וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיקולי נדל"ן: מתחם גני ילדים בתל אביב יהפוך לצפוף בישראל

27.1.2020 / 13:22

העירייה הודיעה על כוונתה להרוס את שטח אשכול "העבודה" במרכז העיר ולהעביר אותו למחצית מהמתחם הקיים, שם יוקם מחדש כמבנה לגובה ללא חצר משותפת. ההורים מחו והשביתו את יום הלימודים: "מבקשים שיעצרו את התכנית". עיריית ת"א: "הגידול במספר הילדים מצריך גנים נוספים"

צילום: ועד ההורים בשכות נופי ים תל אביב, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: עיריית תל אביב מפעילה אתר בניה סמוך לאשכול גנים)

300 ילדים לא הגיעו היום (שני) ללימודים בגלל החלטת עיריית תל אביב-יפו להעביר את מתחם הגנים ברחוב העבודה למחצית מן המתחם הקיים כדי להשתמש בחצי השני לשימושים עירוניים אחרים - וכך להפוך אותו למתחם הגנים הצפוף בישראל. מדובר בעליית מדרגה במאבק שמנהלים מאות הורים נגד העירייה בשבועות האחרונים ברקע כוונתה להרוס את שטח אשכול גנים "העבודה", בו לומדים כיום 280 ילדים בתשע כיתות. בשבוע שעבר שבתו ילדי האשכול במשך שעתיים וכמה ימים לפני כן קיימו ההורים הפגנת מחאה.

בעירייה מתכננים להעביר את התלמידים משטח אשכול של 2.6 דונם ל-1.2 דונם ובכך, על פי טענתם, לייצר לאגף הנכסים בעירייה "רווח" נדל"ני של 1.4 דונם שיופנה לשימושים אחרים משיקולי נדל"ן ועתודות קרקע. לדברי ההורים, תכניות העירייה כוללות הקמת מבנה דחוס לגובה שיכלול רק מרפסות משחק נפרדות לכל גן ללא חצר משותפת, ארגזי חול, שטח ירוק ואור שמש הכולל עשר כיתות גן לגילאים 4-6 ובתפוסה של 350 ילדים. משמעות ההחלטה היא כי אשכול "העבודה" יהפוך לאשכול הגנים הגדול והצפוף בישראל, שאינו עומד בסטנדרטים המקובלים בשאר מדינות ה-OECD.

שביתה במתחם הגני הילדים אשכול העבודה בתל אביב, 27 בינואר 2020. אתר רשמי
300 ילדים לא הגיעו לגן. אשכול גני הילדים "העבודה", היום/אתר רשמי

קשת איינהורן, אימא לילד שלומד באשכול הגנים, אמרה לוואלה! NEWS כי "העירייה מתכננת לבנות על החצר של אשכול הגנים ועל גבי אחד המבנים אשכול חדש, שבו יהיו עשר כיתות והילדים יהיו במרפסות נפרדות במקום בחצר המשותפת שהיא הלב של הגן והלב של האשכול". איינהורן הדגישה שההורים לא יוותרו על האשכול הקיים. "יש לו משמעות פדגוגית, משמעות חברתית ואקולוגית והעירייה מסרבת לראות את זה", הסבירה.

"הצענו חלופות לעירייה והם מסרבים לשמוע", הוסיפה האם. "הם שומרים שטחים כעתודות קרקע לפרויקטים שאנחנו לא יודעים מה הם, אבל אנחנו יודעים מה הצרכים שלנו עכשיו. אנחנו מבקשים שיעצרו את התכנית וידברו איתנו".

איינהורן הבהירה כי ההורים ימשיכו במאבקם. לדבריה, "אנחנו כועסים ומודאגים ומקווה שהעירייה תתעשת ותבין שקורית פה טעות ותעצור את זה ותשאל את עצמה, אם כל הגן מגויס, אם 300 הורים לא שלחו ילדים לגן ו-400 משפחות השתתפו בהפגנה לפני שבועיים, אולי נעשית טעות? ובמקום להתבצר בעמדתם הם יכולים לקחת צעד אחורה ולעשות את הדבר הנכון".

עוד בוואלה!

מנופים מעל הגן באישור העירייה: "מפקירים את ילדינו בשביל קבלנים"

לכתבה המלאה

"צפיפות העולה על המקובל במתקני כליאה"

ועד ההורים דורש מעיריית תל אביב לעצור לאלתר את התכנית ולקיים דיאלוג עם התושבים, שייתן מענה לחשיבותה הפדגוגית והחברתית של החצר המשותפת במפלס הקרקע ולא לפעול באופן חד צדדי ולקבל החלטות שאין מהן דרך חזרה עבור ילדי האשכול, עבור תושבי השכונה ועבור הדורות הבאים שיחיו בה. הוועד נפגש גם ראש העיר רון חולדאי ובכירים נוספים, אך המגעים בין הצדדים כשלו וההורים החלו לפנות למשרד החינוך להתערב בדחיפות לפתרון המשבר.

"עיריית תל אביב מקדמת תכנית תקדימית והרסנית זו, תוך שהיא, הלכה למעשה, עורכת ניסוי אנושי על גבם של ילדים בתל אביב, וזאת מבלי שקיימה בחינות מעמיקות של המשמעויות הפדגוגיות של ציפוף כה מהותי של ילדים במתחם סגור - צפיפות העולה אפילו על המקובל במתקני כליאה של שירות בתי הסוהר בישראל", כתב ועד הורים לשר החינוך רפי פרץ.

הדמיית אשכול הגנים ברחוב העבודה בתל אביב. עיריית תל אביב, עיבוד תמונה
אינו עומד בסטנדרטים המקובלים במדינות ה-OECD. הדמיית אשכול גנים "העבודה"/עיבוד תמונה, עיריית תל אביב

הוועד נימק את הסיבות שבגללן על משרד החינוך להתערב במשבר. "העירייה מקדמת מבנה חינוך המנוגד לכל אמת מידה תכנונית סבירה, מתוך שיקולים הסותרים את טובת הילדים המתחנכים במתחם ומנסה להציב עובדות בשטח בפני התושבים ובפני משרד החינוך, כשותף לבניה", נכתב.

אשכול גנים "העבודה" הוא אשכול הגנים הראשון שהוקם בישראל לפני יותר מ-30 שנה. המתחם שוכן במבנה ובחצר בית הספר "תלפיות" ההיסטורי, אשר שימש את ארגון "ההגנה" כמרכז לאימונים ומחבוא לנשק בתקופת טרום הקמת המדינה (בין השנים 1948-1942).

שביתה במתחם הגני הילדים אשכול העבודה בתל אביב, 27 בינואר 2020. אתר רשמי
האשכול הראשון שהוקם בישראל. מתחם גני הילדים "העבודה", היום/אתר רשמי

סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו, ציפי ברנד הממונה על הגיל הרך אמרה כי "אני מבינה לליבם של ההורים ועושה כל שביכולתי כדי לסייע. מדובר באזור עם צפיפות גבוהה ועל כן, אני בוחנת את האפשרויות שעומדות בפנינו. נפגשתי עם תושבי האזור ועם ההורים שעושים עבודה יסודית ונאבקים באופן מוערך על עתיד החינוך של ילדיהם. לתפיסתי עלינו להסתכל על השטחים החומים המעטים שנותרו וקיימים במרכז העיר במקום זה, כיחידה אחת ולבחון את הייתכנות של המתחם לשימוש קהילתי רחב שישרת את כל תושבי השכונה מגיל לידה עד 120".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "אנו מבינים את רצון ההורים לספק לילדיהם סביבת גן מרווחת במיוחד, ואולם יש לזכור כי בעיר בכלל (ובשכונה בפרט) יש גידול מבורך במספר הילדים המצריך גנים נוספים. הצעות ההורים נבחנו באופן מעמיק ונמצא שאינן נותנות מענה מספק. על כן הוחלט כי המבנה ההיסטורי יישמר לטובת צרכי הקהילה, ולצידו ייבנה מבנה גנים גדול יותר במקום שני הגנים הקיימים. הגנים החדשים ייהנו מחצרות תקניות, בגודל הנהוג ברחבי העיר כולה. החלופה המתוכננת תאפשר את הפעילות במתחם הקיים, תוך שמירה מקסימלית על מאפייניו הייחודיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully