וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ רשם הישג לפני הבחירות, אך הנסיגה מאפגניסטן עוד רחוקה

1.3.2020 / 15:54

נשיא ארה"ב קיבל חיזוק בתחום מדיניות החוץ לקראת נובמבר, אחרי שלא הצליח לעשות זאת מול צפון קוריאה, איראן ובזירות אחרות. עם זאת, החזרת הכוחות עשוי להימשך שנים, ורבים מטילים בספק בנכונות טליבאן להתנתק מאל-קאעדה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל חיזוק לקראת הבחירות על כהונתו השנייה אחרי ההסכם שנחתם אתמול (שבת) עם טליבאן להחזרת הכוחות מאפגניסטן, אולם זה ייקח זמן - ייתכן ששנים - לפני שכל הכוחות האמריקניים ישובו מהמלחמה הארוכה היותר בהיסטוריה של אמריקה.

אחרי יותר משנה של משא ומתן, שקרס לעתים, נחתם ההסכם בדוחא שמעניק לטראמפ את האפשרות לטעון להישג במדינות החוץ, פרס שחמק ממנו במשברים מול איראן, קוריאה הצפונית, ונצואלה וזירות אחרות.

עם זאת, ההסכם עומד בפני שורת מכשולים פוליטיים, בהם ניסיון של מפקדים בכירים שהתפצלו מטליבאן לסכל את ההסכם.

בעוד שטראמפ או נשיא אחר שייבחר ב-3 בנובמבר יוכלו להורות על נסיגה מוחלטת לפני שהשלום הושג, היא עשויה לסכן את אפגניסטן בהשתלטות מחודשת של טליבאן ותחיית אל-קאעדה שידרשו מעורבות אמריקנית חדשה.

"נסיגה מוחלטת של הכוחות האמריקניים מעלה את האפשרות שאפגניסטן תהפוך למקלט בטוח נוסף לארגוני הטרור תחת ממשלת טליבאן", אמר סת' ג'ונס, יועץ לשעבר לכוחות המיוחדים של ארצות הברית באפגניסטן, שחבר כיום במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. "טליבאן ממשיך לשמור על יחסים קרובים עם אל-קאעדה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בעת חזרתו לבית הלבן  29 בפברואר 2020.. רויטרס
רוצה להחזיר את החיילים הביתה. טראמפ, אתמול/רויטרס

ההסכם שנחתם בקטאר קורא לנסיגה הדרגתית ראשונית של ארצות הברית, שאמורה להפחית את היקף כוחותיה מ-13 אלף כיום ל-8,600 בתוך 135 יום. עם זאת, המשך הנסיגה תלויה במעשים שטליבאן יתקשה לבצע, כמו ניתוק קשריו בני עשרות השנים עם אל-קאעדה ועם ארגונים חמושים אחרים, העמוקים עד כדי שהם כולל נישואים פנימיים.

"המחויבות שלנו לנסיגה תלויה במימוש חלקו של טליבאן בהסכם, הכולל בפירוט התחייבויות למאבק בטרור", אמר גורם בכיר בממשל טראמפ, שדיבר בעילום שם. "אנחנו נהיה מי שיבחן את מה שטליבאן עושה ונקבע אם הם עומדים בהתחייבויותיו שלהם או לא".

בנוסף לכך, גורמים אמריקניים הדגישו כי קצב הנסיגה תלוי גם בהתקדמות בשיחות הפנים-אפגניות, שאמורות להתקיים אחרי החתימה על ההסכם אתמול.

"התנאי המרכזי לנסיגה הוא מלחמה בטרור", אמר הגורם הבכיר. "אבל ההסכם גם קורא להם (לטליבאן) להיכנס למשא ונתן, ולהיות רציניים לגביו". לדבריו, זה כולל נקיטת מאמצים בהקדם "להגעה להפסקת אש קבועה וכוללת".

עוד בוואלה!

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן אחרי 18 שנה

לכתבה המלאה
נשיא אפגניסטן אשרף גאני מתפלל במקביל על ההצהרה בקאבול על ההסכם בין ארה"ב לבין טליבאן, 29 בקאבול 2020. רויטרס
הדרך לשלום עוד ארוכה. גאני בטקס, אתמול/רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר אתמול בקאבול כי ארצות הברית תהיה מחויבת לכוחות הביטחון האפגניים, ובזמן שהחתימה על ההסכם ההיסטורי היא צעד חיובי, המשך הדרך לא יהיה קל.

"זהו רגע של תקווה, אבל זה רק ההתחלה. הדרך שלפנינו לא תהיה קלה. השגת שלום בר-קיימא באפגניסטן תדרוש סבלנות ופשרות מצד כל הצדדים", אמר אספר, לצדם של נשיא אפגניסטן אשרף גאני ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג. הוא הוסיף כי הנסיגה תהיה הדרגתית ומותנית, והזהיר כי אם טליבאן לא יקיים את חלקו, ארצות הברית לא תהסס לבטל את ההסכם.

בדוחא, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי על טליבאן לקיים את הבטחתו לנתק את הקשרים עם אל-קאעדה ולהמשיך להילחם ב"מדינה האסלאמית" (דאעש). הוא גם קרא לארגון הקיצוני לאמץ את ההתקדמות שהושגה בתחום זכויות הנשים במדינה מאז הופל משטרם ב-2001. חלק מהמומחים מזהירים כי משא ומתן לשלום - שאמור להיפתח באוסלו עד 10 במרץ - עלול להימשך שנים בגלל ההבדלים הרעיוניים והפוליטיים העמוקים בין הצדדים.

עוד לפני השיחות עם טליבאן, על שני היריבים הפוליטיים העיקריים במדינה, הנשיא אשרף גאני וסגנו עבדאללה עבדאללה, ליישב את הסכסוך הנושן ביניהם סביב אילו גורמים יהיו חלק מצוות המשא ומתן עם טליבאן. התהליך הפך סבוך עוד יותר בחודש שעבר, כשגם גאני וגם עבדאללה טענו שניצחו בבחירות השנויות במחלוקת ב-28 בספטמבר.

ניתוק הקשרים בין טליבאן לבין אל-קאעדה עשוי להיות אחד מסעיפי ההסכם שיהיה הכי קשה ליישם, ועבור ארצות הברית, גם לוודא את קיומו. אל-קאעדה תכנן את פיגועי 11 בספטמבר 2001 בעודו זוכה לחסותם של מנהיגי טליבאן, שהופלו מהשלטון עם הפלישה האמריקנית בתגובה למתקפה שבה נהרגו כ-3,000 בני אדם.

מומחים אומרים כי אנשי אל-קאעידה נישאו למשפחות טליבאן, הכשירו את לוחמיהם ונהנים מהגנתם תחת הקוד השבטי של הפשטונים.

בדוח של האו"ם מינואר נכתב כי אנשי אל-קאעידה עברו בין פלגים שונים של טליבאן ומפקדי השטח, קראו להם לסרב למשא ומתן עם ממשלת אפגניסטן והבטיחו להגדיל את התמיכה הכספית שלהם.
"אם יושג הסכם שלום, בכוונת אל-קאעידה לפתח נרטיב חדש שיצדיק את המשך הסכסוך המזוין באפגניסטן", נכתב בדוח, שהעריך שיש כ-600 לוחמי אל-קאעדה פעילים במדינה.

בנוסף לכך, הסכם תקף רק לשטחים שבשליטת טליבאן ולא למקומות המסתור שמהם לוחמיו נהנו במשך עשורים בפקיסטן השכנה. שם, לפי הערכות, למנהיגי הארגון יש עוד קשרים לאל-קאעדה ולארגונים אחרים.

גורם בממשלת בריטניה, שדיבר בעילום שם, הטיל ספק בכך שטליבאן יתנתק סופית מאל-קאעדה.
"טליבאן בסך הכול רוצה שארצות הברית תיסוג ומבטיח דברים שלא ניתן להגשימם. אני אהיה המום אם הם יתנתקו מהם לחלוטין ובצורה מכובדת. אני אהיה די המום", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully