מלחמת אפגניסטן, 1988. GettyImages
מלחמת אפגניסטן, 1988/GettyImages

הם נלחמו בסובייטים 30 שנה ובאמריקנים 18 שנה. עכשיו הם רוצים שלום

16.2.2020 / 21:45

חלק מנציגי טליבאן למו"מ עם ארה"ב ניהלו מאבק בשתי המעצמות, וההסכם ביניהם עשוי להוביל לסיום המלחמה הארוכה בהיסטוריה האמריקנית. רבים באפגניסטן מייחלים לשלום, אך אחרים פסימיים. "הסובייטים נסוגו, אבל מה הרווחנו מזה?"

אפגניסטן ציינה אתמול (שבת) את יום השנה ה-31 להשלמת הנסיגה הסובייטית מהמדינה, בזמן שארצות הברית מנהלת את המשא ומתן שלה לסיום המלחמה שלה במדינה, הנמשכת זה 18 שנה, הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית.

חלק ממנהיגי טליבאן שמנהלים כיום את שיחות השלום עם וושינגטון הנהיגו את ההתנגדות לנוכחות ברית המועצות במדינה, ובהמשך גם לחמו בארצות הברית שהפילה את משטרם ב-2001 בעקבות החסות שהעניקו לאל-קאעדה. כיום, יש להם מקומות בולטים בשולחן המשא ומתן.

שרידי חייל אמריקני שנהרג באפגניסטן מובאים בארון לבסיס חיל האוויר בדובר, 14 בפברואר 2020. AP
חיילים אמריקנים מביאים שרידי הרוג מאפגניסטן, בשבוע שעבר/AP

מוסקבה נסוגה מאפגניסטן ב-1989, עשור לאחר שפלשה אליה כדי לתמוך בממשלה הקומוניסטית המקומית. המוג'האדין האפגני נהנה מכלי נשק ומאימונים של ארצות הברית במהלך שנות ה-80 להילחם בצבא האדום. כמה מאותם אנשי מוג'האדין הקימו את טליבאן.

ביום שישי, ארצות הברית וטליבאן הסכימו להפוגה זמנית בלחימה. אם היא תצלח, היא עשויה לסלול את הדרך לנסיגה היסטורית נוספת, הפעם של ארצות הברית.

בראש צוות המשא ומתן של טליבאן עומד מולא עבדול גאני בארדאר, ששיתף פעולה עם ארצות הברית בעבר נגד הסובייטים. כך גם נציג נוסף, חירוללה חירחווה. הוא הוחזק במשך 12 שנה במתקן המעצר גואנטנמו עד ששוחרר ב-2014 בתמורה לשבוי האמריקני בו ברגדל. כיום, כוחו של טליבאן הוא הרב יותר מאז הפלישה ב-2001.

פינוי פצוע מפיצוץ במסגד בקאבול בירת אפגניסטן, 18 באוקטובר 2019. AP
עשרות שנים של מלחמה. זירת פיגוע בקאבול, אוקטובר/AP

אתמול נרשם שקט ברחובות קאבול, שלרוב הומים בימי שבת עם תחילת שבוע העבודה האפגני. לא היו אירועים ציבוריים רשמיים לציון יום השנה, ורוב האנשים ניצלו את החופש.

שאכיב רוחין היה רק בן שבע כשהסובייטים הסתלקו. היום, רוחין, בוגר המחלקה לכלכלה באוניברסיטת קאבול, מספר שהוא לא זוכר את התקופה ההיא, אלא רק את המלחמה עם האמריקנים. "אנחנו כל כך עייפים ממלחמה, אנחנו רוצים פתרון בדרכי שלום לבעיות באפגניסטן", אמר.

עבדול שקור אחמדי, בן 56, נזכר כיצד התושבים שמחו בעת נסיגת ברית המועצות, אך לדבריו מלחמת האזרחים שפרצה לאחר מכן הייתה גרועה יותר.

חיילים בצבא האדום באוזבקיסטן לאחר שהשלימו את הנסיגה מאפגניסטן השכנה, פברואר 1989. AP
31 שנה חלפו. נסיגת הכוחות הסובייטים מאפגניסטן/AP

עם סיום המלחמה הקרה, ארצות הברית איבדה עניין באפגניסטן. ממשלת המוג'אהדין - שכללה רבים מהבכירים בקאבול כיום - גלשה למלחמה פנימית בראשית שנות ה-90 ועשרות אלפי אזרחים נהרגו. היא הובילה כמה מבכירי המוג'אהדין לשעבר להתארגן מחדש תחת מסגרת טליבאן, שעלה לשלטון ב-1996 וכונן משטר הלכה אסלאמי נוקשה.

"אני מקווה שהפעם יבוא השלום", אמר אחמדי. "שלפחות פעם אחת בחיים שלנו נוכל לראות שלום במדינה שלנו. אנחנו כל כך מודאגים מהעתיד של ילדינו".

עדיין לא ברור מתי תיכנס לתוקף ההפוגה בקרבות. הסכם השלום קורא למשא ומתן בין הצדדים האפגנים החל מהחודש הבא, והוא גם אמור לקבוע לוח זמנים לנסיגת ארצות הברית, לצד התחייבות של טליבאן שלא לתת חסות לארגוני טרור.

אמין מוחמד, בעל חנות בקאבול, נותר פסימי. "רוב האנשים חסרי עבודה, לאף אחד אין מספיק כסף לבוא לקנות דברים. אני לא רוצה לחגוג שום דבר. הסובייטים נסוגו, אבל מה הרווחנו מזה?", אמר בייאוש.

(עדכון ראשון: 12:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully