וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני תחילת הפריימריז, הדמוקרטים התאחדו בהתנגדות לעסקת המאה

29.1.2020 / 15:50

המועמדים הבולטים דחו את תכנית השלום, שצפויה להיות סוגיה מרכזית בבחירות בנובמבר. "לא הדרך להבטיח את הישרדות ישראל כיהודית ודמוקרטית", אמר ביידן. אליזבת וורן הבטיחה לבטל את המדיניות הזו אם תיבחר לנשיאה. סנדרס: "לשים קץ לכיבוש"

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי ושאול אדם

המועמדים הדמוקרטיים דחו את תכנית השלום שפרסם ממשל טראמפ לפתרון הסכסוך ישראלי-פלסטיני, ימים לפני תחילת הפריימריז לייצוג המפלגה לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית. ההתנגדות ל"עסקת המאה", כפי שמכנה אותה הנשיא, הגיעה גם מכיוונו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, המועמד הפרו-ישראלי ביותר מקרב המועמדים המובילים.

"תכנית שלום דורשת הסכמה משני הצדדים. זהו תעלול פוליטי שעשוי להוביל לצעדים חד-צדדיים לסיפוח שטחים ולפגוע בסיכוי לשלום עוד יותר", אמר סגן הנשיא לשעבר. "השקעתי את משך חיי כדי לקדם את ביטחונה והישרדותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית. זאת לא הדרך".

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ו ביידן מגיע לעימות הדמוקרטי ב-14 בינואר 2020. רויטרס
המועמד הפרו-ישראלי כינה את התכנית "תעלול פוליטי". ביידן/רויטרס

האגף הרדיקלי במפלגה היה תקיף עוד יותר. הסנאטור היהודי ברני סנדרס אמר כי על כל הסכם "לשים קץ לכיבוש ולאפשר לפלסטינים הגדרה עצמית במדינה פלסטינית משלהם, לצד ישראל בטוחה. 'הסכם השלום', כפי שמכנה זאת טראמפ, לא קרוב לכך, ורק ינציח את הסכסוך. זה בלתי מתקבל על העת". סנדרס, שבעבר אמר כי בתור נשיא הוא עשוי להקפיא את הסיוע לישראל אם תמשיך במדיניותה הנוכחית כלפי הפלסטינים, הוסיף כי על כל הסכם שלום לעלות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי ועם החלטות האו"ם.

הסנאטורית אליזבת וורן אמרה כי התכנית היא "חותמת גומי" לסיפוח, שלא מציעה הזדמנות אמתית להקמת מדינה פלסטינית. "פרסום תכנית ללא משא ומתן עם הפלסטינים אינה דיפלומטיה. זו הונאה. אתנגד לכל סיפוח חד-צדדי בכל צורה, ואהפוך כל מדיניות התומכת בה".

עוד בוואלה!

עסקת המאה נחשפה: ארה"ב תכיר בהתנחלויות, מדינה פלסטינית תוקם תחת מגבלות

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
הנשיא מאשים את המפלגה הדמוקרטית באנטי-ישראליות. טראמפ ונתניהו, אתמול/רויטרס

התכנית, שהוצגה אתמול על ידי טראמפ לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, פורסמה חרף התנגדות הפלסטינים לכל ההליך. הם מסרבים לקיים מגעים עם וושינגטון בשנתיים האחרונות, בעקבות סדרת החלטות פרו-ישראליות של הבית הלבן, שכללו את העברת השגרירות לירושלים, הכרה בה כבירת ישראל וקיצוצים בסיוע ההומניטרי לפלסטינים.

בניגוד לכל יוזמות העבר, היא זונחת את הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67', ומכירה בריבונות של ישראל על גושי ההתיישבות ובקעת הירדן. התנאים להקמת מדינה פלסטינים הם נוקשים במיוחד, כולל סעיף שנשמע מדומיין - פירוק חמאס מנשקו. היא גם מסירה מעל הפרק את זכות השיבה.

"'עסקת המאה' של הנשיא, כמו דברים רבים אחרים שעשה במדיניות החוץ, הופכת מצבים מסובכים לגרועים יותר", אמר פיט בוטיג'ג', ראש עיריית סאות' בנד לשעבר, ומועמד בולט אף הוא בפריימריז. "שלום דורש משני הצדדים לשבת סביב השולחן, לא אור ירוק למנהיג של אחד לעשות סיפוח חד-צדדי".

הסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן משוחחים בעימות הדמוקרטי ב-14 בינואר 2020. רויטרס
באגף הרדיקלי היו תקיפים עוד יותר. וורן וסנדרס/רויטרס

היחס לישראל צפוי להיות אחד הנושאים המרכזיים בבחירות הקרובות. טראמפ הכין את הקרקע לכך בשנה החולפת, כשתקף כמה חברות קונגרס מהאגף הרדיקלי במפלגה וכינה אותן אנטישמיות. לשתיים מהן לא ניתן לבקר בישראל במהלך הקיץ החולף, לבקשת הבית הלבן. הנשיא אומר כי המפלגה הדמוקרטית היא אנטי-ישראלית ובאוגוסט אף אמר כי יהודים שמצביעים להם הם "בורים או או לא נאמנים", באמירה שעוררה תרעומת רבה.

אחד מבסיסי התמיכה המרכזיים של הרפובליקנים הם הנוצרים האוונגליסטיים, המחזיקים בעמדות פרו-ישראליות. חברי מפלגתו של הנשיא התלהבו מהתכנית. "זאת פריצת גדרך גדולה ומדהימה", אמר הסנאטור לינדזי גרהאם, בעל ברית קרוב של טראמפ. "אני מקווה שהפלסטינים יראו בכך הזדמנות רצינית ויבואו לשולחן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully