וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן אחרי 18 שנה

פומפאו עמד לצד נציגי הארגון האסלאמיסטי בחתימה על הסכם לנסיגה מלאה של הכוחות האמריקניים תוך 14 חודשים. שני הצדדים ישחררו אסירים, ארה"ב תסיר סנקציות מחברי טליבאן. באפגניסטן מייחלים לסוף הקרבות שגבו את חיי עשרות אלפי בני אדם. שר ההגנה: "הדרך לא תהיה פשוטה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נציגי ארצות הברית וטליבאן חתמו היום (שבת) בדוחא בירת קטאר על הסכם לסיום המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית, שבמסגרתו תחול נסיגה הדרגתית של הכוחות האמריקניים. ההסכם נחתם אחרי שבוע של הפוגה בקרבות, שבו נרשמה ירידה משמעותית בהיקף האלימות, אך השיחות בין טליבאן לבין ממשלת אפגניסטן צפויות להיות מורכבות יותר וגם בכירים אמריקניים הזהירו כי הדרך עוד ארוכה.

עבור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ההסכם הוא חלק מימוש הבטחותיו להחזיר את הכוחות האמריקניים הביתה, אך מומחי ביטחון אמרו כי העסקה היא הימור שיענק לגיטימציה בינלאומית לטליבאן, שכפה שלטון הלכה אסלאמי נוקשה בחמש שנות משטרו. אחרים חוששים לפגיעה בזכויות הנשים שהושגו בעמל רב ב-18 השנים האחרונות.

"אנו פועלים כדי סוף סוף להביא לסיום את המלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של אמריקה, ולהשיב את כוחותינו הביתה", נמסר בהודעת הבית הלבן, בתגובה שכללה פחות הסתייגויות משל בכירי ממשל טראמפ.

במסגרת ההסכם, היקף הכוחות האמריקניים במדינה, שאליה פלשו בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, ירד ל-8,600 בהשוואה ל-13 אלף כיום בתוך כמה שבועות. המשך הנסיגה של ארצות הברית ושל כוחות נאט"ו תלויה בטליבאן ובציותו ל"צמצום האלימות", תנאי שיוערך על ידי ארצות הברית. אם טליבאן יעמוד בהתחייבותו, ארצות הברית ונאט"ו יסיגו את כל כוחותיהם מאפגניסטן בתוך 14 חודשים.

ראש הלשכה המדינית של טליבאן עבדול גאני ברדר והשליח האמריקני המיוחד זמלאי חלילזאד חותמים על הסכם בדוחא, קטאר, 29 בפברואר 2020. רויטרס
ראש הלשכה המדינית של טליבאן/רויטרס

מי שחתם על העסקה מצד טליבאן היה ראש הלשכה הפוליטית של הארגון, מולה עבדול גאני ברדר, שעמד בראש משלחת של 31 חברים, ומהצד השני חתם על ההסכם השליח האמריקני המיוחד זלמאי חלילזאד. להסכם היה עד שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו.

במעמד החתימה לצד מנהיגי הארגון שנתנו בעבר חסות לאל-קאעדה, אמר פומפאו כי הסכמת טליבאן לסיום הלחימה מגיעה מפני שהבין שניצחון צבאי הוא תרחיש בלתי אפשרי עבורו. הוא הבהיר כי ארצות הברית תעקוב מקרוב אחרי יישום ההסכם על ידי טליבאן. לדבריו, "בטליבאן הוכיחו את נכונותם לשמור על השלום בתקופת הפחתת האלימות".

פומפאו הדגיש כי להסכם לא תהיה כל משמעות אם לא יינקטו צעדים קונקרטיים. הוא קרא לארגון האסלאמיסטי לקיים את הבטחתו לנתק את קשריו מאל-קאעדה ולהמשיך להילחם בארגון "המדינה האסלאמית". בנוסף לכך, הוא קרא לו לשמור על ההתקדמות שהושגה בתחום זכויות הנשים והילדות מאז שנת 2001. בסוכנות הידיעות אי-פי דווח כי פומפאו הסתייג מהגעתו לטקס ועשה זאת רק בלחצו של טראמפ.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו נואם בקטאר לקראת חתימת הסכם בין ארצות הברית לבין נציגי טליבאן באפגניסטן. 29 בפברואר 2020.. רויטרס
השתתף בטקס בהוראת טראמפ. פומפאו, היום/רויטרס

ברדר, ראש הלשכה המדינית של טליבאן, אמר במהלך הטקס כי טליבאן מחויב להסכם עם ארצות הברית, והוסיף כי הארגון רוצה לכונן באפגניסטן "משטר אסלאמי". הוא קרא לפלגים באפגניסטן "לפתח מערכת שלטון אסלאמית".

בהצהרה נפרדת, קרא מנהיג טליבאן היבתאללה אחונזאדה לכל הלוחמים לציית להסכם, והבטיח כי כל האזרחים והאזרחיות יקבלו את "זכויותיהם".

טקס החתימה התקיים במלון שרתון בדוחא. לפניו נתלתה כרזה גדולה שבה נאמר "הסכם להבאת שלום לאפגניסטן", שהוצבה בחדר ישיבות סמוך למלון. האבטחה מחוץ למלון תוגברה עם בואם של עיתונאים ונציגים זרים.

נשיא אפגניסטן אשרף גאני מתפלל במקביל על ההצהרה בקאבול על ההסכם בין ארה"ב לבין טליבאן, 29 בקאבול 2020. רויטרס
תפילה למען השלום. נשיא אפגניסטן, במרכז, לפני ההצהרה בקאבול, היום/רויטרס

בקאבול, השתתף שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר בעת הצהרה שניתנה מצד ממשלת אפגניסטן. הוא הגדיר את החתימה כרגע היסטורי, ואמר כי ההסכם "סולל את הדרך למשא ומתן פנימי באפגניסטן ולהשגת הפסקת אש קבועה וכוללת". הוא הוסיף כי ארצות הברית ובעלות בריתה מחויבות לשמירה על יחסיהן עם כוחות הביטחון האפגניים. "זוהי רק ההתחלה, והדרך לא תהיה פשוטה", הוסיף אספר. לדבריו, "זה ידרוש סבלנות ופשרות מכל הצדדים".

נשיא אפגניסטן אשרף גאני, שמצוי במצב פוליטי רגיש אחרי שארצות הברית הטילה ספק באמינות ניצחונו בבחירות לכהונה נוספת, הביע תקווה שההסכם בדוחא יסלול את הדרך לשלום בר-קיימא. "האומה מסתכלת קדימה לעבר הפסקת אש מלאה", אמר ראני.

ממשלת אפגניסטן אמרה כי היא מוכנה למשא ומתן ולהפסקת אש עם טליבאן, שרואה בה "בובה אמריקנית", וכי היא תומכת בנסיגה ההדרגתית של ארצות הברית ושל כוחות הקואליציה בהתאם לקיום התנאים על ידי טליבאן. היא גם חזרה על מחויבותה למנוע מארגוני הטרור להשתמש בשטח המדינה לאיום על ביטחונה של ארצות הברית, בעלות בריתה ומדינות אחרות.

תושבים במסעדה בקאבול, אפגניסטן, צופים בטקס חתימת ההסכם בין ארה"ב לבין טליבאן, 29 בפברואר 2020. רויטרס
מייחלים לשלום. תושבים במסעדה בקאבול צופים בטקס בדוחא, היום/רויטרס

לפי הצהרה משותפת של ארצות הברית וממשלת אפגניסטן, "הקואליציה תשלים את נסיגת כוחותיה הקיימים מאפגניסטן בתוך 14 חודשים בהתאם להצהרה המשותפת של ארצות הברית-טליבאן, בכפוף למילוי התחייבויות טליבאן תחת ההסכם".

במקביל, נאט"ו הבטיחה להתאים את היקף הכוחות של הקואליציה בשלב הראשון, עם צמצומם לכ-12 אלף בהשוואה ל-16 אלף כיום. "הלכנו יחד ב-2011, אנחנו הולכים לעשות התאמות יחד וברגע הנכון, אנחנו הולכים לעזוב יחד, אבל רק כשהתנאים יהיו נכונים", אמר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, שהיה גם הוא בקאבול.

בנוסף להסגת הכוחות, ארצות הברית וממשלת אפגניסטן ישחררו עד 5,000 אסירים, ואילו טליבאן ישחררו מצדם עד לאלף אסירים עד ל-10 במרץ. בכוונתה של ארצות הברית גם להסיר את הסנקציות על חברי טליבאן עד לאוגוסט 2020. עם זאת, בסימן מוקדם לכך שהשלום עוד חמקמק, היועץ לביטחון לאומי של אפגניסטן, המדאללה מוהיב, אמר כי קאבול לא נתנה שום התחייבות לשחרור 5,000 אסירים עד 10 במרץ.

הוא גם אמר כי ההסכם לא נוגע ביחסים בין טליבאן לבין פקיסטן. אפגניסטן מאשימה באופן קבוע את שכנתה בתמיכה בטליבאן, אך פקיסטן מכחישה זו ומאשימה מצדה את אפגניסטן בתמיכה בחמושים הפועלים נגדה.

גברים אפגנים חוגגים את ההסכם הצפוי להיחתם בין ארצות הברית לטליבאן בעיר ג'לאלאבאד ב-28 בפברואר 2020. רויטרס
תושבים בעיר ג'לאלאבאד חוגגים לפני החתימה על ההסכם, אמש/רויטרס

למרות הספקות, אזרחי אפגניסטן מייחלים לסוף הקרבות שגבו את חייהם של עשרות אלפי בני אדם.

"השלום הוא פשוט ביותר והמדינה שלי ראויה לו. היום זהו היום שאולי נראה בו שינוי חיובי", אמר ג'אווד חסן, 38, מורה בבית ספר המתגורר בפאתי הבירה, קאבול.ילדיו של חסן נהרגו בפיגוע של טליבאן ב-2018. מאז הוא כתב מכתבים למנהיגי העולם שבהם הפציר בהם לשים קץ למלחמה באפגניסטן, שלמעשה שרויה בסכסוך מאז פלשה ברית המועצות ב-1979.

שעות לפני החתימה על ההסכם, טליבאן קרא לכל לוחמיו "להימנע מכל מתקפה למען אושרה של האומה". דובר הארגון הקיצוני זביאללה מוג'האד אמר כי "הדבר הגדול ביותר הוא שאנחנו מקווים שארצות הברית תישאר מחויבת להבטחותיה במהלך המשא ומתן והסכם השלום".

ואולם, מכשולים רבים עוד ניצבים בפני אפגניסטן. ההסכם מכשיר את השטח לשיחות שלום פנים-אפגניות, שצפויות להיות סבוכות. טליבאן רואה בממשלה בקאבול "בובה אמריקנית", וגורמי ביטחון אפגניים אמרו כי חלק מבכירי טליבאן שהגיעו לדוחא אמרו כי הם יבטיחו שממשלות ארצות הברית ואפגניסטן יקבלו את כל התנאים שהציב הארגון, השולט בכ-40% משטח אפגניסטן - הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה ב-2001.

גורמים בטליבאן אמרו מוקדם יותר החודש כי הם יהיו ערוכים למתקפת האביב השנתית וגייסו יותר מ-6,000 לוחמים ומתאבדים בתרחיש שההסכם יקרוס. בנוסף לכך, לא ברור אם לוחמי טליבאן הנאמנים לקבוצות קיצוניות עוד יותר שהתפצלו ממנו יצייתו להסכם הפחתת האלימות

בעולם מברכים

בעולם בירכו על ההסכם בין ארצות הברית לבין טליבאן.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר היום כי ההסכם בין הארגון לוושינגטון מהווה התפתחות חשובה בהשגת הסכם פוליטי שיביא ליציבות במדינה השסועה. "יש חשיבות עליונה לצמצם את האלימות במדינה למען רווחתם של כל האפגנים", נמסר בהצהרה מטעמו.

למרות ההאשמות האפגניות בתמיכה בטליבאן, פקיסטן בירכה על ההסכם. "פקיסטן מילאה את חלקה באחריות לחתימת הסכם השלום", מסר שר החוץ שהא מחמוד קוראשי, "פקיסטן תמשיך לתמוך באפגניסטן שלווה, יציבה, מאוחדת, דמוקרטית ומשגשגת, בשלום עם עצמה ועם שכנותיה".

ערב הסעודית בירכה על חתימת ההסכם. בהודעה מטעם משרד החוץ הסעודי נמסר כי בממלכה מקווים שההסכם יוביל להפסקת אש מקיפה וקבועה וכן לשלום בכל אפגניסטן.

ספקות בוושינגטון

ארצות הברית השקיעה יותר מ-750 מיליארד דולר באפגניסטן במרוצת השנים, אך המלחמה שם זכתה במשך רוב הזמן להתעלמות מצד הפוליטיקאים בוושינגטון והציבור האמריקני. עבור טראמפ, תהיה זו הזדמנות לקיים חלק מהבטחת הבחירות שלו עוד מ-2016, להשיב הביתה את החיילים האמריקנים המוצבים מעבר לים. עם זאת, כמה חברי קונגרס וותיקי המלחמה התריעו מכל הסכם עם טליבאן.

חברת בית הנבחרים ליז צ'ייני עמדה בראש קבוצה של 21 מחוקקים רפובליקנים שדרשו מהממשל שלא להסכים לדבר שיאפשר לטליבאן להעניק מקלט בטוח למי שרוצים לפגוע באזרחים ובאינטרסים של ארצות הברית. צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, הפצירה בו לדחות כל התחייבות לנסיגה מלאה.

מהצד השני, בהסכמה נדירה עם הבית הלבן, אמרה הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן כי לממשל יש "אחריות מקודשת" לחיילים האמריקנים. "זה אומר שעלינו לא להשתמש בצבא שלנו כדי לפתור בעיות שלא ניתן לפתור אותן באופן צבאי", אמרה המועמדת בפריימריז הדמוקרטיים. "אנחנו לא מנצחים באפגניסטן. אנחנו לא מנצחים במזרח התיכון".

חיילי צבא אפגניסטן צועדים עם סיום ההכשרה שלהם בקאבול ב-24 בפברואר 2020. AP
בטליבאן רואים בממשלה בקאבול "בובה אמריקנית". חיילי צבא אפגניסטן/AP

השיחות בין הצדדים ידעו עליות ומורדות בשנה האחרונה. בדצמבר 2018, הודיע טליבאן כי הוא יפגוש גורמים אמריקניים בניסיון למצוא "מפת דרכים לשלום". עם זאת, הארגון דבק בסירובו לערוך שיחות רשמיות עם הממשלה בקאבול.

אחרי תשעה סבבים של שיחות בקטאר, שבשטחה נפתח משרד פוליטי של טליבאן ב-2013, נראה היה שהצדדים קרובים להסכם. השליח האמריקני המיוחד לשיחות אמר בספטמבר האחרון כי ארצות הברית תחל בנסיגה הדרגתית, אולם כמה ימים לאחר מכן טראמפ הודיע במפתיע על ביטול פסגת שלום חשאית בקמפ דייוויד בעקבות פיגוע שבו נהרג חייל אמריקני והלחימה התגברה ברחבי המדינה, עד שהמשא ומתן התחדש שוב לאחרונה.

בטליבאן ניסו להציג את ההסכם כניצחון במלחמה ועל כך שהצליחו "לקבור" אימפריה נוספת, כפי שקרה עם נסיגת הכוחות הסובייטיים ב-1989. הארגון הבטיח לארצות הברית שאפגניסטן לא תשמש עוד מקום מפלט לטרוריסטים, אך יש מי שחושש שהוא ישתלט מחדש על כל המדינה ברגע שכל הכוחות הזרים יעזבו.

כ-3,500 חיילים מכוחות הקואליציה הבינלאומית נהרגו באפגניסטן מאז הפלישה ב-2001, יותר מ-2,300 מהם חיילים אמריקנים. את מספריהם של האזרחים האפגנים, כוחות הביטחון של הממשלה ולוחמי טליבאן קשה לאמוד: בדוח של האו"ם מפברואר אשתקד, נכתב כי יותר מ-32 אלף אזרחים נהרגו. לפי מכון ווטסון באוניברסיטת בראון, יותר מ-58 אלף אנשי ביטחון ו-42 אלף לוחמי טליבאן ומורדים נהרגו לאורך שנות המלחמה.

(עדכון ראשון: 10:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully