וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ דיבר עם מנהיג טליבאן: "הייתה לנו שיחה טובה מאוד"

4.3.2020 / 2:42

נשיא ארה"ב שוחח בטלפון עם מנהיג הארגון האסלאמיסטי, שנתן מחסה לאל-קאעדה לפני ה-11 בספטמבר ואחראי למותם של אלפי חיילים אמריקנים. "הם רוצים לסיים את האלימות וגם אנחנו", אמר. בכך הפך טראמפ לנשיא האמריקני הראשון שדיבר ישירות עם הארגון

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר אתמול (שלישי) כי הוא דיבר בטלפון עם מנהיג טליבאן. בכך, הוא הפך לנשיא האמריקני הראשון אי פעם שדיבר ישירות עם הארגון האסלאמיסטי, שנתן מחסה לאל-קאעדה לפני פיגועי ה-11 בספטמבר, ואחראי בעצמה למותם של אלפי חיילים אמריקנים, במשך כמעט 19 שנות הלחימה באפגניסטן.

"היתה לנו שיחה טובה מאוד עם מנהיג טליבאן. הם רוצים לסיים את זה ואנחנו רוצים לסיים. אני חושב שלכולנו יש אינטרס משותף", אמר טראמפ, והבהיר: "למעשה הייתה לנו שיחה טובה מאוד עם מנהיג טליבאן".

שיחת הטלפון, שלדברי טליבאן נמשכה 35 דקות, הגיעה כמה ימים לאחר שארצות הברית והארגון חתמו על הסכם הקורא לנסיגת הכוחות האמריקנים מאפגניסטן - מה שמאפשר לטראמפ להתקדם במימוש התחייבותו בקמפיין. טראמפ הבטיח להוציא את ארצות הברית ממה שהוא מכנה כ"מלחמות אינסופיות" ולסלול הדרך לשיחות כלליות בין כל הצדדים באפגניסטן בשבוע הבא.

טראמפ רמז כי לא מדובר בשיחת הטלפון הראשונה ביניהם. "אני לא רוצה להגיד את זה", אמר לשאלות כתבים בנושא.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים על ההיערכות להתפרצות נגיף הקורונה בארצות הברית. 27 בפברואר 2020. אי-פי, AP
"לכולנו יש אינטרס משותף". נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/AP, אי-פי

מוקדם יותר מסר דובר טליבאן זביאללה מוג'אהיד כי טראמפ שוחח בטלפון עם מולה עבדול גאני ברדר, אחד ממייסדי טליבאן וראש הלשכה הפוליטית בקטאר. "יש לי יחסים טובים מאוד איתו", אמר טראמפ. "ניהלנו היום שיחה ארוכה וטובה, ואתה יודע, הם רוצים להפסיק את האלימות".

שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, היה עד להסכם שנחתם בשבת האחרונה בדוחא בקטאר. לפי העסקה, כל 13 אלף החיילים האמריקנים יעזבו את אפגניסטן בתוך 14 חודשים, אם טליבאן יעמוד בהתחייבויותו כלפי ארצות הברית. התחייבויות אלה קשורות ללחימה בטרור, למנוע את הפיכת אפגניסטן למקלט עבור טרוריסטים, הוקעת ארגוני טרור, ניתוק קשרי עבר עם אל-קאעדה ועזרה במלחמה במדינה האסלאמית.

שיחות בין אפגנים משני צדי הסכסוך יחלו ב-10 במרץ, ככל הנראה באוסלו שבנורבגיה. אולם, עד כה אין אישור רשמי לכך שהצעד אכן יתקיים. נסיגת ארצות הברית לא תלויה בהתקדמות בין הצדדים הלוחמים, שמתקשים לנהל שיחות אחד עם השני, ובוודאי שמתקשים להגיע להסכמה כיצד ייראה השלום ביניהם.

עוד בוואלה!

הם נלחמו בסובייטים 30 שנה ובאמריקנים 18 שנה. עכשיו הם רוצים שלום

לכתבה המלאה
נציגי טליבאן ונציגי ארצות הברית חותמים על הסכם סיום הלחימה באפגניסטן אחרי 18 שנים. 29 בפברואר 2020.. רויטרס
נציגי טליבאן ונציגי ארצות הברית חותמים על הסכם סיום הלחימה באפגניסטן/רויטרס

המכשולים לא אחרו להגיע. נשיא אפגניסטן אשרף גאני סירב לשחרר כחמשת אלפים אסירים של טליבאן, מה שלפי ההסכם אמור לקרות לפני תחילת המשא ומתן הפנים-אפגני בשבוע הבא. הממשל האפגני טוען כי שחרור אסירים אלה יהיה חלק מהמשא ומתן. מנגד, טליבאן שחרר כאלף שבויים צבאיים באפגניסטן.

לדברי טראמפ, עדיין לא ברור מה יעשו האפגנים והאם ישבו עם טליבאן כדי לנסות לנסח עתיד פוליטי רגוע עבור האומה. "האלימות במדינה באמת צריכה להסתיים. אנחנו שם 20 שנה. נשיאים אחרים ניסו לצאת ולא הצליחו", אמר.

בטליבאן טענו גם כי שיחת הטלפון התקיימה מעט לאחר השעה 21:30. קבוצת מודיעין העוקבת אחר ארגוני לחימה מסרה כי בהצהרת טליבאן נטען שהשיחה נערכה בנוכחות כמה חברים בוועדת המשא ומתן של טליבאן והשליח האמריקני שניהל את המשא ומתן על ההסכם. על פי הצהרת הארגון, שיחת הטלפון התרכזה באופן בו שני הצדדים יבצעו את ההסכם. ברדר הבטיח לטראמפ שאם ארצות הברית תכבד את ההסכם, אז טליבאן יקיימו "יחסים דו-צדדיים וחיוביים" עם האמריקנים.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הולך בקטאר לקראת חתימת הסכם בין ארצות הברית לבין נציגי טליבאן באפגניסטן.. רויטרס
שר החוץ האמריקני פומפאו לקראת חתימת ההסכם עם נציגי טליבאן/רויטרס

בהצהרה נמסר בנוסף לכך, כי מנהיג טליבאן אמר לטראמפ: "אדוני הנשיא, נקוט בפעולות נחושות ביחס לנסיגת הכוחות הזרים מאפגניסטן ואל תאפשר לאף אחד לפעול בצורה שמפרה את תנאי ההסכם. בכך יחבקו אותך עוד יותר במהלך הממושך הזה". הבית הלבן לא סיפק פרטים נוספים על מה שנאמר בשיחה.

בעבר, נטען כי הנשיא רונלד רייגן קיים פגישה עם טליבאן. בשנת 1983 אירח רייגן חמישה "לוחמי חופש אפגנים" בחדר הסגלגל, בעת שארצות הברית גיבתה את הלוחמים האפגנים שלחמו נגד ברית המועצות. עם זאת, טליבאן לא הוקמה עד לשנות התשעים.

בשנות ה-80, ארצות הברית הייתה בין מי שעודדו מאות לוחמים ערבים לנסוע לאפגניסטן, ולהילחם לצד האסלאמיסטים האפגנים נגד כוחות ברית המועצות שם. כיום, רבים מאותם לוחמים מהווים את מנהיגות טליבאן, בעוד שאחרים עלו לשלטון בממשלת אפגניסטן הנתמכת על ידי ארצות הברית. עם סיום המלחמה במדינה בשנת 1988, רבים מהלוחמים הערבים התאחדו מאחורי המנהיג הסעודי העשיר אוסאמה בן לאדן ויצרו את אל-קאיעדה, שהוציאה לפועל את מתקפת הטרור על ארצות הברית ב-11 בספטמבר 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully