וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בסלומון טקה: השוטר יועמד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות

יותר מארבעה חודשים לאחר הרג הנער בן ה-18 בקריית חיים, משפחתו קיבלה את ההודעה בפגישה עם ראשת מח"ש. מכתב החשדות עולה כי רשלנותו של קצין המשטרה נבעה בין היתר משימוש בנשק שעלול לסכן חיים ובניגוד לפקודות המשטרה. פעילים מחו: "נמשיך להילחם עד שיהיה צדק"

צילום: המחלקה לחקירות שוטרים, עריכה: שאול אדם

הירי בסלומון טקה - עיקרי כתב החשדות

  • השוטר נתקל בפארק בחבורת נער שאיימו על נער נוסף
  • עם התערבותו, הגיע למקום טקה שהחל להתגרות בשוטר
  • הקצין עזב את המקום, אך הנערים עקבו אחריו ויידו עליו אבנים
  • בתגובה ירה השוטר על האספלט והקליע פגע בטקה וגרם למותו
  • "השוטר השתמש בנשקו בדרך שיש בה לסכן חיים"

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) הודיעה היום (שלישי) כי השוטר שירה בסלומון טקה יועמד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות בכפוף לשימוע. ההחלטה נמסרה למשפחתו של הנער במהלך פגישה עם ראשת מח"ש קרן בר-מנחם במשרד המשפטים בירושלים. בפגישה השתתפו גם עורך הדין ציון אמיר ופרופסור אריאל בנדור מ"הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן", וכן הפרקליטים רונן יצחק וליאת יוניניאן מטעם מח"ש.

בטיוטת כתב האישום נכתב כי רשלנותו של השוטר הגיעה לידי ביטוי בכמה דרכים, בהן שימוש בנשק בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ירי בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה וירי לעבר האספלט - משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם.

בעקבות החלטת מח"ש, פעילים מוחים ליד משרד המשפטים. בין היתר, צעקו: "אמיר אוחנה שר המשפטים בזיון", "שי ניצן - בושה", "נמשיך להילחם עד שיהיה צדק", "סלומון טקה - הקורבן האחרון" ו"שוטר רוצח חייב להיות בפנים".

מוחים מול משרד המשפטים בירושלים בעקבות ההחלטה בעניין השוטר שירה בסלומון טקה, 19 בנובמבר 2019. רוני כנפו
"סלומון טקה - הקורבן האחרון". מוחים מול משרד המשפטים, היום/רוני כנפו

בהודעה שפרסמה פרקליטות המדינה תוארה השתלשלות האירועים שהובילו לירי בטקה. בשעות הערב ב-30 ביוני הגיע קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, לפארק ציבורי בקריית חיים יחד עם אשתו ושלושת ילדיהם. כשיצאו מהמקום אשתו של השוטר סיפרה לו כי ראתה נער בן 13 מוסר לנערים אחרים כסף, תוך שהם מאיימים עליו. השוטר ביקש ממנה להמתין עם ילדיהם והוא ניגש חזרה לפארק.

השוטר ניגש אל הנער ושאל אותו על שאירע, ולאחר מכן פנה אל הנערים ותוך שהוא מזדהה כשוטר הורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. באותה העת הגיע למקום טקה ושאל את הקצין לפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה, אך טקה אמר בתגובה כי התעודה מזויפת.

הנערים וטקה החלו להקניט ולקלל את השוטר, אף שהבחינו כי הוא נושא אקדח. קצין המשטרה שחשש כי האירוע עלול להסלים החליט לעזוב את הפארק. שניים מהנערים וטקה הלכו בעקבותיו והאחרון אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. בעקבות זאת הזמין השוטר ניידת למקום.

עוד בוואלה!

הירי בסולומון טקה: בג"ץ דחה את בקשת המשפחה לעיין בחומרי החקירה

לכתבה המלאה
מוחים מול משרד המשפטים בירושלים בעקבות ההחלטה בעניין השוטר שירה בסלומון טקה, 19 בנובמבר 2019. רוני כנפו
"שוטר רוצח חייב להיות בפנים". מוחים מול משרד המשפטים, היום/רוני כנפו

מחשש לשלומם, התרחק השוטר מבני משפחתו והמשיך לחניה פתוחה של בית סמוך. בעודו בחניה, הרימו טקה וחלק מהנערים אבנים. השוטר קרא להם להניח את האבנים, אך הם לא נענו לקריאותיו. שתיים מהן פגעו בגופו וגרמו לו לחבלות.

בתגובה יצא השוטר מהחניה אל עבר מרכז הכביש, כשטקה ושני נערים במרחק של 3-4 מטרים ממנו. בשלב זה, שלף את האקדח, דרך אותו וכיוון אותו אליהם במטרה להרתיעם, תוך שהוא קורא להם להתרחק. מיד לאחר מכן כיוון את האקדח אל האספלט, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו וירה פעם אחת.

מחומר הראיות עולה כי הקליע פגע באספלט ובעקבות הפגיעה התפצל וליבתו ניתזה היישר אל בית השחי של טקה, חדרה אל גופו וגרמה למותו. הנער הירוי החל לרוץ לכיוון הפארק, אך לאחר כמה מטרים התמוטט.

סוגיית מצלמות האבטחה

לדברי הפרקליטות, זמן קצר לאחר הירי הגיעו למקום חוקרי מח"ש ופתחו בחקירה. במסגרת החקירה תושאלו עדים ונתפסו מצלמות אבטחה מהרחוב בו אירע הירי. בפרקליטות הדגישו כי "בניגוד לפרסומים שונים לא נמצאה כל מצלמת אבטחה שכוונה במדויק לאזור התרחשות האירוע ותיעדה את רגע הירי - בין היתר כיון שהירי עצמו בוצע בחזית בניין שבנייתו רק נסתיימה והוא טרם אוכלס". לכן, אין תיעוד של הירי עצמו, אלא רק של הרגעים שלפני התקרית ולאחריה.

בפרקליטות מסרו כי "בחינה מדוקדקת של התיק הביאה את מח"ש למסקנה כי קצין המשטרה החשוד גרם ברשלנות למותו של טקה, כאשר רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, והכול בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע, בנסיבות ובאופן בהם פעל החשוד". לאחר עריכת השימוע ושקילת כל הטענות שיושמעו תתקבל החלטה סופית בתיק.

המחאה מחוץ למשרד המשפטים

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

ממח"ש נמסר כי חקירת הירי ארכה כשבועיים. "עם סיומה, באמצע חודש יולי, הועבר תיק החקירה לבחינת פרקליטות מח"ש. במהלך בחינת חומרי החקירה, נתבקשו מספר השלמות חקירה שביצוען הסתיים בסוף חודש ספטמבר. בינתיים, הגישו הוריו של המנוח עתירה לבג"ץ בה דרשו לקבל לידיהם את חומרי החקירה בטרם תתקבל החלטה בתיק. לפני כשלושה שבועות דחה בג"ץ את העתירה, בנימוק שאין לאפשר עיון בחומר החקירה בשלב הנוכחי של ההליך. רק משניתן פסק הדין היה אפוא מקום לקבל החלטה בתיק".

אינפו סלמון טקה. עיבוד תמונה
אינפו סלמון טקה/עיבוד תמונה

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר היורה, אמר כי "כמו רבים בציבור חש מרשי שאלמלא המחאה הציבורית האלימה ששטפה את הארץ לא היו בוחרים להעמידו לדין". הסנגור הדגיש כי השוטר "פעל מתוך הגנה עצמית וללא כל כוונה גרם לתוצאה הטרגית. צירוף נסיבות נדיר ובלתי צפוי הסתיים בתוצאה הטרגית כאשר בנסיבות המקרה אף אדם סביר לא יכול היה לצפות את התוצאה. אנו סבורים כי אין מקום להעמיד לדין את מרשי ואנו נוכיח טענה זו בפני הגורמים הרלוונטיים".

עו"ד ציון אמיר, המייצג את משפחת טקה, סיפר על האווירה במהלך הפגישה. "המשפחה מאופקת ואצילית אבל זה היה קשה", תיאר. "אמרו שמבחינתם מדובר ברוצח והם מרגישים שרצחו אותו פעם נוספת. ביקשנו לראות את חומר הראיות ובמשרד המשפטים אמרו שהם ישקלו את זה".

אתמול, בטרם התקבלה ההחלטה, הבהיר אמיר כי "פתוחה הדרך לבג"ץ אם התקבלה החלטה לא סבירה. את זה אני אומר בשמי, אולי בשם עורכי הדין ואולי גם בשם ההורים. אני לא יודע לומר איך תגיב להחלטה כזו עדה שלמה".

"יריקה בפרצוף הקהילה"

"זו יריקה בפרצופה של הקהילה האתיופית", אמר לוואלה! NEWS עומר טיאצאו, אחד הפעילים הבולטים במחאת העדה האתיופית שהגיע הבוקר לירושלים. "לא מופתעים בכלל. ידענו מראש שמח"ש זו יחידה לחיפוי על שוטרים וגיבוי שוטרים. ראשת מח"ש אמרה בכניסתה לתפקיד שמטרתם למנוע ששוטרים ישבו בכלא והיום היא הוכיחה את זה. שמה על זה חותמת. הפרקליטות מכשירה את הרצח הבא של אתיופי על ידי שוטר. נער ונערה אתיופים מרגישים היום עוד יותר מאוימים משוטרים, כי הם רואים את הגיבוי שהם מקבלים בפרקליטות. אנחנו נמשיך למחות, יחד עם המשפחה, בכל דרך חוקית ודמוקרטית שניתנת לנו".

דוברת אגודת יוצאי אתיופיה, מזל ביסהוור, מחתה כי "מח"ש ופרקליטות המדינה ממשיכים לנהל את התיק במרחב הציבורי. לא ייתכן שלא נותנים התייחסות בסיסית למשפחה שכולה שמחכה לראות אם תקבל צדק. למעלה מ-4 חודשים אנשים מוחים ואף אחד לא נפגע. אז למה הם אומרים שחשים מאוימים, על בסיס פוסט בפייסבוק? הגיע הזמן שמח"ש תתנהל בהתאם לנהלים שמציבה לנו".

סלומון טקה וורקנך צעיר ממוצא אתיופי בן 20 שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים ב-30.6 2019.. אתר רשמי, אתר רשמי
"לא יודע לומר איך תגיב להחלטה כזו עדה שלמה". סלומון טקה/אתר רשמי, אתר רשמי

הירי בנער בקריית חיים הצית מחאת ענק בקרב יוצאי אתיופיה ברחבי הארץ, שגררה חסימות כבישים, שיבושי תנועה קשים ומקרי אלימות. במשטרה ובציבור מתחו ביקורת חריפה נגד החלטות צמרת הארגון, בדבר הכלת מחאתם של יוצאי אתיופיה. שעות לאחר שצירים רבים נחסמו ופרצו עימותים בין המפגינים לשוטרים, יצאה הודעה לפיה ממלא מקום המשטרה מוטי כהן, הנחה את השוטרים שלא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות נגד מפירי הסדר ופורעי חוק.

(עדכון ראשון: 10:53)

מחאת יוצאי העדה האתיופית, צומת עזריאלי, 3 ביולי 2019. אלעד מלכה
הירי הצית מחאה ברחבי הארץ, יולי/אלעד מלכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully