וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר במשרד הבריאות: יש מקום להרחיב את המגבלות על הציבור

16.3.2020 / 17:06

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר בתדרוך כתבים על משבר הקורונה כי "יש לצמצם את כל הפעילויות במשק", וכי הוא מקווה שהיום יהיו החלטות בנושא. הוא העריך כי "הסגר יימשך כשבועיים", אך הרגיע: "נפיצות הווירוס בקהילה היא לא משהו דרמטי ורחב בארץ כרגע"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר היום (שני) שהם סבורים כי יש מקום להרחיב את המגבלות על הציבור ולצמצם את כל הפעילויות למעט שירותים חברתיים. בעקבות משבר הקורונה, והתפשטות הנגיף בישראל, הבהיר גרוטו כי "אני מקווה שהיום יהיו החלטות בנושא הזה". "יהיו אספקת מזון, אספקת תרופות, בריאות והמערכת הפיננסית כדי להמשיך לתת למשק להתנהל", הוסיף. "גם בתוך החיוני יש דברים פחות חיוניים, כמו שירותים אמבולטוריים במערכת הבריאות או ניתוחים אלקטיביים". מעבר לכך, הוא הסביר כי "התפקיד של הסגר הוא להכניס לבידוד כל מי שבתפקיד לא חיוני. זה יהיה לשבועיים בשלב הראשון".

בנוסף, דיבר גרוטו על המאמצים גדולים כדי לאפשר את ההכלה והבידוד של אוכלוסיות בסיכון כמו קשישים ובעלי מחלות רקע. פרופ' גרוטו הסביר כי "בדיקות המעבדה יועדו עד עכשיו לזיהוי ובידוד פרטני, כדי לאתר את המקורות בשלבים הראשונים. אנחנו חושבים שזה עדיין עיקר המקור להתפשטות". הוא הוסיף כי "התחלנו בתהליכי בדיקה של אנשים שאינם עונים להגדרה שבאו מחו"ל, וזה התחיל ממערכת הבריאות ובתי החולים - ומספר לא קטן של בדיקות, גם של כאלה שיש להם דלקת ריאות, התגלו כחולי קורונה".

לדבריו, "לבדיקות מעבדה יש גם תפקיד לניתור והערכת מצב של איפה שאנחנו נמצאים. "בהקשר הזה התחלנו עם בדיקות במרפאות הזקיף בארץ, אבל נעשה גם סקרים בקבוצות סיכון".

קורונה בישראל, 15 במרץ 2020. AP
לקראת השבתה של כל המשק? בית קפה סגור בתל אביב, היום/AP

בנוגע לטיפול בחולים, אמר פרופ' גרוטו כי במשרד הבריאות "נערכים בעיקר ליכולות של בתי חולים לאשפז חולים שמצבם מצריך אשפוז, כאשר רוב המטופלים יישארו בבידוד בביתם". ביחד עם פיקוד העורף מכינים אופציה של בתי מלון ברחבי הארץ למי שלא יכול לעשות בידוד בבית מסיבות רפואיות או סוציו-אקונומיות. המעקב שם יתבצע על ידי קופות החולים. בנוסף לכך, העריך כי כ-15 אחוזים בלבד מכלל החולים בנגיף יטופלו בבתי החולים, בהם אלו שידרדרו לטיפול נמרץ. לטענתו, "הגדלנו את אמצעי המיגון ואנחנו נמצאים בתהליכי רכש מתקדמים של ציוד מיגון לכל העובדים".

עוד בוואלה!

מפת התפשטות נגיף הקורונה בישראל

לכתבה המלאה
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
"נפיצות הווירוס בקהילה היא לא משהו דרמטי ורחב כרגע". המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

הוא אמר כי אתמול התבצעו בארץ 1,200 בדיקות קורונה. "במקביל היתה הדבקה של אחת הבכירות במעבדה, ולכן המעבדות נמצאות בשלבי ניקוי והחזרה מדורגת ליעילות". הוא הוסיף כי "כבר מחר היינו אמורים לעמוד ב-2,400 בדיקות, אבל בגלל האירוע אתמול הנתון יירד". בשלבים מתקדמים נעלה לעשרת אלפים בדיקות ביום, וחלק מהן יוקדשו לניתור ולא רק לבדיקת חולים בודדים.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הבהיר כי ישנם מחסני חירום עם עוד מנשמים, וכי הוזמנו נוספים. מעבר לכך, אמר כי "אנחנו מעריכים ואפילו יודעים שהנפיצות בקהילה היא לא משהו דרמטי ורחב כרגע. אפשר להעריך שיש כמה אלפי חולים שאנחנו לא יודעים עליהם".

"הכל יהיה סגור חוץ ממקומות עבודה חיוניים"

"בנוגע לסגר - הכל יהיה סגור חוץ ממקומות עבודה חיוניים", המשיך פרופ' גרוטו. "לגבי התחבורה הציבורית עדיין אין החלטה. בשיחות עם משרד התחבורה גיבשנו המלצה לבטל כמעט לחלוטין את התחבורה הציבורית, לאפשר לחברות גדולות להסיע את העובדים שלהם ולהשאיר כמה קווים יעודיים". לדבריו, "ההחלטה תתקבל היום או מחר ותכנס לתוקף באופן מידי". הוא הוסיף ופירט כי "מבחינת אמצעי המיגון - יש לנו מלאי מספק. המלאי מספיק לימים הקרובים וניתן עוד לפי הצורך. מנהלי הארגונים הונחו למנוע בזבוז של האמצעים האלה. אנחנו שומרים את המלאים בבתי החולים לשלב, שבו יצטרכו מיגון מלא 24/7".

הוא התייחס גם לאפשרות המעקב באמצעים טכנולוגיים אחר נדבקים בנגיף, ואמר כי "האמצעים הטכנולוגיים נועדו למיקוד החקירה האפידמיולוגית". לדבריו, "נוכל להקל ולצמצם את הקבוצות בבידוד - וזה יהיה רלוונטי לשלבים הבאים. זה עובד כרגע במקרים פרטניים". לגבי התקהלויות של חרדים, בעיקר במקומות לימוד, אמר פרופ' גרוטו כי "הסגר יעביר לציבור שיש פה מצב חירום ושצריך להתנהג בהתאם, ונמצא את הדרכים לטפל במי שיפר אותו".

(עדכון ראשון 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully