וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דניה סיבוס בונה את בניין הפרקליטות - שעוד לא הכריעה לגביה

אתמול נחשפה בוואלה! NEWS הביקורת על הפרקליטות על שלא הגיעה להכרעה בתיק אסון החניון, שנתיים וחצי אחרי האירוע. בעוד החברה עומדת תחת שורת חקירות, היא בונה את מתחם משרד המשפטים בירושלים. "איך ייתכן שמקבלים שירותים מחברה החשודה באחריות לאסון כה קשה?"

עריכה: יאיר דניאל

האם בזמן שהפרקליטות מתעכבת בהכרעה האם להעמיד לדין את חברת "דניה סיבוס" בפרשת חניון הברזל ותיקים נוספים - היא נמצאת בניגוד עניינים מול החברה הקבלנית, הבונה את מתחם משרד המשפטים והפרקליטות?

אתמול נחשף בוואלה! NEWS כי בית המשפט המחוזי בלוד מתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות, אשר לא הגיעה להכרעה בתיק קריסת החניון, לאחר שבני משפחות ההרוגים ביקשו להתקדם בהליך האזרחי לקבלת פיצויים מ"דניה סיבוס" וחברות הביטוח. חברת "דניה סיבוס" וחברות הביטוח הגישו ערעור בטענה כי מדובר בתאונות דרכים ולכן יש להמתין להכרעת המשטרה והפרקליטות בעניין.

המשטרה העבירה כבר לפני שנה את המסקנות והחומרים לידי הפרקליטות והדבר נמצא בבחינתם, בפרקליטות טוענים כי מדובר בתיק רחב היקף שיש ללמוד אותו וכי ייתכן צורך בהשלמות חקירה נוספות בהמשך.

בימים אלה בונה "דניה סיבוס" את מתחם משרד המשפטים בירושלים. מדובר בבניין גדול מידות אשר אמור להכיל בתוכו את כל אגפי משרד המשפטים ובכלל זה את לשכת השר, לשכת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, לצד גופים נוספים השייכים לפרקליטות המדינה, למשרד היועמ"ש ולמשרד המשפטים. על פי תנאי המכרז, החברה תתפעל את הבניין לתקופה של 25 שנה, וזאת בתמורה לתשלום שנתי קבוע מהמדינה בגובה כ-23 מיליון שקלים, בצמוד למדד. בנוסף, החברה גם תקבל הכנסות משטחי המסחר בפרויקט.

לקריאה נוספת:
יותר משנתיים לאסון החניון, ולא נמצאו אשמים: "עושים צחוק"
קריסת החניון בתל אביב: גורמים המעורבים בפרויקט זומנו לחקירה
שנה לאסון קריסת החניון: אלמנת ההרוג נלחמת בכל החזיתות

זירת קריסת החניון רמת החייל – חילוץ לכודים. ניב אהרונסון
זירת האסון ברמת החייל, 2016/ניב אהרונסון

חברת "דניה סיבוס" זכתה במכרז של מנהל הדיור הממשלתי, למרות שכאמור מתנהלים נגדה ונגד מנהליה שורה של חקירות פליליות מורכבות, וכך גם הפרקליטות בוחנת שורה של תיקי חקירה שהמשטרה השלימה את חקירתם, ואמורה להחליט אם להגיש נגדה כתבי אישום או לא. התיק המרכזי הוא תיק קריסת החניון ברמת החייל בתל אביב לפני כשנתיים וחצי, שבו נהרגו שישה בני אדם ונפצעו 24 פועלים נוספים.

מנתוני ארגון "קו לעובד" עולה כי נגד החברה עומדים 12 צווי בטיחות מהשנתיים האחרונות. מנובמבר השנה נכנס לתוקפו שינוי בחוק, לפיו כל קבלן שעליו מוטלים שני צווי הפסקת עבודה מוצא מרשימת הקבלנים המוכרים לעבודות בנייה עבור הממשלה. עם זאת, החוק אינו חל רטרואקטיבית.

לפני כשנה סיימה המשטרה את חקירתה בפרשה והעבירה את כל חומרי החקירה לפרקליטות. המשטרה השקיעה מאמצים רבים במסגרת תיק החקירה שנוהל במפלג ההונאה של משטרת מחוז ת"א, ובין היתר שכרה את שירותיהם של מומחים מהטכניון כדי שימסרו חוות דעת בתיק בכל הקשור לחוזק החומרים, הליך הבנייה ורמת התכנון והביצוע של הפרויקט ברמה המעשית.

בנוסף, מנכ"ל החברה רונן גינזבורג נחקר בחשד למתן שוחד בפרשת דוד ביטן וכן נפתחו תיקי חקירה נגד "דניה סיבוס" בשורה של עבירות בטיחות ותאונות עבודה שאירעו באתרי החברה. לכאורה נמצאת הפרקליטות בניגוד עניינים מובהק כאשר מצד אחד הפרקליטות אמורה להכריע בתיקי החקירה של "דניה סיבוס" ומנגד, היא נמצאת עמה בקשר עסקי מובהק.

עוד באותו נושא

יותר משנתיים לאסון החניון, ולא נמצאו אשמים: "עושים צחוק"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמיה של הפרויקט שאמורות לבנות דניה סיבוס ואפריקה ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מריח לא טוב"

דניאל שריד המייצג חלק ממשפחות הקורבנות אמר כי "הדבר מריח לא טוב. לא ייתכן שחקירת הפרקליטות תתבצע במקביל לקבלת שירותים כאלה ואחרים מחברת 'דניה סיבוס', כזכור, מי שהייתה אחראית על הפרויקט בו התרחש האסון חניון הברזל. איך ייתכן שחברה החשודה באחריות לאסון כל כך קשה, בו נספו שישה אזרחים תמימים כתוצאה מרשלנות של חברת 'דניה סיבוס' - שמשרד המשפטים ופרקליטות המדינה מקבלים מחברה זו שירותי יזמות ובנייה כאשר ישנו תיק שמן המתנהל בתוך משרדי הפרקליטות כנגד החברה. די תמוה שחקירת המשטרה הסתיימה זה מכבר. לא ברור מדוע חקירת הפרקליטות נמשכת כל כך הרבה זמן שכן מלוא הממצאים פרושים לנגד עיני הפרקליטות ומה שנותר הוא רק לקבל הכרעה לעניין כתבי האישום".

מחברת "דניה סיבוס" טרם נמסרה תגובה.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "מדובר בתיק רחב היקף המצריך הבנה ולמידה של סוגיות בתחום הנדסת הבניין והבנייה, ומשלב בתוכו סוגיות ראייתיות ומשפטיות כבדות משקל. בשל מורכבות התיק והיקפו, החקירה והטיפול בו אורכים יותר זמן מתיקים אחרים. חומר החקירה מצוי בימים אלה בבחינה של הפרקליטות וייתכן שתידרשנה השלמות חקירה נוספות. אנו עושים את מירב המאמצים לזרז את הטיפול בתיק".

לעניין בניית בניין משרד המשפטים על ידי חברת "דניה סיבוס", "מדובר בהתקשרות של מינהל הדיור הממשלתי - ולא של משרד המשפטים או של הפרקליטות - והוא שמנהל את כל הפרויקט. משרד המשפטים פועל אל מול המינהלת במשרד האוצר".

רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס בוועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
מנכ"ל חברת "דניה סיבוס" רונן גינזבורג/נועם מושקוביץ

ארגון "קו לעובד" מסר בתגובה כי "בחירת 'דניה סיבוס' במכרז לבניית משרד המשפטים מהווה משל עצוב לעובדה שהרשויות השונות אינן משתמשות בכלים העומדים לרשותן בכדי להעמיד את בטיחות עובדי הבניין בראש סדרי העדיפויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully