וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסחר ותיירות במקום מבנים צבאיים: המאבק על מצוק מצפה רמון

בין מצפה רמון למשרד הביטחון מתנהל מאבק עיקש על שטח שצופה למכתש, ועליו בסיס קטן של חיל האוויר. המועצה המשוועת לפרויקטים כלכליים רוצה לפתח את השטח למגורים ולחנויות, אך הניסיונות להגיע להסדר לא צלחו. לטענתה, "במשרד הביטחון לא מוכנים לרדת במחיר, זה פלונטר"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: סוגיית העברת אמ"ן לדרום, אוגוסט 2019)

זה ארבע שנים שמועצת מצפה רמון מנהלת מאבק מול משרד הביטחון על שטחי המצוק שמשקיף על המצפה. בשטח יושב בסיס של חיל האוויר, ובו ארבעה בניינים המשמשים למגורי חיילים. המועצה רוצה להפקיע את השטח שנמצא במיקום אסטרטגי ומבוקש, זאת בכדי לפתח את התיירות והמגורים באזור הפריפריאלי שמשווע לכל פרויקט כלכלי שניתן לקבל.

אל המאבק נכנסו גם רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, שמתווכים בין הצדדים. לאורך השנים נעשה ניסיון להגיע להסדר בין מועצת מצפה רמון לבין משרד הביטחון לפינוי המגרש, אך המאמצים לא צלחו. משרד האוצר עורך הסכמים רבות מול צה"ל, בהם מועתקים בסיסים משטחים מבוקשות, לאזורים פחות אטרקטיביים, כאשר הצדדים בודקים את עלויות ההגירה והתמורה מהקרקע. בעסקה הנוכחית, השטח כולל אך ורק מגורי חיילים, כך שהעלויות לא צריכות להיות כה יקרות.

הגורמים שמעורבים במשא מתן, מסבירים כי הביקוש לתחום התיירות המדברית הפך בשנים נמצא בשיא בשנים האחרונות. המועצה שואפת לפתח את השטח ולהקים בו בית מלון או מתחם מגורים יוקרתי, ולפתח את הטיילת לצד חנויות מסחריות.

מצפה רמון. אתר רשמי
האזור משווע לכל פרויקט כלכלי שניתן לקבל. מצפה רמון/אתר רשמי

"משרד הביטחון נקב במחיר מאוד גבוה, בהתחלה הם ביקשו 48 מיליון שקלים, כשמדובר בארבעה בניינים בלבד עם 12 דירות בכל אחד", סיפר ראש מועצת מצפה רמון, רוני מרום. "אחרי משא ומתן ממושך, שבמהלכו הגעתי למנכ"ל המשרד אודי אדם, הם ירדו ל-30 מיליון, אך רשות מקרקעי ישראל, שהם בעלי הקרקע - לא מוכנים לצאת למכרז ביותר מ-26 מיליון".

מרום הוסיף כי "הוויכוח נופל על פער של ארבעה מיליון שקלים בלבד, ובגללו אי אפשר לצאת לשיווק המגרש. מדובר רק במחיר ההתחלתי, וכאשר המגרש יצא לשיווק הוא יוכל לקבל בסופו של דבר מחיר גבוה יותר. כל שקל מעל ה-26 מיליון יועבר ישירות למשרד הביטחון - אך הם עדיין מתעקשים".

עוד בוואלה!

משיקולי נדל"ן: מתחם גני ילדים בתל אביב יהפוך לצפוף בישראל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועצת מצפה רמון רוצה להקים בית מלון שישקיף אל הנוף. מצפה רמון/מערכת וואלה!, צילום מסך

החזון של מרום הוא לפתח את השטח למגורים ולמסחר. "צריך לאפשר את הנוף הזה גם לתיירים וגם לתושבי מצפה רמון. זה יאפשר לנו ייצור פרויקט מגורים ברמה מאוד גבוהה, בלוקיישן שהוא יוצא מן הכלל - המכתש", אמר. "לצד פרויקט המגורים, יהיה בשטח זה גם מסחר, ובתי עסק כמו גלידריות ובתי קפה. זה יחזק את הטיילת שלנו, ויהפוך אותה ליותר אטרקטיבית".

מעבר לכך, רוצים במועצה להקים על השטח מרכז קונגרסים והשתלמויות, ליד מרכז חדשנות. "אנחנו מעוניינים לייצר תמהיל מגורים, תיירות ומסחר שייצר גם תמיכה דמוגרפית וגם יחזק את הכלכלה המקומית", אמר ראש המועצה. "במשרד הביטחון לא מוכנים לרדת במחיר וזה פלונטר שאני לא מצליח לפתור. אני מחכה לסוף הבחירות כדי לראות מי יהיה שר הביטחון, ולנסות שוב".

ראש מועצת מצפה רמון, רוני מרום, 3 בפברואר 2020. אתר רשמי
"רוצה לראות אנשים שחיים, ולא גדר שמקיפה ארבעה בניינים". ראש המועצה, רוני מרום/אתר רשמי
מצפה רמון. אתר רשמי
התיירות המדברית - בשיא בשנים האחרונות. מצפה רמון/אתר רשמי

מרום הוסיף כי בעיניו, זה לא מתאים שיהיה בסיס צבאי באמצע היישוב. "זה לא נכון. השטח הזה הוא קריטי וחשוב, הוא שווה ערך לחמישה דונמים על שפת הים בתל אביב", אמר. "זו פיסת קרקע חשובה. אני רוצה לראות אנשים שחיים, ולא גדר שמקיפה ארבע בניינים באמצע היישוב. גם לצבא זה פחות נכון".

ממשרד הביטחון נמסר כי "לבקשת המועצה המקומית מצפה רמון, הסכים משרד הביטחון כבר לפני מספר שנים לפנות את המתקן. זאת, בכפוף למימון העתקתו למיקום חלופי, בהתאם להחלטת הממשלה בנושא פינוי מחנות צה"ל ממרכזי הערים".

המשרד הדגיש כי "על אף הסכמת המשרד, לא הצליחו המועצה וגורמים נוספים, אשר עסקו בנושא, לקדמו. העלות אשר דרש משרד הביטחון נקבעה לפי עלות ההקמה של מתקן חליפי לזה אשר יפונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully