וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוק ודם באוויר": רופאי שיניים עובדים ללא מיגון ומסתכנים בהדבקה בקורונה

16.3.2020 / 14:23

על פי התקנות המקצועיות, על הרופאים להשתמש במגני עיניים ופנים ולחטא את כלי העבודה. אלא שמעדויות שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי בקופות החולים לא מקפידים על כך: מסיכה אחת מוקצת ביום וכלי העבודה לא עוברים חיטוי ראוי. הרופאים מתריעים: "מאות מטופלים יידבקו"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

רופאי השיניים בקופות החולים עובדים בתנאי מיגון ירודים, המעמידים אותם, את הצוות שבסביבתם, ואת המטופלים להידבק ולחלות בקורונה - כך עולה מעדויות שהגיעו לידי וואלה! NEWS. על פי העדויות, בשלוש קופות החולים המספקות שירותי רפואת שיניים - כללית, מכבי ומאוחדת - ישנם ליקויי תברואה חמורים, שכוללים שימוש במסכת פנים אחת לאורך יום שלם, היעדר חיטוי ועיקור של כלי עבודה שעוברים בין מטופלים ונהלי עבודה שמופרים בשל צפיפות התורים.

רופאי השיניים נמצאים בחזית הסיכון להידבקות במחלות זיהומיות בשל קרבתם הפיזית לחולים, ועל מנת להגן עליהם יש צורך בשימוש מקיף באמצעי מיגון. יו"ר הסתדרות רופאי השיניים, ד"ר ליאור קצפ, הגיב בזעזוע לממצאים. "אם אני אראה מישהו שלא מחליף כלים - אני אתבע את הבן אדם הזה. זה פשוט לפגוע בציבור שמאמין לנו. זו לא רפואה, זה פשע".

ד"ר דניאל (שם בדוי, ככל השמות בכתבה), הוא רופא שיניים במרפאת כללית סמייל. "לפחות שבועיים מקצים לנו מסכה אחת למשמרת שמתקבלת על ידי הסייעת האחראית בתחילת המשמרת", סיפר. "זו מסכה פשוטה, ובכל פעם כשמגיע מטופל ויש רוק ודם באוויר, זה נמצא על המסיכה לאחר מכן, כי היא כמעט צמודה למטופל. בין המטופלים אנחנו מחליפים כפפות, אבל עלולים לגעת עם המסכה בידיים שלנו, כי צריך לסדר אותה, וכך ישנה סכנה בהעברת הלכלוך למקומות אחרים ולאנשים אחרים. בנוסף לא מספקים לנו חלוקים חד פעמיים ולא מביאים מגנים מפלסטיק לפנים, כפי שצריך כדי להתמגן כראוי".

טיהור נגד התפשטות נגיף הקורונה בירושלים , מרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
"צריך להתמגן כראוי"/פלאש 90, יונתן זינדל
"עזבו אותנו, אנחנו מסכנים את כל האנשים סביבנו"

נקודה חמורה נוספת שהעלה הרופא הם תנאי ההיגיינה הירודים של כלי הטיפול. "צריך לעשות חיטוי למכשירים הרוטטוריים, שמשמשים לטיפול שוטף בכל מטופל, וזה משמש כל מטופל", הוסיף. "לא מעקרים אותם בין לקוחות. אין דבר כזה וזה חמור. שום דבר שם לא מחוטא, כלום. בנוסף, בסיום כל טיפול, אנחנו צריכים להביא את התיק האישי של המטופל למזכירות. ההנחיה היא בכל פעם להוריד את כל הציוד המגן, ולהביא את התיק. בפועל, הדבר הזה לא מתבצע - וגם אין לנו זמן לעשות את זה. ככה אנחנו יוצאים עם כל הציוד המזוהם לאנשים שבקבלה".

כשפנה לאחראים עליו, גילה דניאל כי בזמן שרופאי השיניים עובדים כרגיל - השינניות והאורתודנטים חדלו לעבוד. "אין בזה הגיון. גם סתימות וכתרים אפשר לדחות, וגם אם לא דוחים - חייבים למגן את רופאי השיניים. אי אפשר להגיד 'אתם חיוניים אבל לא ממוגנים'".

רופאי השיניים בישראל עובדים על פי הנחיות האגף לבריאות השן של משרד הבריאות. על פי ההנחיות שפרסמו אתמול, על הרופאים להצטייד בביגוד מגן מלא, הכולל חלוק סגור עמיד לנוזלים, כפפות, מסיכה כירורגית הדוקה לפנים ומשקפי מגן. הודגש כי "מומלץ להשתמש במגן פנים מלא המכסה גם את המסכה", וכי יש לעקר כל כלי לשימור חוזר, לרבות ציוד רוטטורי, לאחר כל שימוש. מהעדויות שהועלו בכתבה, ניתן ללמוד כי ההנחיות לא ממולאות בידי קופות החולים, שאחראיות על בריאות מבוטחיהן ועובדיהן.

עוד בוואלה!

ריבלין העניק לגנץ את המנדט: אעשה הכול כדי להקים ממשלה לאומית ורחבה

לכתבה המלאה
בדיקה אצל רופא שיניים. ShutterStock
"מקבלים מסכה אחת ליום"/ShutterStock

ד"ר אורלי, רופאת שיניים בסניף קופת חולים מאוחדת בירושלים, הציגה תמונה דומה ואמרה כי זהו המצב בכל המרפאות של קופת החולים. "במאוחדת זה גורף", העידה. "מקבלים מסכה אחת ליום. הסייעת שלי מביאה לי אחת בתחילת כל יום. אין חלוק שמגן. יש לנו את החלוק שעובדים אותו ביום יום - ואני לא יודעת אם מכבסים אותו. אני משאירה אותו בסניף. לא מחליפים את כלי העבודה להזרמת מים ואוויר לפה המטופל ולא מחטאים אותם, כמו גם את המכשירים לקדיחה. הסייעת מעבירה מטלית אם יש לחץ. זה כמובן לא מחטא את המכשירים לפני שמכניסים אותם לפה של מטופל אחר".

לדבריה, בחדר ההמתנה יכולים לחכות עשרות לקוחות - שעומדים גם הם בסיכון. "עזבו אותנו, אנחנו מסכנים את כל האנשים סביבנו", הסבירה. "אמרו לנו שאם אנחנו רוצים אנחנו יכולים למצוא ציוד, ושיביאו חשבונית ושיחזירו. אבל גם אין איך למצוא ציוד. אין הגנה בכלל, רופאי השיניים לא מוגנים מעבר למסיכה הזו. אנחנו מחויבים להמשיך לעבוד כרגיל למרות שזה לא דחוף. אין דחיפות לעשות סתימות. אנחנו מסכנים מטופלים, החדר לא עובד סטריליזציה. הכל בעייתי מההתחלה ועד הסוף". כשפנתה לממונים עליה, הם השיבו לה כי גם בתקופות שגרה ישנן מחלות מדבקות אחרות, כמו שפעת. "הם אמרו שצריך לקחת בחשבון שכל חולה נושא מחלה, שאין שום הבדל, ושלא צריך להיות משהו יוצא דופן".

מפחדים להגיע לעבודה

"כרגע, המעשיות של חיטוי ועיקור של המערכת בין מטופלים – הוא כמעט בלתי אפשרי במסגרת עבודה בקופת חולים. אין את הכלים ואת הזמן".

גם מרפאות "מכבידנט" של מכבי שירותי בריאות אינן חפות מכשלים. אבי, רופא שיניים שעובד במרפאות באזור חיפה, העיד כי גם הוא נאלץ להשתמש במסכה אחת ביום. "אין מספיק מרווחים בין מטופל למטופל - וזה אומר שאין אפשרות לאוורר את החדר", אמר. "יש מלא אירוסול באוויר, שאלו רסיסי רוק. הם מגיעים לכל המשטחים. אין איזשהם אמצעים כדי לנטר את זה. ממשיכים לעבוד כרגיל, וזה די הזוי".

הרופא קיבל אמנם משקפיים לעבודה השוטפת, אך לדבריו זה לא מספיק. "הכל עובר חיטוי כרגיל, אבל בגלל שאנחנו מטפלים מאוד קרוב לפה של המטופל - למרות שיש לנו משקפיים ומסכות - זה לא מספיק", אמר אבי. "גם דרך המשקפיים זה נכנס לעין. הבעייתיות היא שאם מטופל נכנס ועובר טיפול עם כלים שעובדים באמצעות טורבינה מהירה, זה מפזר באוויר את רסיסי הרוק, כמו גם המכשירים לפיזור הרוק בזרם אוויר. לא משנה כמה נחטא, זה יגיע לכל מקום שלא עובר חיטוי, ואי אפשר באמת לחטא את הכול. איפה שעומדים המקדחים, את ברז השתייה, אלה דברים שלא מחטאים בין מטופלים כי אין זמן".

"אם מטופל חולה בקורונה, אני נדבק", קבע אבי בנחרצות. "לצורך העניין אם לי יש קורונה, גם המטופל נדבק, וגם הסייעת, וכל האנשים שנמצאים סביבי באותו יום. אם אני רואה מאה מטופלים בשבוע לצורך העניין, כולם יידבקו. במסגרת טיפול השיניים, יש דברים חיוניים ויש כאלה שלא. כאב של מטופל הוא דבר שדורש טיפול חיוני. הפתרון הוא לאפשר לטיפולים החיוניים האלה להמשיך להתקיים במוקד מסוים, ששם הרופא יהיה ממוגן היטב, וכל השאר - מי שרוצה לעשות בדיקת שיניים, סתימה או לשים כתר, דברים שלא קריטיים לשבועות הבאים, לא צריכים להגיע. אין שום דבר דחוף".

ד״ר ליאור קצפ, יו״ר ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל.. באדיבות המצולמים
"שימוש בכל האמצעים". ד״ר ליאור קצפ, יו״ר ההסתדרות לרפואת שיניים בישראל/באדיבות המצולמים

אבי שיתף בחששותיו. "אני מאוד מפחד להדבק. לפ ני כמה ימים לדוגמה טיפלתי לפני בלקוחה שחזרה מחו"ל, בדיוק יומיים לפני ההנחיה של ראש הממשלה שכל מי שחוזר מכל מדינות העולם צריך להיות בבידוד. פנינו לקופה בעניין המחסור במיגון, ואנחנו מחכים לעדכונים. בינתיים הכל כרגיל. שולחים קצת חידודים על חיטוי. בסופו של דבר אנחנו בתוך הפה של המטופל, ואי אפשר לנטר את זה".

ד"ר נסרין, שעובדת בכמה מרפאות באזור ירושלים, בהן מרפאת כללית סמייל, החליטה להפסיק להגיע לעבודה בעקבות הסיכון להידבק בקורונה. כרבע שעה לפני הריאיון, עודכנה בידי מנהליה שככל שלא יהיה ציוד מיגון - העבודה במרפאה לא תמשך. "אני ביטלתי את המשמרות לשבוע הזה בכלל, כי קופות החולים לא דואגות לנו. אנחנו לא רופאי מיון או רופאים שעוסקים בטיפול בבעיות שקשורות לחיים או מוות - אנחנו צריכים לעבוד על בסיס עזרה ראשונה בלבד. עד עכשיו עבדנו כרגיל, אבל זה מסכן את הצוות הרפואי והמנהלה".

"עד עכשיו אנחנו עובדים עם ניטרוס אוקסיד (גז צחוק - ב"א), שלפי כל המידע שאנחנו יודעים עליו - מעלה את שיעור הזיהומים מאירוסול, ושבאופן כללי לא כדאי לעבוד איתו עם חולה שסובל משפעת ומחלות זיהומיות אחרות, וכך גם קורונה", הסבירה נסרין. "כרגע, המעשיות של חיטוי ועיקור של המערכת בין מטופלים - הוא כמעט בלתי אפשרי במסגרת עבודה בקופת חולים. אין את הכלים ואת הזמן".

"ברגע שתהיה פגיעה ראשונה כולם ירוצו לסגור את המרפאות. הדבר הנכון לעשות הוא כבר לסגור, ולהשאיר שירות של עזרה ראשונה בלבד", התריעה. "אני מפחדת. גם בשבוע שעבר חששתי לעבוד, והרבה מטופלים לא הגיעו, שלדעתי זה הדבר החכם לעשות. אני לא רוצה להמשיך לעבוד גם אם נקבל את כל הציוד. לא נקבל חליפה כמו שיש בבית החולים. גם המערכת עצמה, שצריכה לעבור עיקור, זה דבר שלוקח זמן והוא לא יעילים במרפאות רגילות - גם לא של קופות חולים. אנחנו עובדים במרחק של סנטימטרים מבני אדם, חלקם ילדים, ויש הרבה פליטות לפנים. אי אפשר לשלוט בזה, ולכן עם כל המיגון שיש אני מעדיפה שלא להיחשף".

"משתמשים בכל האמצעים כדי להתמגן"

"הסתדרות רופאי השיניים פועלת למען רופאים בכל התחומים בכל המסגרות", הגיב יו"ר ההסתדרות לממצאים. "אנחנו דואגים לעדכן את הרופאים באתרים ובכל הפלטפורמות שברשותנו לגבי העדכונים של משרד הבריאות, ולפי מה שנעשה בעולם. הקורונה הוא תחום שלא ידוע עליו מספיק. במרפאות, מעבר לקורונה, יש עוד כמה נגיפים שאנחנו אמורים להתמגן בפניהם, ואנחנו משתדלים להתמגן מפניהם - כמו הפטטיס ואיידס. נכון ששם אופן ההדבקה שונה, אבל אנחנו נוקטים בכל האמצעים שיש כדי להתמגן. גם בבתי חולים לא תמיד יש את כל הציוד. אני חושב שהיום צריך לשמור הרבה יותר ולהישמר הרבה יותר, על עצמך כרופא, על הצוות שלך ועל הציבור שמגיע למרפאה. הציבור צריך להרגיש בטוח כשהוא מגיע למרפאות".

ד"ר קצפ הבהיר כי לא נחשף למצב העגום. "לא שמעתי על הקצאה של מסכה אחת ליום", טען. "אין כזו חיה שהכלים לא עוברים עיקור. אני לא יודע מה רמת ההצטיידות. אני חושב שכל מקום עבודה חייב לספק ציוד הגנה מקסימלי לרופא, כי כך הוא מגן גם על הרופא וגם על הצוות. אנחנו נמצאים בקו ראשון מול כל תחלואה שיש בעולם, וגם מול הקורונה. נמשיך לעשות כל דבר כדי להמשיך לשמור על הרופאים".

מקופת החולים מאוחדת נמסר: "רשת מרפאות השיניים של מאוחדת עומדת בכללי המיגון כפי שנקבעו על ידי משרד הבריאות. כבעבר, קיימות הנחיות קפדניות לגבי סטריליזציית ציוד ומשטחים וקיימת בקרה חיצונית על חיטוי ועיקור. כחלק מההערכות למצב, רשת מרפאות השיניים תגברה את הזמנת ציוד המגן. במקביל, הועברו הנחיות רענון בנושא בקרת הזיהומים".

ממכבידנט נמסר: "מדינת ישראל באמצעות האגף לבריאות השן לא עצרה את פעילות מרפאות ורופאי השיניים. יש לזכור כי מדובר בטיפול רפואי שלרוב הינו חיוני וקיימת חשיבות רבה שלא להפסיקו במהלך הטיפול כדי למנוע נזק בלתי הפיך למטופלים. יש להדגיש כי כל מרפאות השיניים של מכבידנט עובדות בהתאם לנהלי עבודה שנקבעו על ידי משרד הבריאות. כל איש צוות מתמגן בהתאם לנהלי המיגון של משרד הבריאות, בכלל זה, חלוקים, כפפות, מסכות כירורגיות ומשקפי מגן. רופאי השיניים במרפאות מכבידנט משתמשים במהלך הטיפול אך ורק בכלים שעברו סטריליזציה או הנם חד פעמיים".

מכללית סמייל נמסר: "טיפולי שיניים במרפאות כללית סמייל מבוצעים בהתאם להנחיות משרד הבריאות תוך הקפדה על אמצעי מיגון של מסיכה כירורגית, כפפות, משקפי מגן וחלוק. אתמול אחר הצהריים מיד עם קבלת הנחיות החדשות להשלמת אביזרי המיגון נערכנו להצטיידות ולהפצתם לצוותים באופן מידיי.
שמירה על בריאות עובדנו והמטופלים היא בראש דאגתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully