וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לנסיגה אמריקנית מאפגניסטן: ארה"ב וטליבאן הגיעו להסכם הפסקת אש

14.2.2020 / 18:39

על רקע פגישת שר החוץ האמריקני פומפאו ושר ההגנה אספר עם נשיא אפגניסטן, בכיר בארה"ב טוען כי הצדדים צפויים לחתום על הסכם הפסקת אש במדינה, שיחל ברגיעה בת 7 ימים ויחייב את כל הפלגים לפתוח בשיחות שלום. ההסכם עשוי להוביל לנסיגת כוחות ארה"ב הנמצאים בה מאז 2001

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ארצות הברית וארגון טליבאן הגיעו להסכם הפסקת אש באפגניסטן - כך מסר הערב (שישי) גורם בכיר בארצות הברית. לדבריו, ההסכם ייכנס לתוקף "בקרוב מאוד" וככל הנראה יוביל לנסיגת הכוחות האמריקניים מהמדינה, השוהים בה מאז הכריזה מלחמה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר ב-2001.

לפי הגורם, ההסכם שנחתם כולל מתווה להפחתת אלימות למשך שבעה ימים. לאחר מכן, כך על פי ההסכם, נדרשים כלל הכוחות במדינה להתחיל תוך עשרה ימים בשיחות לכינון שלום. לדברי הגורם, ההסכם מכסה את כלל הפלגים, כולל כוחות צבא אפגניסטן.

הגורם שסירב להיחשף, אמר כי בטליבאן התחייבו לחדול מפיגועי ההתאבדות ושיגורי רקטות. ארצות הברית תשמש כמפקחת על הפסקת האש ותתריע אם אכן בוצעו הפרות כלשהן.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו לוחץ את ידו של נשיא אפגניסטן אשרף גאני בגרמניה. 14 בפברואר 2020.. AP
רגיעה בת שבוע. פגישת שר החוץ פומפאו והנשיא גאני, היום/AP

דברי הגורם באים על רקע פגישתם של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר עם נשיא אפגניסטן אשרף ביום שישי במינכן עם נשיא אפגניסטן אשרף גאני, בשולי כינוס פורום הביטחון הבינלאומי במינכן. על פי גורמים רשמיים בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ נתן את הסכמתו העקרונית להסכם, אחרי שבעבר הורה על עצירת השיחות בעקבות פגיעה שני חיילים אמריקנים במדינה.

הפרטים הסופיים של ההסכם הוזכרו במהלך הימים האחרונים בידי השליח המיוחד של ארצות הברית לאזור, זלמיי חלילזאד ונציגי טליבאן בדוחא. חלילזאד שהה אף הוא במינכן עת נערכה הפגישה בין הצדדים ואף לקח בה חלק, כמו גם הגנרל סקוט מילר, מפקד הכוח הבינלאומי בהנהגת ארצות הברית באפגניסטן.

עוד בוואלה!

ארה"ב: שני חיילים אמריקנים נהרגו במהלך פעילות באפגניסטן

לכתבה המלאה
חיילי צבא ארצות הברית באפגניסטן. AP
מוצבים מאז 2001. חיילים אמריקנים על אדמת אפגניסטן/AP

גורמים המעורים בקווי המתאר של ההסכם המתרקם ציינו כי הוא קורא לסיום מוצלח של הרגיעה שנתחמה בשבוע ימים. אם בטליבאן יאשרו את ההסכם, לאחר הרגיעה יחתמו כלל הפלגים על הסכם נוסף בו יתחייבו לפתוח באותם מגעים שיקבעו את מפת הדרכים המדינית של אפגניסטן.

גורם בטליבאן אמר כי ההסכם השני צפוי להיחתם בעוד כשבועיים, ב-29 בפברואר. לדבריו, הדיאלוג בין הפלגים במידנה יחל ב-10 במרץ. הוא ציין כי גרמניה ונרווגיה הציעו לאחר את השיחות, אולם טרם התקבלה החלטה בנושא ואף טען כי נסיגת כלל הכוחות הזרים במדינה, בהתאם לסיכומים, תתבצע באופן הדרגתי במשך 18 חודשים.

מנגד גורמים רשמיים בארצות הברית לא פרסמו את לוחות הזמנים שלהם לנסיגה. עם זאת, על פי ההערכות, צפויה הפחתת היקף החיילים המוצבים על אדמת אפגניסטן מ-12 אלף לכ-8,600 עם החתימה על ההסכם. גם צמצום כוחות זה צפוי להימשך שבועות או אפילו חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully