וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: תכנית השלום תפורסם לאחר הבחירות בישראל

19.8.2019 / 0:21

נשיא ארצות הברית אמר כי הוא מתכוון לחכות עם פרסום עסקת המאה עד אחרי ה-17 בספטמבר, אך הוסיף כי פרטים מהתכנית עשויים להתפרסם לפני מועד הבחירות

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שני) כי הוא מתכוון לחכות עם פרסום תכנית השלום עד לאחר הבחירות שייערכו בישראל ב-17 בספטמבר. הנשיא אמר את הדברים לעיתונאים לפני עלייתו למטוס בדרכו לניו ג'רזי והוסיף כי חלקים מהתכנית עשויים להתפרסם לפניי מועד הבחירות.

בסוף החודש שעבר ג'ראד קושנר, שליחו המיוחד של הנשיא טראמפ, נפגש עם מלך ירדן עבדאללה בעמאן ודן עמו בתוכנית השלום. לפי הארמון, עבדאללה הדגיש את הצורך בהקמת מדינה פלסטינית בקווי 67', שבירתה מזרח ירושלים. זאת על רקע הזניחה המסתמנת של הרעיון בתכנית שמגבש הממשל.

החלק הכלכלי של התכנית נחשף בחודש יוני בסדנה הכלכלית בבחריין, אותה יזם קושנר. מטרת הסדנה, שקיבלה את השם "שלום לשגשוג", הייתה גיוס תמיכה בהשקעות כלכליות פוטנציאליות במסגרת תכנית השלום המוערכת בכ-50 מיליארד דולרים, כשעל פי דיווחים מחצית מהסכום יושקע בכלכלה הפלסטינית בעשור הקרוב והיתר בכלכלות מצרים, ירדן ולבנון. חמישה מיליארד דולרים יושקעו בהקמת המסדרון שיחבר בין רצועת עזה לגדה המערבית. פרויקטים נוספים יתבצעו בחצי האי סיני. לצד זאת, העסקה גם מציעה כמעט מיליארד דולר עבור הקמת סקטור תיירות פלסטיני. עם זאת, התכנית הכלכלית תתממש רק אם הצדדים יצליחו להגיע לפתרון פוליטי לסכסוך במזרח התיכון.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפני המראתו לניו ג'רזי, 19 אוגוסט 2019. רויטרס
מתכוון לפרסם את התכנית לאחר הבחירות בישראל. טראמפ, הלילה/רויטרס

בעת ביקורו של קושנר במזרח התיכון הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. קושנר הגיע לביקור קצר של מספר שעות בלבד במסגרת מסעו באזור, ברקע ההיערכות לקראת פרסום התכנית.

בהמשך הגיע שליחו של טראמפ לקהיר, שם נועד עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. בפגישתם אמר הנשיא המצרי: "אנו תומכים במאמצים לחדש את תהליך השלום - אך על בסיס פתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים".

כשבועיים לפני כן אמר נתניהו באירוע לכבוד חגיגות יום העצמאות של מצרים בבית השגריר כי "קשה לתאר איך היה נראה האזור שלנו ללא השלום בינינו". נתניהו החמיא לנשיא מצרים א-סיסי, והוסיף: "כולנו ממתינים לראות את התוכנית של הנשיא טראמפ, על כולם לשמור על לב פתוח וראש פתוח ולבחון את ההצעות הספציפיות שיוצגו".

ג'ארד קושנר בפסגת בחריין, 26 ביוני 2019. רויטרס
קושנר בפסגת בחריין, יוני/רויטרס

אחרי ועידת בחריין שנערכה בחודש יוני, בה הוצג החלק הכלכלי של התכנית, שליחי הנשיא הנמיכו ציפיות בנוגע לפרסום החלק הפוליטי ורמזו כי היא תפורסם רק אחרי שתורכב ממשלה חדשה בישראל. עם זאת, כבר אז הגעתו של קושנר לאזור עוררה גל של הערכות במערכת הפוליטית כי הנשיא טראמפ עשוי לפרסם חלקים מתוכניתו בסמוך או מיד לאחר הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully