וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 18 שנות מלחמה: טראמפ הודיע שיחתום על הסכם שלום עם טליבאן

נשיא ארה"ב הודיע שיחתום בסוף השבוע על ההסכם עם הארגון, אם צמצום הלחימה באפגניסטן יחזיק מעמד. הודעתו מגיעה ברקע הפסקת האש שנכנסה לתוקף, שצפויה להוביל לנסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה. "גם אנחנו וגם הטליבאן רוצים עסקה. נמאס להילחם"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (ראשון) כי יחתום על הסכם שלום עם טליבאן. זאת, בהמשך להפסקת האש בין הצדדים שנכנסה לתוקף בסוף השבוע האחרון באפגניסטן, אחרי יותר מ-18 שנות לחימה. החתימה אמורה להתקיים בסוף השבוע הקרוב, אם צמצום מעשי הלחימה יחזיק מעמד. "הגיע הזמן לחזור הביתה," אמר טראמפ לכתבים מחוץ לבית הלבן. "הם רוצים להפסיק. הם נלחמים הרבה זמן. הם אנשים קשוחים. אנשים קשוחים מאוד. אבל אחרי 19 שנה, זה הרבה זמן".

הסכם הפסקת האש שהושג ככל הנראה יוביל לנסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה, הממוקמים בה מאז הכריזה מלחמה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר ב-2001. מנגד, בטליבאן התחייבו לחדול מפיגועי ההתאבדות ושיגורי רקטות.

טראמפ הביע אופטימיות זהירה לקראת ההגעה להסכם שלום. "יש לנו תקופה מסוימת של אי אלימות. זה מחזיק מעמד, יום וחצי כדי שנוכל לראות מה קורה. אבל אנחנו רוצים לעשות עסקה, ואני חושב שגם הטליבאן רוצים לעשות עסקה, נמאס להילחם".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך שיחה עם כלי תקשורת רגע לפני המראתו לביקור בהודו 23 בפברואר 2020. רויטרס
בדרך לשלום עם טליבאן. טראמפ/רויטרס

ההודעה על ההסכם הגיעה אחרי פגישתם של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר עם נשיא אפגניסטן אשרף גאני, בשולי כינוס פורום הביטחון הבינלאומי במינכן. על פי גורמים רשמיים בארצות הברית, טראמפ נתן את הסכמתו העקרונית להסכם, אחרי שבעבר הורה על עצירת השיחות בעקבות פגיעה בשני חיילים אמריקנים במדינה.

חתימה על הסכם השלום יכולה לשמש את טראמפ לקראת הבחירות, בתור צעד ראשון שנקט לקראת הבטחת הבחירות שלו מ-2016 להשיב את כל הכוחות האמריקניים לארצות הברית. מנגד, הדמוקרטים עשויים לטעון במקרה שייכשל כי הוא היה תמים והיה מוכן להקריב את ביטחונם של הכוחות האמריקניים ואת האינטרסים של ארצות הברית לטובת הישג פוליטי. בפעם האחרונה שבה הצדדים הגיעו להבנות, בחודש ספטמבר האחרון, הן התפוצצו בעקבות פיגוע בקאבול שבו נהרג חייל אמריקני.

עוד בוואלה!

הם נלחמו בסובייטים 30 שנה ובאמריקנים 18 שנה. עכשיו הם רוצים שלום

לכתבה המלאה
לוחמים אפגנים עורכים חיפוש ביטחוני באפגניסטן, 23 פברואר 2020. רויטרס
ברקע הרגיעה, לוחמים אפגנים עורכים חיפוש על אזרחים באפגנסיטן. היום/רויטרס

כ-2,400 חיילים אמריקנים נפלו בקרבות, לצד לפחות עשרות אלפי כוחות אפגניים, לוחמי טליבאן ואזרחים.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי הסכם השלום יוביל להסכם הפסקת אש קבוע. טליבאן יתחייב שאדמת אפגניסטן לא תשמש למתקפות נגד ארצות הברית ובעלי בריתה. במסגרתו, ייסוגו בהדרגה הכוחות האמריקניים ויתר הכוחות הזרים במשך 18 חודשים.

"אנחנו נערכים לחתימה ב-29 בפברואר", אמר פומפאו. "שיחות המשא ומתן הפנים-אפגניות יתחילו לאחר מכן, ואנחנו נמשיך מהצעד החשוב הזה כדי להשיג הסכם הפסקת אש מקיף וקבוע ומפת דרכים פוליטית עתידית לאפגניסטן".

כותרות עיתון באפגניסטן בעניין הסכם השלום, 22 פברואר 2020. AP
"חתימה על הסכם שלום צפויה בין ארה"ב וטליבאן". כותרת עיתון באפגניסטן, אתמול/AP

במסגרת ההסכם, אמורים להשתחרר גם 5,000 אסירי טליבאן, שרובם מוחזקים בבתי כלא של ממשלת אפגניסטן. על אף שארצות הברית כבר דנה בשחרורם עם נציגי הממשלה, לא פורסמה הודעה על כך מטעמה.

הפנטגון סירב לומר אם ארצות הברית הסכימה להוציא את כל הכוחות. אספר אמר בשבוע שעבר כי אם ההפוגה בת השבוע תצלח ושיחות השלום האפגניות יתחילו, ארצות הברית תצמצם את הכוחות שלה "בהדרגה" לכ-8,600 חיילים, בהשוואה ל-12 אלף כיום.

על פי גורמים בפנטגון, במהלך הנסיגה, ארצות הברית תשמור לעצמה את הזכות להמשיך במבצעים נגד טרור באפגניסטן, שהתמקדו בעיקר בשלוחת דאעש ובאל-קאיעדה. עם זאת, סוהיל שאהין, דובר הלשכה המדינית של טליבאן בדוחא, אמר כי הארגון מצפה לנסיגה מוחלטת ול"סוף הכיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully