וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת היועמ"ש: אוחנה יביא לאישור הממשלה ועדת בדיקה למח"ש

שר המשפטים אמר כי יביא את הוועדה לאישור הממשלה, אך הוסיף כי היועמ"ש מתנגד לה בשל תקופת המעבר. ההחלטה הגיעה על רקע טענות שעלו בעקבות הטיפול בשוטר שירה בסלומון טקה. אוחנה: "צעד חשוב לחיזוק האמון במערכת המשפט". יברקן: בכחול לבן מנעו ממני לקדם חקיקה בנושא

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: השוטר שירה למוות בסלמון טקה יואשם בגרימת מוות ברשלנות)

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע היום (רביעי) כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן טענות כלפי מח"ש. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד להקמת הוועדה כעת, וסבור כי יש מניעה משפטית לבצע את המהלך בזמן ממשלת מעבר. אוחנה התייחס לכך בהודעה ואמר כי "עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה". הקמת הוועדה היא חלק מההסכמות של הליכוד עם ח"כ גדי יברקן, שעבר למפלגה מכחול לבן בחודש שעבר, שהושגו על רקע טענות שעלו מהטיפול בשוטר שירה בצעיר סלומון טקה.

לדברי אוחנה, הוועדה נחוצה כי "לחזק את אמון הציבור במערכת", ויוטל עליה לבחון את הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים, נהלי העבודה, אופן ניהול החקירה בתיקים בהם הוחלט לנהל חקירה, קיומם של מנגנוני בקרה ופיקוח על פעילותה של מח"ש, הטענות בנוגע להתנהלותה, למבנה הארגוני ולכפיפות שלה. לדברי השר, כדי לא לכבול את ידיה של הממשלה הבאה שתיבחר, הוועדה תגיש את ממציאה ומסקנותיה לממשלה רק בעוד ארבעה חודשים, והממשלה הבאה תוכל להחליט אם לבקש ממנה להגיש גם המלצות.

שר המשפטים אמיר אוחנה וטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"העולם שבחוץ איננו קופא רק משום שיש עוד בחירות, והציבור זכאי למענה". אוחנה/שלומי גבאי

לדברי אוחנה, "בסמוך לאחר אירוע מותו של סלומון טקה ז"ל, הוצפה בציבור - ובפרט בקרב ציבור יוצאי אתיופיה - בעיה שהכרתי מקרוב מעיסוקי כעורך דין: בעיה קשה שהיא ארוכת שנים וחוצת מגזרים של חוסר אמון ציבורי במח"ש". עוד הוסיף כי "רבות מהטענות הופנו אז נגד המחלקה לחקירות שוטרים, שיותר מדי מקרים המגיעים לשם לא זוכים - כך נטען - לטיפול ההולם והראוי. בחנתי את האפשרויות השונות, והודעתי עוד ביולי 2019 על כוונתי להקים את הוועדה".

שר המשפטים ציין בדבריו את התנגדותו של היועמ"ש, ואמר כי "אלא שאז עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה". אך הוסיף כי הקמת הוועדה הייתה צריכה גם לבוא בתיזמון שלא יתפרש כניסיון להשפיע על ההחלטות בעניין משפט השוטר שירה בטקה.

עוד בוואלה!

לא הסתפק בירי אזהרה: השוטר שירה בסלומון טקה מואשם בגרימת מוות ברשלנות

לכתבה המלאה
אזכרת שלושים לסלומון טקה, אוגוסט 2019. יואב איתיאל
קברו של טקה בחיפה/יואב איתיאל

בראשות הוועדה יעמוד השופט (בדימוס) הרן פיינשטיין, וחבריה יהיו פרופ' אברהם דיסקין ופרופ' רינת קיטאי-סנג'רו. לדברי השר, מה שהציף את העיסוק במח"ש, שעלה גם בשיחותיו עם ח"כ יברקן, הוא מותו של סלומון טקה מירי שוטר. הוא הוסיף כי מלבד התנגדות הגורמים המשפטיים, סבר שהקמת הוועדה במועד מוקדים יותר תתפרש כניסיון להשפיע על ההחלטה בעניין טקה. אולם, לאחר שהשבוע הוגש כתב אישום נגד השוטר היורה, שמואשם בגרימת מוות ברשלנות, הודיע על כוונתו להקים את הוועדה.

"משהבחירות לא הביאו, למרבה הצער, להקמת ממשלה ולאחר שנסתיימה החקירה במקרה סלמון טקה, הסתיים השימוע והתקבלה החלטה - החלטתי כעת להקים את הוועדה - ולהביאה לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה", מסר אוחנה. "העולם שבחוץ איננו קופא על שמריו רק משום שיש עוד בחירות, והציבור זכאי למענה. הציבור גם זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים - הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלביט בדיון להסרת חסינותושל ח"כ חיים כץ, הכנסת, ירושלים, 4 בפברואר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
סבור כי יש מניעה משפטית לבצע את המהלך בזמן ממשלת מעבר. מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

אתמול הגישה מח"ש כתב אישום נגד השוטר שירה למוות בטקה, בגין גרימת מוות ברשלנות, לאחר השימוע שנערך לו. על פי דוברות משרד המשפטים, "ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, שקלול מכלול נסיבות האירוע והטענות שנשמעו בהליך השימוע בעניינים אלה ואחרים".

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכי הדין רונן יצחק וליאת יונניאן, קצין המשטרה פעל ברשלנות כשגרם למותו, כש"רשלנותו באה לידי ביטוי בעיקר בכך שביצע ירי לעבר האספלט, ולא הסתפק, לכל היותר, בירי אזהרה באוויר לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד". עוד צוין כי פעולות אלה מגיעות בניגוד לפקודות המשטרה המחייבות בנושא, ונהלי המשטרה בנוגע לירי, שאינם מתירים ירי לעבר הקרקע בנסיבות ובאופן שבו פעל השוטר. ממשרד המשפטים נמסר כי "בהחלטה נלקחה בחשבון העובדה שהנאשם היה במקום עם בני משפחתו, הותקף באבנים על ידי המנוח ונערים אחרים ואף נפצע באירוע, בטרם השתמש באקדחו, אך במכלול הנסיבות נמצא, כאמור, כי יש מקום להעמידו לדין".

וורקו טקה, אביו של סלומון אמר בתגובה עם היוודע סעיפי האישום נגד הקצין, כי הוא קורא למשפט צדק. "אנחנו קוראים לעשות משפט צדק ולא לשפוך שוב את דמו של סלמון. הבן שלי מת והשוטר הזה עדיין חופשי. אני מאוד מקווה שהוא יקבל את העונש שמגיע לו". לדבריו, "בחודשים האחרונים מאז החלה החקירה של מח"ש וההמלצות שלהם אנחנו מרגישים כאילו הרגו שוב את סלמון".

ח"כ גדי יברקן במליאת הכנסת , 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
"נתניהו התחייב לקדם את הנושא". יברקן/ראובן קסטרו

הח"כ לשעבר גדי יברקן, מספר 20 ברשימת הליכוד, בירך על היוזמה, וטען כי בתקופתו בכחול לבן מנעו ממנו לקדם חקיקה בנושא. "אני מברך את חברי, השר אמיר אוחנה על קידום המהלך להקמת ועדת חקירה ממשלתית לבדיקת מח"ש. בתקופתי במפלגת כחול לבן ניסיתי לקדם חקיקה בנושא אך לצערי הרב מנעו ממני לקדם זאת. זהו אחד הנושאים אותם התחייב ראש הממשלה לקדם באופן מיידי כחלק מהמעבר שלי למפלגת הליכוד ואני מברך על כך".

(עדכון ראשון: 18:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully