במצג שווא, חייבים להקים אותה משתי המפלגות הגדולות בלבד ואת כל שאר המפלגות להשאיר בחוץ. זה לא הזמן לפתוח במו"מ קואליציוני מסורבל לחלוקת תפקידים, משרדים ותקציבים. לשתי המפלגות הגדולות, ביחד 69 מנדטים ורשת ביטחון של ישראל ביתנו, של שבעה מנדטים, מובטחת מראש".

עם זאת, ליברמן הוסיף כי "מכיוון שאני מכיר את נתניהו יותר מיום אחד, השתכנעתי שמאחורי הקריאות לא עומד שום דבר מעבר למשחק האשמות וניסיון לדה-לגיטימציה של כל מפלגות האופוזיציה. היעד האסטרטגי לא השתנה - פסקת ההתגברות והחוק הצרפתי. התנאי ההכרחי לכך הוא בחירות חדשות והשגת 64-63 מנדטים לקואליציה חרדית משיחית בראשות נתניהו". בסיום דבריו, הוסיף ליברמן כי "הים הוא אותו ים, הערבים אותם ערבים וביבי אותו ביבי".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעה, 11 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"הערבים אותם ערבים וביבי אותו ביבי". ליברמן/ראובן קסטרו

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר כי ‏הצעתו של נתניהו לממשלת אחדות אינה נכונה. לדבריו, "לא היה צריך להציע להם להצטרף. אסור לנו להתעלם מכך שהם פועלים להחלפת יו"ר הכנסת, יעלון ולפיד גם ככה מתנגדים נחרצות תוך כדי הכפשת ראש הממלה ללא הרף. הם רצו ועדיין רוצים להקים ממשלה עם המשותפת, למה אנחנו בעצם נותנים להם חבל הצלה?".

במסגרת ההתייעצויות שמתקיימות היום, ראשי הסיעות בכנסת ה-23 מתייצבים בבית הנשיא לסבב, שבסופו יחליט הנשיא ראובן ריבלין על מי הוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. בכחול לבן שואפים לגייס רוב של 61 ממליצים על יו"ר המפלגה, בני גנץ, שיגבר על 58 החברים בבלוק הימין-החרדים שימליץ על נתניהו. בפעם הראשונה, חברי הרשימה המשותפת המליצו פה אחד על גנץ להרכבת הממשלה, כולל בל"ד. בתגובה, בליכוד תקפו את כחול לבן ואמרו כי "בזמן שראש הממשלה נתניהו מנהל משבר עולמי ולאומי חסר תקדים בצורה האחראית והשקולה ביותר, גנץ דוהר לממשלת מיעוט שתלויה בבל"ד, היבא יזבק ותומכי טרור וזאת במקום להצטרף לממשלת חירום לאומית שתציל חיים".

עוד הוסיפו בליכוד כי "כחול לבן שיקרו לבוחרים שלהם במצח נחושה עד לרגע סגירות הקלפיות. הם הבטיחו לא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת וזה בדיוק מה שהם מנסים לעשות כרגע במהלך ציני שהוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה וברצון העם. הגיע הזמן להתעשת ולגלות מנהיגות ואחריות. זה הזמן לממשלת חירום לאומית שתפעל למען אזרחי ישראל ותדאג להצלת חיים".

למרות הקריאות בימים האחרונים להקמת ממשלת חירום להתמודדות עם משבר הקורונה, לא חלה התקדמות במגעים בין הליכוד לכחול לבן בסוף השבוע. ביום חמישי בערב גנץ ונתניהו שוחחו לראשונה מאז הבחירות פעמיים, אך מאז היה נתק בין הצדדים. נתניהו הזמין את גנץ לפגישה, אך בכחול לבן דרשו לקיים קודם פגישת הכנה של צוותי המו"מ, ובליכוד טרם נענו לדרישה ומתעקשים קודם כל על פגישת גנץ-נתניהו. בין המפלגות יש גם פער מהותי ומשמעותי על הגדרת הממשלה ומהות השותפות.

בעוד שהצעתו הראשונית של נתניהו לא כללה חלוקה שוויונית של התיקים, כעת נתניהו מדבר על ממשלת אחדות עם "אותה חלוקת שרים שיוויונית". בכחול לבן מעוניינים בשינויים משמעותיים בהרכבי השרים ובשינוי בקווי היסוד. אך בעוד יאיר לפיד ומשה יעלון מתנגדים לכל ישיבה תחת ראש ממשלה נאשם בפלילים ודורשים שגם בממשלת חירום/אחדות גנץ יהיה ראשון ברוטציה, גבי אשכנזי מוכן לדון על מתווה בו נתניהו ראשון אך לתקופת זמן מוגבלת במתווה של שנה-שנתיים-שנה. לאור הצעדים האחרונים של נתניהו התחזקה ההערכה במפלגה שהוא אינו מעונין באחדות.

(עדכון ראשון: 10:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully