וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך יעביר ילדה אוטיסטית לבי"ס לתלמידים עם פיגור: "פשוט התעללות"

23.1.2020 / 20:01

כיתת התקשורת היחידה לבנות שבה לומדת נעמה בת ה-12 במוסד לילדים חרדים על הרצף האוטיסטי תיסגר, ובעיריית בני ברק ובמשרד החינוך פועלים להעביר אותה למסגרת אחרת, בה לומדים ילדים עם פיגור קשה. אמה זועמת על המהלך וטוענת שיפגע קשות בחינוך בתה: "פשע גדול"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין קבלה של תלמידות חדשות. נעמה בת ה-12/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשנתיים עברה נעמה, ילדה בת 12 על הספקטרום האוטיסיטי, מבית הספר השחר בפתח תקווה לבית ספר "אור חדש" - מוסד חינוכי חרדי לילדים בגילאי 6-12 על הרצף האוטיסטי. מדובר בבית ספר לבנים, שבו כיתת תקשורת אחת לבנות. אלא שבשנה שעברה הודיע משרד החינוך כי כיתת הבנות תיסגר, מכיוון שזה בית ספר לבנים, ותעביר את הבנות לבתי ספר אחרים, במקום להיערך בצורה הולמת ולפתוח מסגרת גם לבנות שזקוקות לבית ספר תקשורת.

מכיוון שגם בשנה שעברה לא הייתה התארגנות ראויה של משרד החינוך וההודעה ניתנה בימים הראשונים ללימודים, הורי הבנות קבעו עובדות בשטח והגיעו לבית הספר. וכך קרה שהשנה פועלת בבית הספר כיתת בנות המורכבת מהבנות שלמדו בה בשנה שעברה, ללא קבלה של תלמידות חדשות.

לפני כמה ימים נודע לאתי, אמה של נעמה, שבתה לא תוכל להמשיך בשנה הבאה בבית הספר, וזאת בגלל גילה, החורג מהמגבלות שקבע משרד החינוך. במקום זאת, הציע המשרד הממשלתי כי נעמה תועבר לבית ספר "אוהל שרה" המטפל בילדים עם פיגור שכלי ונכויות קשות ולא על הרצף האוטיסטי. האם סירבה להצעה כיוון שאינה מעוניינת להעביר את בתה למסגרת שאינה מתאימה לה, וכעת למעשה היא עומדת בפני שוקת שבורה כשהיא אינה יודעת מה יעלה בגורל החינוך של בתה בשנה הבאה.

משרד החינוך רוצה להעביר ילדה על הספקטרום לביה"ס לתלמידים עם פיגור. עיבוד תמונה
"זה בית ספר שבכלל לא מתאים לבת שלי". נעמה ואמה אתי/עיבוד תמונה

באלו"ט, האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, המטפלת בעניינה של נעמה, טוענים למעשה כי המצב מעלה בעיה רוחבית בחברה החרדית, שם אין מספיק כיתות ומסגרות מתאימות לבנות על הרצף. מערכת החינוך מציעה להם פתרונות שאינם מתאימים לצרכים ואינה דואגת להיערכות ולפתיחת כיתות, וכך יוצא שהילדות מושמות במסגרות לא מתאימות או מרוחקות.

"זה בית ספר שבכלל לא מתאים לבת שלי", סיפרה אתי, "שאלתי בעירייה איך אפשר לעשות לה כזה דבר, ואמרו לי שאין עוד אופציות אחרות". האם סיפרה כי בעירייה אף הציעו לה לבצע התאמות ולאבחן את בתה כבעלת לקויות נוספות שיאפשרו לה להתקבל ל"אוהל שרה", בית הספר שלדבריה מותאם "לתלמידים עם פיגור ומוגבלויות שכליות ונכות מאוד קשה".

ממשרד החינוך נמסר כי "המשרד בתיאום עם האם ישבץ את התלמידה במסגרת חינוכית שנותנת מענה ראוי והולם לצרכים האישיים שלה".

עוד בוואלה!

מתנדב זק"א ואב לשמונה נהרג בתאונת דרכים בשומרון: "היה דמות מרכזית"

לכתבה המלאה

"אנחנו הפה שלה"

המצב אליה נקלעו אתי ובתה מעלה תהיות רבות וטענות קשות נגד משרד החינוך אצל האם. "אם 'אור חדש' זה בית ספר תקשורת שמתאים בדיוק למצב של הבת שלי, למה לא להשאיר אותה שם ושיביאו לה סייעת שתשמור עליה?", תוהה אתי, "בסוף השנה הזו היא אמורה לצאת מבית הספר ללא פתרון נאות, זה פשוט הפשע הכי גדול שאפשר לעשות מול ילדה חסרת ישע, במקום לבוא לקראתי ולעזור לי. מה אני מבקשת בסך הכל, מקום לימודי שיתאים לה ושלא יגרום לה עוול?".

עוד אמרה האם כי "איך במשרד החינוך רוצים לשים ילדה עם אוטיזם עם ילדים עם פיגור. אין קשר בין המקרים, מה הם רוצים לדרדר את המצב שלה? ככה משרד החינוך דואגים לילדי ישראל? מדובר בילדה חסרת אונים שתלויה באבא ואימא שלה. זה רק אנחנו בשבילה, אנחנו הפה שלה והגב שלה. כל שינוי קטן עושה מהפך של 180 מעלות אצלה. היא מתחילה לעשות לעצמה דברים שאנחנו עומדים מהצד ומשתגעים. יש לה צוות שמכיר אותה ואוהב ואתה, זאת פשוט התעללות".

עו"ד הדס ארנון שרעבי, מאגף קידום זכויות באלו"ט, אמרה כי "המקרה המדובר מעיד שוב על חוסר ההיערכות של משרד החינוך מול הצרכים שעולים בשטח. המשרד לא מתכנן מראש ולא מצליח לאפשר לתלמידים על הרצף ללמוד במסגרות חינוכיות ראויות ומותאמות לצרכיהם. כאשר חוסר ההיערכות מגיע לחברה החרדית, האתגר מורכב אף יותר. לא יעלה על הדעת שמשרד החינוך יפקיר את הבנות בחברה החרדית ויאלץ את הוריהן להיאבק שנה אחר שנה במערכת, להמציא פתרונות עבורן או לשלוח אותן למסגרות שאינן מתאימות להן. אנחנו מצפים ממשרד החינוך, בחצי השנה הקרובה, להיערך לפתיחת שנת הלימודים הבאה באופן שייתן מענה מותאם לכלל התלמידים, ללא הבדל מגזר או מגדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully