וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "יהודים שמצביעים לדמוקרטים - בורים או לא נאמנים"

ברקע סערת איסור כניסתן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות לישראל, יצא נשיא ארה"ב נגד יהודים שאינם מצביעים למפלגתו. זאת, אף ש-79% מהם הצביעו למועמדים דמוקרטים בבחירות האחרונות. "אני חושב שזה מראה על חוסר ידע מוחלט או על אי-נאמנות גדולה"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ האשים הערב (שלישי) יהודים שמצביעים לדמוקרטים בבורות או בחוסר נאמנות, ברקע איסור כניסתן לישראל של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות. בריאיון בחדר הסגלגל לצד נשיא רומניה קלאוס יוהאניס אמר טראמפ בהתייחסות לסערה כי "כל היהודים שמצביעים לדמוקרטים - אני חושב שזה מראה על חוסר ידע מוחלט או על אי-נאמנות גדולה".

דבריו של טראמפ נאמרו אף על פי שהיסטורית, היהודים בארצות הברית מצביעים בשיעור גדול למפלגה הדמוקרטית. בבחירות אמצע הקדנציה שהתקיימו בשנה שעברה הצביעו 79% למועמדים הדמוקרטים. הדברים מגיעים אחרי שהאשים את חברות הקונגרס, רשידה טאליב ואילהאן עומאר, כי הן "שונאות" את העם היהודי ואת ישראל, ש"הפכו לפנים של המפלגה הדמוקרטית". טראמפ אף עודד את ישראל שלא לאפשר את כניסתן לארץ, בצעד שגרר ביקורת מצד דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

באותה הפגישה עם נשיא רומניה, ניצל טראמפ את המעמד כדי לתקוף את השתיים, ובמיוחד את "טאליב עם הדמעות" אחריה שהיא פרצה בבכי בדברים שנשאה אתמול במינסוטה. "פתאום היא מתחילה עם דמעות, דמעות. ואני לא קונה את זה. אני לא קונה את זה. אני לא קונה את זה אפילו לשנייה כי ראיתי אותה במצב רוח מרושע מאוד בעצרות הקמפיין, בעצרות הקמפיין שלי לפני שהיא הייתה חברת קונגרס. אמרתי: 'מי זאת?' וראיתי אישה אלימה ומרושעת וחסרת שליטה ופתאום אני רואה אדם שבוכה כי היא לא יכולה לראות את סבתא שלה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית בבית הלבן עם נשיא רומניה, 20 אוגוסט 2019. רויטרס
"אני חושב שזה מראה על חוסר ידע או אי-נאמנות". טראמפ, היום/רויטרס

עומאר וטאליב כיסנו אמש מסיבת עיתונאים שבה טענו כי מניעת הביקור עומדת בניגוד להיותה של ארצות הברית בעלת בריתה של ישראל ולמיליוני הדולרים שהיא מעבירה לה. עומאר אמרה כי אם ישראל רוצה סיוע כלכלי - עליה לעצור את המשך הרחבת ההתנחלויות. לדבריה, האיסור על כניסתן היא "המדיניות של ממשלת נתניהו כשזה נוגע לפלסטינים ולכל מי שמחזיק בעמדות נגד הכיבוש, מדיניות שנתמכת על ידי ממשל טראמפ. הסיבה היא שהדרך היחידה לשמר מדיניות לא צודקת היא לדכא את חופש הביטוי של האנשים ואת חופש ההתארגנות והתנועה שלהם. אנחנו מכירות את דונלד טראמפ. הוא משתמש בסוגיה כדי להפנות מוסלמים ויהודים אמריקנים זה נגד זה".

ארגונים יהודיים בארצות הברית מתחו ביקורת נגד דבריו של טראמפ, וחלקם אף רמזו כי הם אפופי ניחוח אנטישמי. "דבריו של הנשיא טראמפ מסוכנים", אמר דיוויד האריס, יו"ר הוועד היהודי-אמריקני. "יהודים אמריקנים, כמו כל האמריקנים, מחזיקים במגוון השקפות פוליטיות. ההערכה שלו בנוגע לידע שלהם או נאמנותם תוך התבססות על המפלגות בהן הם מאמינים אינה ראויה, אינה רצויה ואף מסוכנת".

ג'ונתן גרינבלט, יו"ר הליגה נגד השמצה מסר כי אף על פי שטרם התברר למי אותם יהודים עליהם דיבר טראמפ אינם נאמנים, "כבר מזמן לא נעשה שימוש בסוגיית הנאמנות כדי לתקוף יהודים". הוא הוסיף כי "הגיע הזמן לחדול מהשימוש ביהודים למטרות פוליטיות". גם מתמודדי המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הגיבו בתקיפות: המועמד היהודי ברני סנדרס פנה לטראמפ: "אני אדם יהודי גאה. אין לי דאגות בנוגע להצבעה לדמוקרטים. ולמען האמת, אני מתכוון להצביע למען יהודי שיהפוך לנשיא הבא של ארצות הברית". המועמד בטו אורורק צייץ: "העם היהודי לא צריך להוכיח נאמנותו כלפיך".

עוד בוואלה!

דיווח בעיראק: בסיס של המיליציות השיעיות מצפון לבגדאד הותקף מהאוויר

לכתבה המלאה
חברות הקונגרס אילהאן עומאר וראשידה טאליב במסיבת עיתונאים. 20 באוגוסט 2019. AP
טראמפ האשים אותן באנטישמיות ושנאת ישראל. טאליב ועומאר/AP

טאליב, שדיברה בדמעות ובקול חנוק, אמרה: "נכדה של אישה שגרה בשטחים הכבושים אני רוצה להביע את כאבה ולהתנגד לדיכוי. היינו אמורות להיפגש עם חיילי צה"ל במילואים שרוצים שלום. המשלחת הייתה מראה כמה החומה הורסת ולא משקמת ואיך חומות מנתקות אנשים וגורמות לנזק סוציולוגי. כל מה שאני יכולה לעשות כנכדתה הוא להציג את המצב". השתיים הוסיפו כי "אסור לנו לתת לנתניהו ולטראמפ להסתיר את המציאות האכזרית של הכיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully