וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הקונגרס שכניסתן נאסרה: לא ניתן לנתניהו להסתיר את המציאות

19.8.2019 / 6:22

עומאר וטאליב כינסו מסיבת עיתונאים אחרי סערת הביקור בארץ ותקפו את טראמפ ונתניהו: "למנוע מחברות קונגרס לראות את הכיבוש לא יגרום לו להיעלם". הן אמרו כי אם ישראל רוצה סיוע כלכלי - עליה לעצור את הרחבת ההתנחלויות. טאליב פרצה בבכי: "רוצה להביע את כאבה של סבתי"

צילום: רויטרס

חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב תקפו הערב (שני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעקבות איסור כניסתן לישראל. השתיים טענו במסיבת עיתונאים כי מניעת הביקור עומד בניגוד להיותה של ארצות הברית בעלת בריתה של ישראל ולמיליוני הדולרים שהיא מעבירה לה. טאליב דיברה בקול חנוק ואמרה כי רצתה לבוא "כאזרחית חופשיה וכחברת קונגרס אמריקנית".

המחוקקות הדמוקרטיות, שמבקרות לעתים תכופות את ישראל, נשאו דברים בסנט פול, בירת מדינת מינסוטה, שאותה מייצגת עומאר. האחרונה אמרה בפתח דבריה כי היא תכננה לטוס לישראל ולפלסטין כדי לשמוע מאנשים על הסכסוך על מנת שתהיה מיודעת יותר לגביו כחברת קונגרס וכחברה בוועדה לענייני חוץ. "בניגוד לפרסומים בתקשורת, תכננתי להיפגש עם חברי כנסת לצד ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים, עם חיילי צה"ל לשעבר ועם ארגונים בינלאומיים ונציגי האו"ם. תכננתי לשמוע קשת רחבה של עמדות בנוגע לסכסוך".

היא אמרה כי ההחלטה לאסור עליה ועל טאליב להיכנס לישראל היא "ניסיון מצד בעלת בריתה של ארצות הברית למנוע מאיתנו לעשות את עבודתנו כנבחרי ציבור". לדבריה, איסור ביקור של חברות קונגרס עומד בניגוד להיותה בת ברית של ארצות הברית. "זאת המדיניות של ממשלת נתניהו כשזה נוגע לפלסטינים ולכל מי שמחזיק בעמדות נגד הכיבוש, מדיניות שנתמכת על ידי ממשל טראמפ", אמרה. "הסיבה היא שהדרך היחידה לשמר מדיניות לא צודקת היא לדכא את חופש הביטוי של האנשים ואת חופש ההתארגנות והתנועה שלהם. אנחנו מכירות את דונלד טראמפ. הוא משתמש בסוגיה כדי להפנות מוסלמים ויהודים אמריקנים זה נגד זה".

חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב במסיבת עיתונאים. 20 באוגוסט 2019. AP
"כל מה שאני יכולה לעשות כנכדתה הוא להציג את המצב". טאליב לצד עומאר/AP

עומאר אמרה כי אם ישראל רוצה סיוע כלכלי - עליה לעצור את המשך הרחבת ההתנחלויות. "יש לנו אחריות לפקח על מדיניות החוץ של הממשל שלנו ועל מה קורה למיליוני הדולרים שאנחנו שולחים לסיוע", ציינה. "אני מעודדת את עמיתיי - תפגשו עם האנשים שעמדנו להיפגש איתם, תראו את המקומות שעמדנו לראות, תשמעו את הסיפורים שעמדנו לשמוע. אסור לנו לתת לנתניהו ולטראמפ להסתיר את המציאות האכזרית של הכיבוש".

עומאר הדגישה כי היא וטאליב אינן היחידות שישראל מונעת מהן "את הזכות לראות בעצמם את המציאות בגדה המערבית", ופירטה שמות של רשימת פעילים שלדבריה נמנעה כניסתם לארץ. "הכיבוש אמיתי", היא אמרה. "למנוע מחברי הקונגרס לראות אותו לא יגרום לו להיעלם. עלינו לסיים אותו יחד".

טאליב, שדיברה אחריה, הדגישה אף היא כי ביקורים של חברות קונגרס בישראל נפוצות מאוד לחברות קונגרס. עם זאת, היא אמרה, "מה שלא נפוץ הוא שחברי קונגרס מנועים מלהיכנס לישראל וצריכים לתת לאישור מוקדם את תחנות הטיול". טאליב הוסיפה כי "ההיסטוריה חוזרת על עצמה" ונתנה כדוגמה חבר קונגרס שנמנעה כניסתו לדרום אפריקה בתקופת האפטרהייד.

עוד בוואלה!

נתניהו על הפרסום בוואלה! NEWS: "לא מתכוון למנות לי יורשים"

לכתבה המלאה
חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב במסיבת עיתונאים. 20 באוגוסט 2019. AP
"למנוע מאיתנו לראות את הכיבוש לא יגרום לו להיעלם". טאליב ועומר במסיבת העיתונאים/AP

"אני נולדת וגדלתי בדטריוט. שם, הרבה ממורותיי האפרו-אמריקניות לימדו אותי על הדיכוי ועיצבו את מי שאני היום. כצעירה ביקרתי בפלסטין וראיתי איך אימא שלי הייתה צריכה לעבור בנקודות מעבר לא אנושיות למרות שהייתה אזרחית אמריקנית גאה", המשיכה טאליב ופרצה בדמעות. "הייתי שם עם סבתא שלי בתאונת דרכים נוראית ואני ובת דודתי בכינו כדי שתוכל לקבל גישה לבית החולים הטוב בירושלים. אני זוכרת טנקים בכל מקום. אני זוכרת שביקרתי במזרח ירושלים עם בעלי שהיה אזרח אמריקני והוטרד על ידי כוחות הביטחון".

בנוגע לביקור שתכננה לקיים בישראל אמרה טאליב: "כנכדה של אישה שגרה בשטחים הכבושים אני רוצה להביע את כאבה ולהתנגד לדיכוי. היינו אמורות להיפגש עם חיילי צה"ל במילואים שרוצים שלום. המשלחת הייתה מראה כמה החומה הורסת ולא משקמת ואיך חומות מנתקות אנשים וגורמות לנזק סוציולוגי. כל מה שאני יכולה לעשות כנכדתה הוא להציג את המצב".

חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב במסיבת עיתונאים. 20 באוגוסט 2019. AP
"אנחנו המומות כי זה קרה לשתינו". חברות הקונגרס במסיבת העיתונאים/AP

"לצערי", המשיכה. "נתניהו לקח דף מספרו של טראמפ. אנחנו המומות כי זה קרה לשתינו, אבל למדנו כמה אנשים נדחו מכניסה לישראל. הם אמריקנים שלא יכולים לבקר את משפחותיהם ויקיריהם. כל האמריקנים צריכים להיות מוטרדים מכך".

איסור הכניסה שהוטל על השתיים, התומכות בתנועת ה-BDS, עורר סערה במפלגה הדמוקרטית ובכירים בשורותיה גינו את ישראל ואת הנשיא טראמפ, שהפעיל לחץ רב על ראש הממשלה בנימין נתניהו. טראמפ אמר כי הן "אנטישמיות ושונאות ישראל" והתבטא בגזענות נגדן ונגד שתי חברות קונגרס דמוקרטיות נוספות בחודשים האחרונים, כשקרא להן "לשוב בחזרה לביתן". טאליב, שמוצאה פלסטיני, נולדה בארצות הברית, ואילו עומאר היגרה אליה בתור ילדה מסומליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully