וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת החניון ברמת החיל: מנכ"ל דניה סיבוס ובכירים נוספים צפויים לעמוד לדין

8.3.2020 / 14:31

יותר משלוש שנים לאחר ששישה פועלים נהרגו במתחם ברחוב הברזל הודיעה הפרקליטות לחשודים על הגשת כתבי אישום נגדם בכפוף לשימוע בגין גרימת מוות ברשלנות. מכתב החשדות עולה כי לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבות החניון ולמניעת סכנה, וכתוצאה מכך נגרם האסון

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: אלמנתו של אולג יעקובוב שנהרג באסון קריסת החניון)

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה היום (ראשון) על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד מנכ"ל דניה סיבוס ובכירים נוספים בגין גרימת מוות ברשלנות של שישה פועלים בקריסת חניון ברחוב הברזל בתל אביב בשנת 2016. בין המוזמנים לשימוע מנכ"ל החברה רונן גינזבורג, חנוך צחר וליטל מרמוש ממשרד מילר, אריאל בבגנוב שהועסק כמהנדס בכיר במשרד ירון שמעוני שחם מהנדסים ויועצים בע"מ והיה אמון על הבטחת האיכות של חניון הברזל ומנהל פרויקט החניון אילן דונסקי.

קריסת החניון גרמה למותם של אולג מישאלוב, אולג יעקובוב, רוסלן איסקוב, איעד מערוף, דאובשה מוחמד ודניס דיאנצו וגרמה לחבלה ברשלנות ל-23 עובדים.

: צוותי חילוץ בקריסת החניון ברמת החייל בתל אביב 09 ספטמבר 2016. מור שאולי
צוותי חילוץ בזירת קריסת חניון הברזל, 2016/מור שאולי

חברת אחוזת החוף, אשר בבעלות עיריית תל אביב חתמה בשנת 2008 על חוזה עם משרד שחם ובהתאם לחוזה ערך המשרד תכנון מקדמי להקמת חניונים תת קרקעיים ברחוב הברזל בתל אביב, וכן התקשרה גם עם חברת קידן. ב-2012 זכתה חברת אפריקה ישראל במכרז, לתכנון והקמה של החניון וחתמה על חוזה עם חברת דניה סיבוס, ובו הוסכם כי האחרונה היא האחראית הבלעדית לתכנון ולביצוע של הפרויקט. דניה סיבוס התקשרה עם משרד צחר לתכנון הקונסטרוקציה של חניון הברזל ופיקוח עליון.

ב-5 בספטמבר 2016, במהלך השלמת עבודת בניית החניון וכשלושה שבועות לפני תאריך היעד של פתיחתו לציבור, התמוטטה תקרת החניון. ההתמוטטות אירעה בעומס של כשליש מהעומס שבו התקרה הייתה צריכה לעמוד על פי התקן. כתוצאה מכך נהרגו ששת הפועלים ונפצעו 23 עובדים.

עוד בוואלה!

שנה לאסון קריסת החניון: אלמנת ההרוג נלחמת בכל החזיתות

לכתבה המלאה
שירה אורית איסקוב ואחיה רוסלן איסקוב שנהרג באסון קריסת החניון ברמת החייל. צילום: מתוך פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
שירה אורית ואחיה רוסלן איסקוב שנהרג בקריסת החניון/מערכת וואלה! NEWS, צילום: מתוך פייסבוק

מכתב החשדות עולה כי שרשרת המחדלים והמעשים המצטברים שביצעו החשודים, כל אחד לפי חלקו ותוך הפרת חובות קונקרטיות מתוקף תפקידם בפרויקט גרמו להתמוטטות תקרת החניון. החשודים היו אחראים מתוקף תפקידם, מכוח חוזים ספציפיים ובהתאם לנוהל עבודה שהוגדר לפרויקט, ליציבות המבנה של חניון הברזל ולבטיחותו, כל אחד לפי חלקו. כמו כן, החשודים לא נקטו בצעדים המתחייבים מהם להבטחת יציבותו של חניון הברזל ולמניעת סכנה וכתוצאה מכך נגרם האסון הכבד.

על פי כתב החשדות, המהנדסים צחר ומרמוש תכננו את תקרת החניון כתקרה העשויה כולה ממשטח בטון מלא ורציף, ללא קורות הנשענת על עמודים והמועדת מטבעה לסיכון של חדירה. התכנון היה היה שגוי והשניים לא פעלו על פי סטנדרט מקצועי סביר בכך שלא ביצעו בדיקת עמידות לחדירה לתקרת החניון, ולא לקחו בחשבון את רמת העומס הצפויה על תקרת החניון.

המהנדס בבגנוב ממשרד שחם קיבל לבחינה תכנית גיאומטרית לקויה שערך משרד צחר, אך לא זיהה את הכשל היסודי בתכנון והעביר אישור ביצוע לגביה, לדונסקי, מנהל הפרויקט. האחרון נמנע מלעמוד על טיב האישור שסיפק בבגנוב, ובהמשך הפר את נוהל העבודה של פרויקט החניון, בכך שלא העביר למשרד שחם תכנית קונסטרוקטיבית מלאה ומפורטת, לפני ביצוע, כמתחייב, שאז ניתן היה לזהות את הכשל בבחינה חוזרת של משרד שחם.

רונן גינזבורג מנכ``ל דניה סיבוס  13/08/2015. -, ראובן קסטרו
נמנע ממעורבות בהליך התכנון. גינזבורג/ראובן קסטרו, -
צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

מנכ"ל דניה סיבוס, גינזבורג, נמנע מכל מעורבות מקצועית של החברה בהליך התכנון, חרף היותה אחראית בלעדית על התכנון מכח חוזה. עוד עלה מכתב החשדות כי גינזבורג נמנע מלפעול ליישום המוטל על החברה ולא התווה כל מנגנון בחינה של התכנית ההנדסית, על מנת להבטיח את יציבות מבנה החניון ובטיחותו.

בנוסף לכך, כל החשודים לא נתנו דעתם לשינוי המהותי בתכנון תקרת החניון בין התכנית המקדמית שהוגשה למכרז על ידי משרד שחם לבין התכנית שהוגשה על ידי צחר ומרמוש ממשרד צחר ולא בחנו את השלכותיו על יציבות החניון ובטיחותו.

מדניה סיבוס נמסר בתגובה כי "קבוצת דניה סיבוס, אחת מהחברות הקבלניות המובילות בארץ, הינה בעלת סטנדרטים מקצועיים ותרבות ארגונית יוצאי דופן. כתב החשדות המטיל דופי על החברה כקבלן מבצע או מי ממנהליה אחריות לכשלים תכנוניים נובע מחוסר הבנה מוחלט של תחום הביצוע והתכנון של פרויקטים מעין אלה. החברה מאמינה בצדקת דרכה ומנהליה ובטוחה כי הדברים שהועלו יובהרו כדבעי בשימוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully