וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרץ הביע תמיכה בטיפולי המרה ועורר סערה: "איש חשוך ומסוכן"

שר החינוך התייחס לטיפולי המרה ללהט"ב בריאיון לחדשות 12 ואמר ש"יש לי היכרות עמוקה בנושא החינוך וגם עשיתי את זה". במערכת הפוליטית ובקהילה הגאה יצאו נגד אמירתו של פרץ וקראו לראש הממשלה לפטר אותו מתפקידו. נתניהו: "דבריו אינם מקובלים עליי ולא משקפים את עמדתי"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ליר שפיגלר

סערת דברי השר פרץ - כל הפרטים

  • פרץ: בעד טיפולי המרה לקהילה הלהט"בית
  • האגודה למען הלהט"ב: דורשים לפטרו
  • נתניהו: "דבריו של פרץ אינם מקובלים עליי"
  • בעקבות הסערה הבהיר השר את עמדותיו
  • ארגוני הקהילה הלהט"בית יקיימו הערב הפגנה בקריאה לפטר את פרץ

במערכת הפוליטית ובארגוני הקהילה הגאה תקפו אמש (ראשון) את שר החינוך רפי פרץ, שאמר בריאיון ל"חדשות 12" כי הוא בעד טיפולי המרה לקהילה הלהט"בית. בריאיון טען השר פרץ כי "יש לי היכרות עמוקה בנושא החינוך וגם עשיתי את זה. חיבקתי אותו ואמרתי לו דברים חמים: בוא נלמד, בוא נתבונן. המטרה היא שיכיר את עצמו היטב, יראה מה הנתונים ואז יחליט".

באגודה למען הלהט"ב דרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו לפטר את פרץ מתפקידו. "אסור שילדות וילדי ישראל ייחשפו לרעל הלהט"בופובי שמפיץ מי שמתיימר לעסוק בחינוך וערכים", נמסר מטעם האגודה. "אנחנו ממליצים לפרץ לנסות בעצמו טיפולי המרה מסוג אחר: טיפולי המרה נגד שנאת האחר ובעד אהבת חינם, נגד דעות חשוכות ובעד פתיחות וקבלה".

ראש הממשלה אמר בתגובה כי "דבריו של שר החינוך ביחס לקהילה הגאה אינם מקובלים עליי ואינם משקפים את עמדת הממשלה בראשותי". נתניהו הוסיף כי שוחח הערב עם פרץ, "שהבהיר את דבריו והדגיש כי מערכת החינוך הישראלית תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדל של נטייה מינית".

לקריאה נוספת בנושא
"לא נחזור לארון": חרף האיומים - מאות השתתפו במצעד הגאווה הראשון בנתניה

רפי פרץ בישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019. יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
"היכרות עמוקה בנושא". פרץ/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

בעקבות ההתבטאות של פרץ, ארגוני הקהילה הלהט"בית יקיימו הערב בשעה 19:00 הפגנה מול קריית הממשלה בתל אביב בדרישה לפטר את שר החינוך. מטעם המארגנים נמסר כי "בהפגנה ייקחו חלק גם מורות, מורים ואנשי חינוך, תלמידות, תלמידים והוריהם מכל רחבי הארץ וחברות וחברי קהילה שנאלצו לעבור טיפולי המרה".

בעקבות הסערה שעוררה אמירתו, הבהיר פרץ את עמדותיו. השר אמר כי "לא טענתי שצריך לשלוח ילד או ילדה לטיפולי המרה". לדבריו, "במהלך שנותיי כמחנך נפגשתי עם תלמידים שחשו מצוקה נוראית עם נטייתם המינית, ובחרו להיעזר באנשי מקצוע כדי לשנות את נטייתם. מה שאמרתי בריאיון נאמר מתוך היכרות אישית שלי עם מקרים דומים". עוד הוסיף כי "מערכת החינוך בישראל בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלי של נטייה מינית. ככה גם הבהרתי בריאיון".

שר המשפטים, אמיר אוחנה, גינה את אמירתו של פרץ ואמר כי "ממשלת הליכוד, התנועה הלאומית-ליברלית לא תיתן את ידה לטיפולי המרה". לדבריו, "המחקרים הרציניים בעולם מדעי הנפש מאוחדים סביב העמדה שלא רק שאין ביכולתם 'להמיר' את הנטייה המינית - הם מזיקים ועלולים לגרום לבני הנוער כאב וסבל המגיעים עד כדי אובדנות. שר החינוך, הנוער של מדינת ישראל כולה וכן, גם של המגזר הדתי-לאומי, נושא אליך עיניים. בני נוער להט"בים מתאבדים פי שלושה משיעורם באוכלוסייה". עוד הוסיף אוחנה: "הבהרתך חשובה אך אינה מספקת. למד לעומק את הנושא, וחזור בך".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר בתגובה כי דברי שר החינוך חמורים. "כל אמירה בקשר לטיפולי המרה אינה יכולה להיות לגיטימית בישראל של 2019", אמר. "ממשלת כחול לבן תקדם את השוויון, הסובלנות וקבלת האחר. זכותו של כל אדם לחיות על פי אמונתו, דעתו ונטייתו היא אבן יסוד בדמוקרטיה הישראלית ונגן עליה בכל כוחנו. לא ניתן יד להמשך ההקצנה ונחזיר את ישראל לשפיות וקדמה".

חבר הנהגת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, תקף כי "עד שרפי פרץ לא יעבור טיפולי המרה מהדעות החשוכות והמטורפות שלו הוא לא יכול להמשיך לכהן כשר חינוך".

יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, אמר כי "שר החינוך של נתניהו מקדם טיפולי המרה ללהט"ב?! ממשלת ימי הביניים?? תוהו ובוהו וסמוטריץ' על פני תהום? הלו, כאן ישראל 2019! ביבי, פרץ, אתם לא תמירו אף אחד. אנחנו נמיר את ממשלת החושך שלכם בממשלה נאורה, של שוויון, ערכים ודמוקרטיה".

יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, יצא אף הוא נגד דבריו של פרץ וכינה אותם "אנושים ואינם יהודיים". לדבריו, "המרה צריך לעשות לשכר המורים, לכיתות הצפופות ולתשלומי ההורים המופקעים. הגיע הזמן שתפסיקו להתערב בחייהם האישיים של אזרחים. לכל אדם הזכות לאהוב, להתחתן ולהקים משפחה עם מי שהוא בוחר. בבחירות הקרובות אזרחי ישראל יעשו המרה לימין הקיצוני ממשרד החינוך".

גם יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, קרא לפטר את פרץ. "ישראל שנת 2019. רפי פרץ, שר החינוך, תומך בטיפולי המרה ללהט"בים", צייץ. "לא רק שהוא תומך, הוא גם מצהיר בגאון שעשה את זה. טיפולי 'המרה' זה דבר מסוכן שגורם למצבים קשים אצל צעירים, עד כדי אובדנות. זה לא רק חוסר אחריות, זה דיני נפשות ממש. אתה לא שר חינוך, אתה שר החושך. אתה לא ראוי להיות מופקד על עתיד הילדים שלנו. אותך צריך להמיר משר חינוך לעמדה שבה תעשה פחות נזק".

מצעד הגאווה בנתניה 12 ביולי 2019. שלומי גבאי
מצעד הגאווה בנתניה, אתמול/שלומי גבאי

בריאיון הוסיף פרץ באשר לקהילת הלהט"ב כי "גם כשר חינוך וגם כאזרח במדינת ישראל, אני מכבד כל אדם באשר הוא אדם. אני מודה שאני באופן אישי, אני רב בישראל, התורה שלנו אומרת לנו דברים אחרים. זה לא אומר שאני נותן להם ציונים".

כנשאל אם צריך לתקצב את איגי (ארגון נוער גאה), ענה כי "אם היא תנועת נוער לגיטימית אז כן. היא כבר מתוקצבת ואני לא מתכוון לגרוע ממנה". לדבריו, הוא יצטרך לעיין במסריה הארגון כדי לבחון אם יורשו להיכנס למערכת החינוך: "אם הם פותחים את החשיבה לשונה ולשוויוניות של זה בהחלט צריך לחשוב על זה בצורה רצינית".

התארגנות של חברי הקהילה הלהטבית בישפרו סנטר במודיעין לטובת יציאה בשיירה לכיוון ירושלים לקראת מצעד הגאווה.. קרדיט- איגי, מערכת וואלה! NEWS
"אצטרך לעיין במסרים שלהם". חברי איגי/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט- איגי

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) גינתה אף היא את דבריו של פרץ. יחימוביץ' צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי "טיפולי המרה הם סאדיסטיים, אכזריים ופרימיטיביים. דמיין אדוני שר החינוך רפי פרץ שישלחו אותך לטיפולי המרה כדי לאלץ אותך להימשך לגברים. חושבת על להטב"ק בבתי הספר ששומעים את הזוועה הזאת מפי שר החינוך שלהם ויש לי דמעות בעיניים".

חבר מפלגתה, ח"כ איציק שמולי, כתב כי הוא "‏מאחל ל'רברפי' רפואה שלמה, אין טיפול המרה חזק דיו שיוכל להבריא מדעות חשוכות, מסוכנות וגזעניות כל כך. כל דקה שאדם כזה אחראי על החינוך הממלכתי זו סכנה לילדי ישראל. מציע להורים לפקוח שבע עיניים על הנעשה בגן או בבית הספר".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, צייץ בתגובה כי "‏הטרלול ממשיך. והפעם זה שר החינוך בישראל. הממשלה הזו מזמן ירדה מהפסים. חייבים להחזיר את ישראל להיות נורמלית".

"הייתי שמח לשלוח את פרץ להמרה"

ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) הוסיפה כי היא "ממליצה לרב רפי פרץ לעבור טיפולי המרה למאה ה-21 ולמדינה דמוקרטית, כזו שמכירה בזכותו של כל אדם לאהוב את מי שהוא רוצה ולהבין שזה נורמלי".

גם חבר הכנסת עידן רול (כחול לבן) צייץ בתגובה: "הייתי שמח לשלוח את הרב פרץ לטיפולי המרה מאיש חשוך ומסוכן לאדם טוב שמכבד בני אדם". עוד הוסיף כי "מזל שפרץ הולך להיות שר החינוך לתקופה מאוד קצרה".

חבר מפלגתם, ח"כ איתן גינזבורג, ציין כי "העובדה ששר החינוך מאמין בטיפולי המרה לנערים ונערות ואף היה שותף להם מדאיגה ומסוכנת. טיפולים כאלה מובילים למקרים קשים עד כדי אובדנות בקרב הצעירים. הנטייה המינית של להט"בים היא לא מחלת נפש והגיע הזמן שהרב פרץ ימיר את התפיסות המיושנות למציאות. על טיפולים אלו להיות מחוץ לחוק".

מעמותת אבות גאים נמסר בתגובה כי הם מודאגים מאמירתו של פרץ וקראו לראש הממשלה לגנות את דבריו. "אנו מקווים למינוי אחר במשרד החינוך עוד לפני הבחירות, מינוי אשר ישקף את החברה הישראלית ושיכבד את כל חלקי האוכלוסיה", הגיבו. אנו קוראים לשר חינוך, אשר מנסה לחנך את ילדי ישראל לשנאת האחר, להתפטר עוד היום".

יו"ר נעמ"ת, חגית פאר, הגיבה כי "שר החינוך העביר הערב לילדי ישראל מסר של חושך ובורות. כל אדם רשאי לחיות את חייו כרצונו ולאהוב בגאווה את כל מי שיחפוץ לאהוב. אני ממליצה לרב רפי פרץ לחזור לספרי הלימוד ולמחקרים שמוכיחים את הנזקים הבלתי הפיכים של אותם 'טיפולי המרה' לנפשם של אנשים וזאת מתוך מטרה אחת בלבד - לגרום להם לבושה במי שהם. עצוב שכך מתייחס שר חינוך בישראל לקהילה חשובה בחברה הישראלית שמשרתת בצבא, משלמת מיסים ותורמת את חלקה לחברה. קו ישיר עובר בין הניסיונות להצר צעדיהן של נשים במרחב הציבורי לפגיעה באוכלוסיות נוספות בישראל".

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה בישראל, ד"ר צבי פישל, אמר כי "מביש ומדאיג ששר החינוך של מדינת ישראל לא רק שמתבטא בעד תופעת טיפולי ההמרה אלא אף מעיד על כך שביצע אותן בעצמו. כפי שקבעה ההסתדרות הרפואית, איגוד הפסיכיאטריה בישראל ואיגודי רופאים רבים נוספים בישראל ובעולם - אין טיפול שיכול להמיר את האוריינטציה המינית של אף אדם. טיפולי ההמרה שמתיימרים לשנות אוריינטציה מינית, לא רק שהוכחו מדעית שהינם חסרי תועלת, הם מהווים סכנה, ומסבים נזק חמור לנפשו של המטופל בעצם תחושת הכשלון ועלולים להוביל עד להתאבדות".

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל שיגרה מכתב דחוף לשר החינוך בעקבות דבריו ובו טענה כי "התבטאויות כמו זו שהשמעת הערב מסכנות אלפי בני ובנות נוער אשר חווים קושי סביב סוגיות של משיכה וזהות מינית".

(עדכון ראשון: 21:09, 13/07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully