וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"שית משרד המשפטים סברה שאין מניעה להקים ועדת בדיקה למח"ש

13.2.2020 / 17:56

עו"ד לאה רקובר טענה בישיבה בנוכחות גורמים בכירים במשרד המשפטים כי על אף הקשיים המשפטיים - אין מניעה להקים את הוועדה שיזם השר אוחנה. מנדלבליט לא קיבל את עמדתה, וקבע כי לא ניתן להקים את הוועדה בתקופת בחירות. משרד המשפטים: "לא כל העובדות היו ידועות לה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

היועצת המשפטית של משרד המשפטים, עו"ד לאה רקובר, סברה כי אין מניעה משפטית להקים ועדת בדיקה להתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) - כך נודע לוואלה! NEWS. במשרד המשפטים אומרים כי חוות דעתה של רקובר התייחסה רק לחלק מההיבטים של הנושא, ולגביהם היא סברה כי ישנם קשיים משפטיים - אך לא מניעה משפטית.

עמדתה של רקובר מנוגדת לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שקבע כי לא ניתן מבחינה חוקית להקים את הוועדה בתקופת בחירות. עם זאת, בתחילת השבוע אישרה הממשלה את הקמתה, ואתמול היא כבר החלה לפעול.

שר המשפטים אמיר אוחנה כבר ניסה בעבר לקדם את הקמת הוועדה, ונסוג לאור התנגדותו של מנדלבליט. המאמץ התחדש באחרונה, כחלק מהמאמצים של הליכוד לגיוס תמיכה בקרב יוצאי אתיופיה, שרבים מהם זועמים על טיפול מח"ש בשוטר שירה למוות בבן העדה סלומון טקה. הקמת הוועדה היא גם חלק מההבטחות שניתנו לח"כ גדי יברקן, שעזב את כחול לבן והצטרף לליכוד בחודש שעבר. בשבוע שעבר הודיע השר אוחנה כי יביא את ההחלטה לאישור הממשלה, חרף התנגדות מנדלבליט.

משרד המשפטים. ראובן קסטרו
"חוות הדעת של עו"ד רקובר עסקה בהיבטים מסוימים של הנושא". מחלוקת במשרד המשפטים/ראובן קסטרו

מנדלבליט כינס ישיבה במשרד המשפטים בהשתתפות גורמים משפטיים בכירים, כדי לגבש חוות דעת רשמית בנושא. במהלך הישיבה הביעה היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד רקובר, את דעתה ולפיה אין מניעה משפטית להקים את הוועדה. למרות זאת, בתום הדיון החליט מנדלבליט כי חוות דעתו, שמחייבת את הגורמים המשפטיים, היא כי דווקא יש מניעה כזו. בחוות הדעת שנמסרה לשרים נכתב כי השתלשלות העניינים "מעוררת חשש משמעותי שההחלטה (על הקמת הוועדה) מונעת, או לכל הפחות עלולה להיראות כמונעת משיקולי בחירות" וכי ההחלטה היא בבחינת "מתן טובות הנאה שאין להן טעם אלא טעם הבחירות הקרובות".

במהלך ישיבת הממשלה ביום ראשון התעמתו השרים עם היועמ"ש ותקפו אותו, ואוחנה אף הטיח בו כי היועצת המשפטית של משרדו סבורה שאין מניעה משפטית. בישיבה אישרו שרי הממשלה את הקמת הוועדה, חרף התנגדות היועמ"ש. שלשום בערב כבר פרסמה הוועדה קול קורא ולפיו תזמן הוועדה גורמים שונים למתן עדויות בפניה, בהתאם לשיקול דעתה.

באירוע השקת הספר "מפלגת בג"ץ", שנערך אתמול בתל אביב, הזכיר אוחנה את רקובר, ואמר כי "גם אם חוק היועמ"שים שניסיתי לקדם היה עובר, לא בטוח בכלל שהייתי מחליף את היועצת המשפטית של משרד המשפטים. היא עושה עבודה מצוינת ונאמנה, ועושה מה שיועמ"ש צריך לעשות - עוזרת לשר לקדם את המדיניות שלו. לא המדיניות של היועץ, של השר".

עוד בוואלה!

ועדת הבדיקה בעניין מח"ש החלה בעבודתה: "הדיונים יפורסמו לציבור"

לכתבה המלאה
משרדי מח"ש (שימוש חד פעמי). אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
משרדי מח”ש/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

בתוך כך, הוגשו היום שתי עתירות לבג"ץ בדרישה לבטל את הקמת ועדת הבדיקה למח"ש. העתירה הראשונה הוגשה על ידי עמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית", באמצעות עורכי הדין יובל יועז ואוהד שפק, והשניה על ידי שורת עורכי דין בולטים במגזר הפרטי, ובהם גיורא ארדינסט, צביקה בר נתן ממשרד גולדפרב זליגמן, ברוריה לקנר, יוסי בנקל ממשרד שיבולת ושות' וכן ראשי ועד מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין - עמית בכר ונדב ויסמן. בעתירות נטען כי הקמת הוועדה, למרות עמדת היועמ"ש והנימוקים שעומדים בבסיסה, היא בלתי סבירה באופן קיצוני, כמו כן נטען כי התבקש גם צו ביניים שיורה להקפיא את עבודת ועדת הבדיקה, שכבר החלה.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "חוות הדעת של עו"ד רקובר עסקה בהיבטים מסוימים של הנושא, ולא הקיפה את כלל הסוגיות אליהן התייחסה בסופו של דבר חוות דעתו של היועמ"ש, שכן עובדות מסוימות לא היו בידיעתה בעת גיבוש עמדתה". במשרד המשפטים הוסיפו כי "עו"ד רקובר אף השתתפה בישיבה עם היועמ"ש וגורמים נוספים בעניין זה, והשמיעה את עמדתה בסוגיות אליהן התייחסה, וציינה כי חוות דעתה היא שבסוגיות אלו קיימים קשיים". עוד נמסר כי "בתום הדיון הבהירה עו"ד רקובר שחוות דעתו של היועמ"ש מתייחסת כאמור לעובדות שלא היו בידיעתה, וממילא היא מחייבת אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully