וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בקהילה היהודית בארה"ב על טראמפ: "דבריו על נאמנות מסוכנים"

הארגונים היהודיים מתחו ביקורת חריפה על הנשיא, אחרי שזה אמר כי מי שמצביע לדמוקרטים הוא בור או לא נאמן. "דבריו מסוכנים", אמרו בוועד היהודי-אמריקני. גם המועמדים הדמוקרטים תקפו את טראמפ. "אני יהודי גאה", אמר הסנאטור סנדרס. בישראל טרם הגיבו

צילום: רויטרס

ארגונים יהודיים בארצות הברית מתחו הלילה (רביעי) ביקורת חריפה על נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אחרי שזה אמר כי יהודים המצביעים למפלגה הדמוקרטים הם "בורים או לא נאמנים". חלקם אף רמזו כי הם אפופי ניחוח אנטישמי. גם בכירים במפלגה הדמוקרטית תקפו את הנשיא, שמקצין את הרטוריקה שלו לקראת הבחירות בשנה הבאה. בישראל טרם הגיבו לדבריו.

"דבריו של הנשיא טראמפ מסוכנים", אמר דיוויד האריס, יו"ר הוועד היהודי-אמריקני. "יהודים אמריקנים, כמו כל האמריקנים, מחזיקים במגוון השקפות פוליטיות. ההערכה שלו בנוגע לידע שלהם או נאמנותם תוך התבססות על המפלגות בהן הם מאמינים אינה ראויה, אינה רצויה ואף מסוכנת".

ג'ונתן גרינבלט, יו"ר הליגה נגד השמצה מסר כי אף על פי שטרם התברר למי אותם יהודים עליהם דיבר טראמפ אינם נאמנים, "כבר מזמן לא נעשה שימוש בסוגיית הנאמנות כדי לתקוף יהודים". הוא הוסיף כי "הגיע הזמן לחדול מהשימוש ביהודים למטרות פוליטיות".

גם מתמודדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הגיבו בתקיפות. המועמד היהודי, הסנאטור ברני סנדרס, פנה לטראמפ: "אני אדם יהודי גאה. אין לי דאגות בנוגע להצבעה לדמוקרטים. ולמען האמת, אני מתכוון להצביע למען יהודי שיהפוך לנשיא הבא של ארצות הברית". המועמד בטו אורורק צייץ: "העם היהודי לא צריך להוכיח את נאמנותו כלפיך".

לקריאה נוספת
טראמפ: "יהודים שמצביעים לדמוקרטים - בורים או לא נאמנים"
חברות הקונגרס שכניסתן נאסרה: לא ניתן לנתניהו להסתיר את המציאות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך מענה לכתבים בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 21 באוגוסט 2019. רויטרס
מחריף את הקיטוב בארה"ב. טראמפ, אתמול/רויטרס

דבריו של טראמפ נאמרו אתמול ברקע איסור כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות. בריאיון בחדר הסגלגל לצד נשיא רומניה קלאוס יוהאניס אמר טראמפ בהתייחסות לסערה כי "כל היהודים שמצביעים לדמוקרטים - אני חושב שזה מראה על חוסר ידע מוחלט או על אי-נאמנות גדולה".

היסטורית, היהודים בארצות הברית מצביעים בשיעור גדול למפלגה הדמוקרטית. בבחירות אמצע הקדנציה שהתקיימו בשנה שעברה הצביעו 79% למועמדים הדמוקרטים. הדברים מגיעים אחרי שהאשים את חברות הקונגרס, רשידה טאליב ואילהאן עומאר, כי הן "שונאות" את העם היהודי ואת ישראל, ש"הפכו לפנים של המפלגה הדמוקרטית". טראמפ אף עודד את ישראל שלא לאפשר את כניסתן לארץ, בצעד שגרר ביקורת מצד דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

עוד בוואלה!

חברות הקונגרס שכניסתן נאסרה: לא ניתן לנתניהו להסתיר את המציאות

לכתבה המלאה

באותה הפגישה עם נשיא רומניה, ניצל טראמפ את המעמד כדי לתקוף את השתיים, ובמיוחד את "טאליב עם הדמעות" אחריה שהיא פרצה בבכי בדברים שנשאה אתמול במינסוטה. "פתאום היא מתחילה עם דמעות, דמעות. ואני לא קונה את זה. אני לא קונה את זה. אני לא קונה את זה אפילו לשנייה כי ראיתי אותה במצב רוח מרושע מאוד בעצרות הקמפיין, בעצרות הקמפיין שלי לפני שהיא הייתה חברת קונגרס. אמרתי: 'מי זאת?' וראיתי אישה אלימה ומרושעת וחסרת שליטה ופתאום אני רואה אדם שבוכה כי היא לא יכולה לראות את סבתא שלה".

הסנאטור והמועמד לנשיאות ארה"ב ברני סנדרס במהלך אירוע תומכים באיווה, ארה"ב 20 באוגוסט 2019. רויטרס
יהודי שיצביע ליהודי דמוקרטי בבחירות לנשיאות. סנדרס בעצרת באייווה, אתמול/רויטרס

יעל פתיר, מנהלת ג'יי סטריט ישראל, אמרה כי "טראמפ עושה הכול כדי לצייר את המפלגה הדמוקרטית כאנטי ישראלית, ובדרך טופל על יהדות ארצות הברית כולה את הטענה האנטישמית רבת השנים על כך שלמעשה נאמנותם נתונה לישראל ולא למולדתם, ארצות הברית".

לדבריה, טראמפ נאבק בדמוקרטים "על הגב שלנו, אזרחי ישראל, ועל הגב של יהדות ארצות הברית". מי שמשמש כשולייתו הנאמן הוא ראש הממשלה נתניהו שבהיענותו לדרישת טראמפ למנוע את כניסתן לישראל של חברות הקונגרס טליב ועומאר, תרם את תרומתו לאותה זהות מסוכנת שטראמפ מנסה לייצר. זהות שמטרתה לסייע לטראמפ בגיוס האוונגליסטים והימין הקיצוני, אבל תוצאתה היא פגיעה קשה בישראל ובמעמדה בקרב כלל אזרחי ארצות הברית".

היא אמרה כי זה צריך להיות פעמון אזהרה "לכל מי שנהנים מחיבוקו הדביק של טראמפ". "הוא לא באמת מבקש את טובת מדינת ישראל, אלא משתמש בה ובנו לקידום האינטרסים הפוליטיים שלו ובדרך הופך את יהדות ארצות הברית כולה לחשודה באי נאמנות למולדתה, בדיוק הדלק שממנו ניזונים האנטישמים בימין הקיצוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully