וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמורה ראשונה בהסכם: נשיא אפגניסטן מסרב לשחרר אסירי טליבאן

1.3.2020 / 12:14

גאני דחה את הסעיף שנקבע בהבנות בין הארגון הקיצוני לבין ארה"ב, שלפיו ישוחררו אלפי אסירים לקראת פתיחת השיחות הפנים-אפגניות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא אפגניסטן אשרף גאני אמר היום (ראשון) כי הוא לא ישחרר אלפי אסירי טליבאן לקראת השיחות שאמורות להיפתח בשבוע הבא. בכך הוא סתר באופן פומבי את לוח הזמנים שהוצג אתמול בהסכם השלום בין ארצות הברית לבין טליבאן.

דבריו מצביעים על המהמורה הראשונה ביישום ההסכם השברירי, שאמור לשים קץ למלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית, הנמשכת כבר יותר -18 שנה. ההסכם אמור להוביל גם להבנות בין הפלגים השונים באפגניסטן על עתידה של המדינה, אך ארצות הברית אומרת כי הנסיגה ההדרגתית ב-14 החודשים הקרובים קשורה למאבק של טליבאן בטרור, ולא להתקדמות בשיחות הפנים-אפגניות.

בתגובה, אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי היו כבר חילופי אסירים בין הצדדים בעביר. הוא הביע תקווה שהמשא ומתן ביניהם יתחיל בימים הקרובים. "זה הולך להיות מלא במהמורות ומכשולים", אמר פומפאו, שנכח בטקס, בתכנית "פגוש את האומה" ברשת CBS. "אף אחד לא נמצא באשליות שאלו יהיו שיחות פשוטות".

נשיא אפגניסטן אשרף גאני במסיבת עיתונאים בקאבול, 1 במרץ 2020. רויטרס
קשיים ראשונים ביישום ההסכם. גאני, היום/רויטרס

ההסכם שנחתם בדוחא אתמול קורא לשחרור של כ-5,000 אסירי טליבאן מבתי הכלא של ממשלת אפגניסטן לקראת השיחות בין הפלגים, כשטליבאן אמור לשחרר אלף אסירים עד 10 במרץ. עם זאת, גאני אמר היום במסיבת עיתונאים בבירה קאבול כי זו לא הייתה הבטחה שארצות הברית יכולה לתת. לדבריו, שחרור אסירים הוא החלטה של ממשלתו והוא הוסיף שהוא לא מוכן לשחרר אסירים לפני תחילת המשא ומתן. לדבריו, זה יכול להיות חלק מהמשא ומתן, אבל לא תנאי מוקדם.

ההסכם נתפס כהזדמנות היסטורית לנסיגה של ארצות הברית מאפגניסטן, שנמצאת בסכסוך מאז הפלישה הסובייטית ב-1979. עם זאת, היא גם יכולה להתפוגג במהרה, במיוחד אם הטליבאן לא יצליח למלא את חלקו ששום פיגוע טרור לא יצא מאדמת אפגניסטן. השיחות בין ממשלת אפגניסטן לבין הפלגים הפוליטיים המסוכסכים וטליבאן מורכבות עוד יותר.

עוד בוואלה!

ארה"ב וטליבאן חתמו על הסכם לסיום המלחמה באפגניסטן אחרי 18 שנה

לכתבה המלאה

בראיון לסוכנות הידיעות אי-פי, אמר שר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, כי חילופי השבויים הם אמצעי חשוב לבניית אמון בין הצדדים. "אני מקווה שהמשא ומתן יתחיל בקרוב מאוד", אמר שר החוץ שאירח את הפסגה.

דיפלומטים מערביים צופים אתגרים בפני ארצות הברית, בזמן שהם נותנים חסות לשיחות בין הממשלה של גאני לטליבאן, ששלט באפגניסטן מ-1996 ועד 2001 וכפה מגבלות רבות על נשים ועל פעילויות "לא אסלאמיות".

לדברי נשיא אפגניסטן, סוגיית שחרור האסירים "אינה בסמכות של ארצות הברית. היא רק מתווכת". הוא אמר לרשת CNN כי נשיא ארצות הברית דונלד לא ביקש את שחרור האסירים וכי הסוגייה צריכה לעלות כחלק מהסכם שלום נרחב. גאני אמר כי לא קיים כיום קונצנזוס פוליטי לצעד משמעותי כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully