וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הסתפק בירי אזהרה: השוטר שירה בסלומון טקה מואשם בגרימת מוות ברשלנות

מח"ש הגישה כתב אישום נגד קצין המשטרה שירה בנער בן ה-18 בקריית חיים. לפי כתב האישום, "רשלנותו באה לידי ביטוי בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק בירי אזהרה באוויר". משפחתו של טקה, שמותו הצית מחאה ברחבי הארץ: "רוצים משפט צדק". סנגור השוטר: "החלטה שגויה"

צילום: המחלקה לחקירות שוטרים, עריכה: שאול אדם

הירי בסלומון טקה - עדכונים אחרונים:

  • המחלקה לחקירות שוטרים הגישה כתב אישום נגד קצין המשטרה בגין גרימת מוות ברשלנות
  • הסיבה לרשלנת: "ביצע ירי לעבר האספלט ולא הסתפק בירי אזהרה לכל היותר"
  • עורך דינו של השוטר לוואלה! NEWS: "החלטה שגויה, נראה עד כמה בבית המשפט"
  • אביו של טקה: "קוראים לעשות משפט צדק ולא לשפוך שוב את דמו של סלמון"

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הגישה היום (שלישי) כתב אישום נגד השוטר שירה למוות בנער סלומון טקה בקריית חיים, בגין גרימת מוות ברשלנות, לאחר השימוע שנערך לו. על פי דוברות משרד המשפטים, "ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע בעניינים אלה ואחרים". ההודעה נמסרה לעורכי דינה של משפחת טקה.

מותו של טקה בן ה-18, בחודש יוני האחרון, הצית מחאה מצד יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ נגד האלימות המשטרתית שלטענתם מופנית כלפיהם. על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין רונן יצחק וליאת יונניאן, קצין המשטרה פעל ברשלנות כשגרם למותו, כש"רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
במשפחתו של הנער שנורה למוות אומרים כי הם "רוצים משפט צדק". סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

עוד צוין בכתב האישום כי פעולות אלה מגיעות בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא, ונהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע בנסיבות ובאופן שבו פעל השוטר. ממשרד המשפטים נמסר כי "בהחלטה נלקחה בחשבון העובדה שהנאשם היה במקום עם בני משפחתו, הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את הקצין, קיבל הודעה טלפונית ממח"ש על הגשת כתב האישום, ואמר לוואלה! NEWS כי מדובר ב"החלטה שגויה, שעד כמה שהיא שגויה אנחנו נראה בבית המשפט".

וורקו טקה, אביו של סלומון אמר בתגובה עם היוודע סעיפי האישום נגד הקצין, כי הוא קורא למשפט צדק. "אנחנו קוראים לעשות משפט צדק ולא לשפוך שוב את דמו של סלמון. הבן שלי מת והשוטר הזה עדיין חופשי. אני מאוד מקווה שהוא יקבל את העונש שמגיע לו". לדבריו, "בחודשים האחרונים מאז החלה החקירה של מח"ש וההמלצות שלהם אנחנו מרגישים כאילו הרגו שוב את סלמון".

עוד בוואלה!

שלב אחר שלב: הרגעים שהובילו לגרימת מותו של סלומון טקה

לכתבה המלאה
מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, 2 ביולי 2019. רויטרס
מחאת יוצאי אתיופיה בתל אביב, בחודש יולי האחרון/רויטרס

האב הוסיף כי קיים תסכול גדול מאוד בקרב המשפחה והעדה. אני לא קורא לאלימות ולא רוצה לראות את הצעירים מהעדה האתיופית שוב מתעמתים עם שוטרים. אבל לי אין שום שליטה עליהם. יש תסכול מאוד גדול במשפחה, אצל החברים של סלמון ובעדה בכלל התחושה שלנו היא שלא נעשה כאן צדק".

אמיר טסמן, בן דודו של טקה, אמר בתגובה לכתב האישום: "אנחנו רוצים משפט צדק. אני יודע שההורים רצו שסעיף העבירה יהיה חמור יותר, אבל אני מסתפק בזה".

עו"ד ציון אמיר אמר לוואלה!NEWS כי "המשפחה ציפתה וקיוותה שמעשהו של השוטר היורה יביא להעמדתו לדין ובמובן זה היא חשה סיפוק מעצם העובדה שכל טענותיו נדחו בהליך השימוע והיום הוגש כתב האישום. תחושת הסיפוק מתחדדת נוכח העובדה שמאז שחומרי החקירה הועברו להגנה הם נחשפו בריש גלי בכל כלי התקשורת. אגב, פגיעה בלתי רלוונטית לעצם האישומים בשמו של המנוח שלא יכול להגיב מקברו".

אמיר הוסיף כי "המשפחה ציפתה מאיש משטרה שהמיט טרגדיה גדולה שיבקש סליחה ותחת זאת הם בחרו להתגולל ולהכפיש את שמו בטענות קש שאין בינן לאישום נגדו דבר וחצי דבר. נמשיך ונלווה את המשפחה לאורך ההליך כולו. נבקש עכשיו ממחש לעיין בכל חומרי החקירה ובהתאם לכך נגבש עמדה ביחס לסעיף האישום".

הירי בסלומון טקה: שלב אחר שלב

הקצין הנאשם משרת במשטרת ישראל כ-13 שנים בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ. בעת האירוע, הוא שימש כקצין יחידת סיור בתחנת זבולון. ב-30 ביוני, הוא הגיע שלא במסגרת תפקידו לפארק הציבורי "בית העם" בקריית חיים במסגרת בילוי משפחתי עם אשתו ושני ילדיהם. הוא נשא עמו אקדח משטרתי מסוג "גלוק 19C" ובו מחסנית מלאה בכדורים.

במקביל, בפארק שהו גם סלומון טקה בן ה-18, יחד עם כמה נערים נוספים, בני 13-16. סמוך לשעה 20:00, הבחינה אשתו של הנאשם כי נער אחר מוסר להם שטר בסך 50 שקלים, והם שוחחו על תשלום נוסף, מה שעורר את חשדה. בדרכם החוצה מהפארק, אשתו של קצין המשטרה סיפרה לו את שראתה, והוא הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב בעוד הוא ניגש חזרה לפארק כדי לבדוק את החשד.

הפגנת יוצאי אתיופיה, עזריאלי, ת"א 8 ביוני 2019. קובי ריכטר, TPS, אתר רשמי
מחאת יוצאי אתיופיה, ביולי האחרון/אתר רשמי, קובי ריכטר, TPS

בשלב זה, ניגש השוטר לנער בן ה-13 שמסר את הכסף, תוך שהוא מזדהה בשוטר, וזה אישר שאכן עשה זאת. לאחר מכן הוא פנה אל הנערים הנוספים, ולאחר שהזדהה כשוטר הורה לאחד מהם לרוקן את כיסיו. סלומון טקה, שלא היה חלק מהחבורה, ניגש אל הנערים ושאל את השוטר באשר למה שמתרחש. השוטר הזדהה גם בפניו של טקה, אך זה לא האמין לו והטיח בפניו כי התעודה בה הוא מחזיק מזויפת.

לאחר מכן, על פי כתב האישום, החלו הנערים וטקה להקניט את השוטר החשוד ולקללו. לאחר שהבחינו באקדחו קרא טקה לעברו של השוטר כי גם זה מזויף. קצין המשטרה החליט בשלב זה לעזוב את הפארק מחשש שהתקרית עלולה להסלים, ובעוד שהוא עושה דרכו לעבר הרחוב הסמוך שניים מהנערים וטקה המשיכו ללכת בעקבותיו ולהקניטו.

בעודו הולך ברחוב, התקשר הנאשם למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום, תוך שציין שהנערים וסלומון מאיימים עליו. קצין המשטרה, שהבחין באשתו ובילדיו ממתינים בקרבת מקום, החליט לא להמשיך להתקרב אליהם מחשש שייפגעו, ולכן נכנס לחנייה פתוחה של בית. בעודו בחנייה, הרימו סלומון וחלק מהנערים אבנים והשליכו אותם לעברו.

טקס האזכרה לסלומון טקה בבית העלמין בתל רגב, יולי 2019. שלומי גבאי
טקס האזכרה לטקס בבית העלמין בתל רגב, בחודש יולי/שלומי גבאי

האבנים גרמו לשפשוף ושטף דם בשכם ימין של השוטר. אבן נוסף פגעה בו בזרוע שמאל וגרמה לו לפצע נוסף. בתגובה, הוא פסע כמה צעדים מהחנייה לעבר מרכז הכביש, שלף את האקדח, דרך אותו וכוון אותו לעבר סלומון והנערים הנוספים כדי להרתיע אותם. הוא צעק לעברם להתרחק לאחור, ומיד לאחר מכן כיוון את אקדחו אל האספלט, סמוך לשמאלו של סלומון ומעט לפניו, וירה ירייה אחת, בודדת. בכתב האישום צוין כי אירועים אלה התרחשו שניות בודדות.

הקליע התפצל כתוצאה מהפגיעה במשטח האספלט הקשיח וליבת הקליע ניתזה היישר אל בית שחי שמאל של סלומון, וחדרה אל גופו. סלומון והנערים נמלטו תוך שסלומון אוחז בחזהו, ולאחר ריצה של כמה מטרים לכיוון הפארק, הוא התמוטט בעודו מדמם. אזרחים שמיהרו לזירה, לרבות שכנה שעסקו ברפואה דחופה, ביצעו בו החייאה וניסו לעצור את הדימום. אולם, בהמשך מת סלומון מפצעיו בבית החולים.

"טעות היסטורית", אומרת לוואלה!NEWS עורכת הדין רינה איילין גורליק, מנהלת הקליניקה לקידום שוויון באוניברסיטת בר אילן המלווה את משפחת טקה. "להגיד על זה פספוס זה אנדרסטייטמנט. זו פרשייה שתישאר ככתם בהיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל. אישום רך שלא משקף את המציאות ולא מתמודד עם הסוגיה האמיתית שעומדת בבסיס התיק והיא היסוד הנפשי של השוטר בזמן ביצוע הירי".

(עדכון ראשון: 12:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully