וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית שלום ולא להתראות: עסקת טראמפ ונתניהו נועדה להנציח את הסכסוך

29.1.2020 / 8:55

מעבר לפרטים שאינם ברורים ולסתירה בנוגע למעמד ירושלים, "עסקת המאה" קולעת כל ישראלי לסכנת חיים לטובת שלום ההתנחלויות. כשנשיא ארה"ב וראש הממשלה מסובכים מעל הראש, המתווה שלהם עלול להתברר כתכנית מלחמה, שתיענה בסירוב פלסטיני - ובתירוץ למניעת הקמת מדינתם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

כמו באירוע התרמה למפלגות אחיות, הליכוד והרפובליקנים, באחת מאחוזות הגולף של דונלד טראמפ, עם עדי התביעה נגדו מספר 294 (יריב לוין), שלדון אדלסון (304) ומירי אדלסון (305) בקהל לצד העבריינית המורשעת שרה נתניהו, בילה הנאשם בפלילים בנימין נתניהו שעת צהרים בחנופה הדדית למארחו, שנידב לישראל מתנות מתוך רכוש לא-לו.

נתניהו נראה טרוד ומותש, כבחופשה ממעשיהו. מש"ק כנפי ההיסטוריה הורד לדרגת טוראי. טעות טקטית איומה בקריאת מהלכיו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט גרמה לנתניהו למשוך את בקשת החסינות שלו שעות לפני טקס הכרזתה של המדינונת הפלסטינית העתידית, לצד ישראל בתוספת השטחים המסופחים בגדה המערבית.

נתניהו לא צפה את זריזות הגשת כתב האישום לבית המשפט המחוזי, בתוך שעות ולקראת האירוע בבית הלבן. הוא קיווה לסיים את היום כמנצח; הוא יוצא ממנו כנאשם, עם תכנית שלום ולא להתראות, באופן אישי, העלולה להתברר גם כתכנית מלחמה מיותרת נוספת בין ישראלים לערבים, תכנית שלום המתנחלים והם לבדם. נתניהו, שפתח את תקופתו כראש הממשלה עם הרוגי מנהרת הכותל בספטמבר 1996, מאיים לסיים אותה במרץ 2020 עם התלקחות קטלנית גדולה עוד יותר.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו עם הגעתם לבית הלבן לקראת הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. AP
כמו באירוע התרמה למפלגות אחיות. נתניהו וטראמפ/AP

בליקוקו חסר הבושה לטראמפ, שהועלה למעמד של גדול ידידי ישראל בבית הלבן אי-פעם, סילף נתניהו את מפעלם של ריצ'רד ניקסון - שהסכים עם גולדה מאיר שמוטב לעצום עין לנוכח דימונה ושהציל את ישראל ממפלה במלחמת יום הכיפורים - ושל ג'ימי קרטר שתיווך בשלום החשוב מכולם עם מצרים ורונלד רייגן שהשיק את שיתוף הפעולה האסטרטגי וביל קלינטון שסייע במיקוח עם הפלסטינים, הירדנים והסורים. הנרי קיסינג'ר וג'יימס בייקר הועילו הרבה יותר ממייק פומפאו.

השלום עם מצרים וירדן, שתי מדינות שלא היו מיוצגות באירוע, מבוסס על החלטות מועצת הביטחון 242 ו-338, האוסרות על רכישת שטחים בכוח. תכנית טראמפ מסכנת הישגים אלה, למען ההתנחלויות הרצויות בעיקר למתגוררים בהן; והיא מבטלת חד-צדדית את הסכמי אוסלו. אלה מהלכים מופקרים, הקולעים כל ישראלי לסכנת חיים ולחידוש מצב המלחמה.

השטחים המאוכלסים במתנחלים במרכז אינם חשובים יותר, כשלעצמם ולמרות השתפכות נתניהו על התנ"ך, מהשטחים בדרום שיינתנו למדינה הפלסטינית. מסירתם, לפי חוק שהציעו יריב לוין ואיילת שקד ושהתקבל בכנסת ב-2014 בחתימת נתניהו, מחייבת משאל-עם או הצבעת 80 מחוקקים. לראש ממשלת מעבר אין סמכות חוקית להתחייב לכך; לראש ממשלת מעבר שהוא גם נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים אין סמכות מוסרית לשלוח חיילים ולחשוף אזרחים להיהרג במלחמת חינם.

עוד בוואלה!

מתנת המאה: תכנית טראמפ לא תביא שלום, אבל מגשימה את חלומות הימין

לכתבה המלאה

הסתירות בתכנית

טראמפ ונתניהו מתמודדים עם האימ-אימא של ההסתבכויות, זה עם האימיוניטי וזה עם האימפיצ'מנט. הם אינם ראויים לאשראי ציבורי המושתת על תום לב ושיקול דעת. גסותו של טראמפ התבטאה גם במחמאה שהרעיף על שר החוץ שלו, פומפאו, בזכות תוקפנותו כלפי מראיינת שהעזה להציג לו שאלה על התנהגותו בשערוריית אוקראינה.

לא כל הפרטים בתכנית טראמפ ברורים. איך ניתן ליישב את הסתירה בין הכרה בירושלים מאוחדת בריבונות ישראל לבין הכרה במזרח ירושלים כבירת פלסטין? התשובה המתבקשת היא ש"ירושלים" היא העיר המערבית בלבד. ומה יהיה מעמדם של 300 אלף הפלסטינים המתגוררים בעיר - אם מעתה הם אמורים להפוך לישראלים לכל דבר, תוענק להם זכות בחירה, שהרי טראמפ אינו יכול לתמוך באפרטהייד. משמע שבעוד נתניהו חוגג את פתרון בעיית הפליטים מחוץ לישראל, הוא מכניס למדינה שליש מיליון ערבים, בוחרי הרשימה המשותפת. בשולי העניינים הגדולים, הוא גם ויתר במצוות טראמפ על פינוי חאן אל-אחמר.

מבחנו של הרוב בכנסת, המתנגד לנתניהו, הוא שלא להתפתות לחיפזון קל הדעת של הממשלה ולסרב להעניק לה תמיכה. אין שום סיבה שלא להמתין לבחירות, בעוד חודש. זה נושא שהציבור חייב ללבן ולהביע את עמדתו לגביו, לא במחטף של ממשלה שאיבדה את משענתה. השטחים לא יברחו; אפשר להשאיר אותם לממשלה הבאה.

בולמוס הסיפוח הוא אסון לישראל. תכנית טראמפ-נתניהו, המניחה שהפלסטינים מוכרחים לסרב לה ולכן ינקטו בטרור שיהווה תירוץ למניעת הקמתה של מדינתם, נועדה להנצחת הסכסוך. זה נצחון פירוס, או ברוח הימים הללו, ניצחון וירוס - הנגיף הקטלני של הספחת.

מפות המדינה הפלסטינית וישראל במסגרת תוכנית המאה. אתר רשמי
לא כל הפרטים בתכנית טראמפ ברורים. מפות המדינה הפלסטינית ומדינת ישראל על פי תכנית השלום/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully