וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחת טקה מחתה על החלטת מח"ש: "מרגישים שרצחו את סלומון שוב"

לאחר ההודעה על העמדתו לדין של השוטר בגין גרימת מוות ברשלנות בכפוף לשימוע, במשפחת הנער אמרו כי מבחינתם "מדובר ברוצח". בתום פגישה עם ראשת מח"ש הבהיר אביו של טקה: "הבן שלי נרצח בדם קר". מול משרד המשפטים הפגינו עשרות פעילים: "יריקה בפרצוף הקהילה האתיופית"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

הירי בסלומון טקה - כל העדכונים

  • מח"ש: השוטר יועמד לדין בגין גרימת מוות לרשלנות בכפוף לשימוע
  • משפחת טקה מחתה על ההחלטה: "מבחינתנו מדובר ברוצח"
  • אביו של טקה הזהיר: החלטת מח"ש עשויה להעצים את המחאות
  • פעילים מפגינים: "מח"ש - יחידה לחיפוי על שוטרים וגיבוי שוטרים"

במשפחתו של סלומון טקה מחו היום (שלישי) על החלטת מח"ש כי השוטר שירה בנער יועמד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות בכפוף לשימוע. מחוץ למשרד המשפטים בירושלים אמרו בני המשפחה כי "מבחינתנו מדובר ברוצח. מרגישים שרצחו אותו פעם נוספת". אביו של טקה הזהיר כי "מח"ש תעצים את המחאות". הוא הדגיש כי המשפחה רוצה לקבל את חומר החקירה ותיעוד מדויק של כל האירועים והסרטון. לדבריו, "ההודעה דרך התקשורת היא שגויה וממשיכה לפגוע באמון הציבור והמשפחה. הבן שלי נרצח בדם קר בזמן שיצא לשחק בשכונה".

ימי, אחותו של טקה, אמרה כי היא מאוכזבת. "רצחו שוב את אחי היום", מחתה. "העונש שקיבל זה לא עונש זה אישור לשאר השוטרים להוציא אקדח ולהמשיך לרצוח את האחים שלנו".

אביו של סלמון טקה במשרד המשפטים. רוני כנפו
"מדובר ברוצח". אביו של טקה, היום/רוני כנפו

עו"ד איציק דקה, המייצג את המשפחה, אמר כי במהלך הפגישה עם ראשת מח"ש קרן בר-מנחם "לא קיבלנו כלום חוץ ממידע שהולכים להגיש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות". דקה הסביר כי החליטו לבקש מהמשטרה את חומרי החקירה כדי לבחון אם התנהל הליך תקין. עוד הוסיף כי "על אף שאנחנו מאוכזבים, אפשר להגיד שאנחנו שמחים באופן חלקי על כך שהוא מואשם בסעיף כלשהו". עו"ד ציון אמיר הוסיף כי במשרד המשפטים ישקלו את בקשתם לראות את חומר הראיות.

עוד בוואלה!

הירי בסלומון טקה: השוטר יועמד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות

לכתבה המלאה
אחותו של סלומון טקה. רוני כנפו
"אישור לשאר השוטרים להוציא אקדח ולהמשיך לרצוח את האחים שלנו". ימי, אחותו של טקה/רוני כנפו

במחאה על החלטת מח"ש, הפגינו פעילים מחוץ למשרד המשפטים, כשהם זועקים "אמיר אוחנה שר המשפטים בזיון", "שי ניצן - בושה", "סלומון טקה - הקורבן האחרון" ו"שוטר רוצח חייב להיות בפנים".

"זו יריקה בפרצופה של הקהילה האתיופית", אמר לוואלה! NEWS עומר טיאצאו, אחד מהפעילים הבולטים במחאת העדה האתיופית שהגיע הבוקר לירושלים. "אנחנו לא מופתעים בכלל. ידענו מראש שמח"ש זו יחידה לחיפוי על שוטרים וגיבוי שוטרים". טיאצאו המשיך ואמר כי "ראשת מח"ש אמרה בכניסתה לתפקיד שמטרתה למנוע ששוטרים ישבו בכלא והיום היא הוכיחה את זה. שמה על זה חותמת. הפרקליטות מכשירה את הרצח הבא של אתיופי על ידי שוטר".

טיאצאו הסביר כי בעקבות ההחלטה נער ונערה אתיופים מרגישים היום עוד יותר מאוימים משוטרים, כי לדבריו, הם רואים את הגיבוי שהם מקבלים בפרקליטות. "אנחנו נמשיך למחות, יחד עם המשפחה, בכל דרך חוקית ודמוקרטית שניתנת לנו".

אינפו סלמון טקה. עיבוד תמונה
אינפו סלמון טקה/עיבוד תמונה

מזל ביסהוור, דוברת אגודת יוצאי אתיופיה, אמרה כי הפרקליטות הוציאה הודעה על החלטת מח"ש טרם סיום הפגישה בין משפחתו של טקה לראשת מח"ש קרן בר-מנחם. "המשפחה בפנים והפרקליטות מרשה לעצמה להעלות פוסט בפייסבוק ודרך זה לתת מידע על מה שקורה. אולי כדאי שמח"ש תכבד את הנהלים שלה - זה בזיון. לא ייתכן שמנהלים תיק כזה בחוץ ואז עושים עליהום על פעילים".

"אנחנו נמצאים פה עכשיו מחוץ לשער משרד המשפטים ומחכים למשפחת טקה שתצא החוצה. עד עכשיו לא קיבלנו שום הודעה רשמית. כל מה שיש זה הדלפות", המשיכה ביסהוור והאשימה את הפרקליטות בניהול פומבי של תיקו של טקה, "מח"ש ופרקליטות המדינה ממשיכים לנהל את התיק במרחב הציבורי. לא ייתכן שלא נותנים התייחסות בסיסית למשפחה שכולה שמחכה לראות אם תקבל צדק". לטענת ביסהוור, התנהלות הפרקליטות מראה כי היא "מוטה לטובת החשוד".

פעילה נוספת, אמילי לוי שוחט, אמרה כי "זו בעיה של החברה הישראלית כולה בלי שום קשר לצבע. וזה קל לנו הלבנים לגלגל לקהילה. זו לא בעיה של הקהילה. כולנו צריכים לצאת לרחובות ולדרוש ממערכת המשפטית להתנהל כמו שצריך".

הסרטון שפרסמה מח"ש עם קבלת ההחלטה

צילום: המחלקה לחקירות שוטרים, עריכה: שאול אדם

בהודעה שפרסמה פרקליטות המדינה תוארה השתלשלות האירועים שהובילו לירי בטקה. בשעות הערב ב-30 ביוני הגיע קצין המשטרה, שלא היה בתפקיד, לפארק ציבורי בקריית חיים יחד עם אשתו ושלושת ילדיהם. בעוד משפחתו נשארה מחוץ לפארק, השוטר ניגש אל נער שאוים על ידי קבוצת נערים ושאל אותו על שאירע. לאחר מכן פנה אל הנערים ותוך שהוא מזדהה כשוטר הורה לאחד מהם לרוקן את תכולת כיסיו. באותה העת הגיע למקום טקה ושאל את הקצין לפשר מעשיו. השוטר הזדהה שוב כאיש משטרה, אך טקה אמר בתגובה כי התעודה מזויפת.

הנערים וטקה החלו להקניט ולקלל את השוטר, אף שהבחינו כי הוא נושא אקדח. קצין המשטרה שחשש כי האירוע עלול להסלים החליט לעזוב את הפארק. שניים מהנערים וטקה הלכו בעקבותיו והאחרון אף השמיע כלפיו אמירות מאיימות. בעקבות זאת הזמין השוטר ניידת למקום.

קצין המשטרה המשיך לחניה פתוחה של בית סמוך, לשם עקבו אחריו טקה וחלק מהנערים כשהם אוחזים באבנים. השוטר קרא להם להניח את האבנים, אך הם לא נענו לקריאותיו. שתיים מהן פגעו בגופו וגרמו לו לחבלות. בתגובה יצא השוטר מהחניה אל עבר מרכז הכביש, כשטקה ושני נערים במרחק של 3-4 מטרים ממנו. בשלב זה, שלף את האקדח, דרך אותו וכיוון אותו אליהם במטרה להרתיעם, תוך שהוא קורא להם להתרחק. מיד לאחר מכן כיוון את האקדח אל האספלט, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו וירה פעם אחת.

מחומר הראיות עולה כי הקליע פגע באספלט ובעקבות הפגיעה התפצל וליבתו ניתזה היישר אל בית השחי של טקה, חדרה אל גופו וגרמה למותו. הנער הירוי החל לרוץ לכיוון הפארק, אך לאחר כמה מטרים התמוטט. בטיוטת כתב האישום נכתב כי רשלנותו של השוטר הגיעה לידי ביטוי בכמה דרכים, בהן שימוש בנשק בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח, ירי בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא ולנהלי המשטרה שאינם מתירים ירי לעבר הרצפה בנסיבות אלה וירי לעבר האספלט - משטח קשיח ושטוח שאין לירות לעברו, מחשש לנתזים העלולים לסכן חיי אדם.

מוחים מול משרד המשפטים בירושלים בעקבות ההחלטה בעניין השוטר שירה בסלומון טקה, 19 בנובמבר 2019. רוני כנפו
"שוטר רוצח חייב להיות בפנים". מפגינים מחוץ למשרד המפשטים, היום/רוני כנפו

עו"ד יאיר נדשי, המייצג את השוטר היורה, אמר כי "כמו רבים בציבור חש מרשי שאלמלא המחאה הציבורית האלימה ששטפה את הארץ לא היו בוחרים להעמידו לדין". הסנגור הדגיש כי השוטר "פעל מתוך הגנה עצמית וללא כל כוונה גרם לתוצאה הטרגית. צירוף נסיבות נדיר ובלתי צפוי הסתיים בתוצאה הטרגית כאשר בנסיבות המקרה אף אדם סביר לא יכול היה לצפות את התוצאה. אנו סבורים כי אין מקום להעמיד לדין את מרשי ואנו נוכיח טענה זו בפני הגורמים הרלוונטיים".

מנכ"לית עמותת פידל, מיכל אברה סמואל, מסרה כי "ההחלטה על העמדה לדין בגין גרימת מוות ברשלנות היא צעד אחד בכיוון הנכון. צעירים יוצאי אתיופיה צריכים לדעת שדמם לא יופקר. אנחנו מצפים לכך שמשטרת ישראל תיקח אחריות ותפעל בכל הכח נגד היחס המפלה והמסוכן".

מוחים מול משרד המשפטים בירושלים בעקבות ההחלטה בעניין השוטר שירה בסלומון טקה, 19 בנובמבר 2019. רוני כנפו
"סלומון טקה - הקורבן האחרון". ההפגנה מחוץ למשרד המשפטים, היום/רוני כנפו

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה להחלטת כתב האישום כי "עם קבלת ממצאי החקירה במשטרה ייבחנו כלל החומרים כמקובל. נציין כי מאז האירוע שהתרחש בקריית חיים ביום ה-30 ליוני, שוהה השוטר בחופשה כפויה ומזה מספר חודשים הוא מאוים ושמו אסור בפרסום. מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין גם באירוע מצער וטראגי זה".

עוד אמרו כי "כפי שהבהרנו: אין כל קשר בין מוצאו של המנוח לבין תוצאותיו הקשות של האירוע הטראגי והחריג שחייב בדיקה מעמיקה ע"י מח"ש, כפי שאמנם נעשה. נציין כי הקשר שמשטרת ישראל בונה ומטפחת בשנים האחרונות עם קהילת יוצאי אתיופיה במגוון צעדים ותהליכים המתבצעים בתוך הארגון ומחוצה לו הוא משמעותי, חשוב וחיוני ואנו נמשיך במאמצים לקדם תהליך מרכזי וחשוב של שיתוף פעולה ושיח משותף בין הקהילה לבין המשטרה".

(עדכון ראשון: 13:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully