וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח כל 4 שעות, 272 נערים נאלצו לעזוב את ביתם: דוח הלהט"בופוביה בישראל

12.2.2020 / 6:00

2,125 מקרי להט"בופוביה דווחו בשנת 2019, רובם ברשת, במקומות העבודה וכן בסביבה המשפחתית. 63% מהדיווחים הגיעו מבני 19-30, ורבע מהם מקרב טרנסים. עפ"י דוח האגודה למען הלהט"ב, העלייה אירעה על רקע דקירת הנער בהוסטל בת"א, קפיין מפלגת נעם והתבטאויות שר החינוך

צילום: בני ויינר ואבי כהן, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: מאות במחאת הלהט"ב נגד שר החינוך פרץ)

2,125 מקרי להט"בופוביה דווחו השנה, 39% מהם אירעו במוסדות המדינה - כך עולה מדוח הלהטב"ופוביה של האגודה למען הלהט"ב שפורסם היום (רביעי). העלייה בדיווחין נרשמה בעיקר לאחר אירוע דקירת בן ה-16 בהוסטל בית דרור, קמפיין מפלגת "נעם" והתבטאות שר החינוך, רפי פרץ, בריאיון.

בשנה החולפת נרשמה עלייה של כ-36% במספר מקרי השנאה והאלימות כלפי הקהילה הגאה המדווחים, זאת לעומת השנה שלפניה, כאשר בכל ארבע שעות מדווח מקרה להט"בופובי. על פי הדוח, שני אירועים מרכזיים אחראים על העלייה הגדולה במספר המקרים: בהיבט הפוליטי, קמפיין הבחירות של מפלגת נעם שכלל אג'נדה להט"בופובית, וכן התבטאויותיו של שר החינוך רפי פרץ כנגד הקהילה. גם הדקירה של נער בן 16 בבית דרור, מקלט לנוער להט"בי בתל אביב, על ידי בני משפחתו, תרמה לעלייה בדיווחים.

מצעד הגאווה בתל אביב, 14 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"את ההשלכות של ההסתה אנחנו רואים יום יום". מצעד הגאווה בתל אביב, 2019/ראובן קסטרו

46% מבין המדווחים השנה הם גברים הומואים וביסקסואלים, 22% נשים לסביות וביסקסואליות וכ-25% על הקשת הטרנסית. מדובר בעלייה של כ-40% בדיווחים של טרנסג'נדרים לעומת השנה שעברה. כ-63.5% מבין המדווחים השנה היו בני 19-30, כ-26% היו עד גיל 18. פחות מאחוז מהדיווחים היו של בני/ות 56 ומעלה.

יותר מ-50% ממקרי הלהט"בופוביה שדווחו התרחשו ברשתות החברתיות ורובן נענו בתגובה מטעם האגודה למען הלהט"ב, המפעילה את התכנית למניעת בריונות ברשת על רקע להט"בופובי.

בחודש אוגוסט, לאחר התבטאות שר החינוך רפי פרץ, שאמר כי ניתן לבצע טיפולי המרה ללהט"בים וכן עם עליית קמפיין מפלגת "נעם" ("ישראל בוחרת להיות נורמלית"), נרשמה עלייה של 58% במקרי הלהט"בופוביה ברשת, בהשוואה לחודש שקדם לכך.

עוד בוואלה!

הרב שכינה את ההומואים "נכים עם בעיה נפשית" יקבל פרס ישראל

לכתבה המלאה
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל. האגודה למען להט"ב, צילום מסך
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל/צילום מסך, האגודה למען להט"ב
זירת דקירת הנער בן ה-16 בתל אביב - 26/7. אבי כהן
זירת דקירת הנער מחוץ להוסטל בתל אביב, יולי 2019/אבי כהן

כ-44% מהפגיעות שהאגודה הגיבה עליהן, היו טוקבקים לכתבות וכ-35% מהם נמצאו בטוויטר. כמעט 10% מהפגיעות נמצאו בפייסבוק והשאר בפורומים ברשת, באינסטגרם, ביוטיוב ובבלוגים.

באשר לפילוח גיאוגרפי, 60% מהמקרים אשר דווחו ל"מרכז ניר כץ", הקרוי על שם אחד הנרצחים בברנוער, אירעו בעיר תל אביב והסביבה. 11% מהם באזור חיפה והסביבה, 10% באזור באר שבע והסביבה, 9% בירושלים והסביבה, 3% באזור השרון ו7% ברחבי הארץ.

מנתוני הדוח עולה כי 39% מהמקרים שדווחו השנה אירעו בסביבת מוסדות המדינה, כשעיקר הדיווחים נגעו ביחסים מול רשות האוכלוסין, ובהתנהלות פוגענית ומפלה של עובדי הרשות כלפי הקהילה הגאה. בחודש שעבר נפגשו לראשונה האגודה וארגוני הקהילה עם מנכ"ל רשות האוכלוסין, כחלק מהמאבק הגאה, וניכרת נכונות מצד הרשות לטפל במקרים המדווחים.

סילוק מהבית והדרה מהקהילה

כ-29% מכלל הדיווחים למרכז השנה היו על רקע של להט"בופוביה במשפחה. הדיווחים כוללים, בין היתר, אמירות מעליבות, יחס משפיל ולעיתים גם סילוק מהבית והדרה מהקהילה. 272 נערים וצעירים נאלצו לעזוב את הבית השנה כתוצאה מלהט"בופוביה. המקרה הבולט ביותר השנה היה דקירת הנער בן ה-16 על ידי אחיו מחוץ להוסטל בית דרור שבתל אביב.

המקרים בבתי הספר ובמוסדות ההשכלה הגבוהה מהווים כ-5% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה. כ-75% מהדיווחים היו על להט"בופוביה בבתי ספר, וכרבע במוסדות השכלה גבוהה. לדוגמה, האמירה "אני מאחלת לך שתתחתני עם גבר" הופנתה כלפי סטודנטית גאה בחוג עבודה סוציאלית במוסד להשכלה גבוהה באזור ירושלים. בעקבות המקרה נערך יום עיון על הקהילה הגאה בחוג המדובר, והועלו בו כלים לסטודנטיות כמטפלות לעתיד.

פילוח אזורי דיווח

דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל. האגודה למען להט"ב, צילום מסך
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל/צילום מסך, האגודה למען להט"ב

זירות ההתרחשות של האירועים הלהט"בופובים

דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל. האגודה למען להט"ב, צילום מסך
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל/צילום מסך, האגודה למען להט"ב

כ-3% מכלל המקרים שדווחו למרכז השנה היו על להט"בופוביה בסביבת העבודה. בכמחצית מן המקרים המנהל/ת היו הגורם הלהט"בופובי, ובמחצית נוספת, אלו הקולגות שהתבטאו או התנהגו באופן להט"בופובי. על פי דיווח של גבר בשנות ה-30 לחייו, לאחר שעבר בהצלחה את שלושת הראיונות הטכניים לעבודה בחברת היי-טק, הוא רמז בראיון האחרון, שאמור להיות הקל ביותר, על הנטייה המינית שלו ולכן לא קיבל את המשרה. כמו כן, חלק מהדיווחים היו על מורים שרצו לצאת או יצאו מהארון בבית הספר וספגו תגובות להט"ביות מצד המורים והתלמידים. עובד נוסף סיפר כי "לאורך רוב התקופה שבה עבדתי קיבלתי הערות לגבי הנטייה המינית שלי ובכלל ירדו עליי משום הנטייה המינית. בנוסף הרבה דאגו להסביר לי למה זה לא בסדר וכמה שזה כביכול ''סוטה'".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, ומנכ"ל האגודה, אוהד חזקי, אמרו עם פרסום הדוח כי הלהט"בופוביה הורגת ופוגעת באלפי קורבנות המותקפים פיזית ומילולית, נזרקים החוצה מהבית ונדחפים לקצה, לעיתים עד ייאוש מובהק ואובדנות.

פילוח אירועים להטב"ופובים במוסדות חינוך

דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל. האגודה למען להט"ב, צילום מסך
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל/צילום מסך, האגודה למען להט"ב

חלוקה מגדרית של הדיווחים

דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל. האגודה למען להט"ב, צילום מסך
דוח מצב הלהט"בפוביה בישראל/צילום מסך, האגודה למען להט"ב

"המציאות הזאת לא מגיעה יש מאין, יש מי שבוחר להזין אותה", אמרו. "היא מתחזקת כששר החינוך של מדינת ישראל רוצה להמיר אוכלוסייה שלמה בחברה והמדינה בוחרת להעניק פרס לאדם שקורא להחרים אלפי להט"בים. את ההשלכות של ההסתה הזאת אנחנו רואים יום יום בשנאה ואלימות במרחב הציבורי, ברשתות החברתיות, במקום העבודה ואפילו במוסדות השלטון".

לדבריהם, "היום יותר מתמיד מוטלת עלינו הציבור, אחריות כבדה לקדם חברה שמוקיעה מתוכה מנהיגות מסיתה ואלימה. לא ניתן שימחקו אותנו מהמרחב הציבורי, נגן על הביטחון האישי של חברי וחברות הקהילה ונמשיך לפעול למען השוויון והחופש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully